Bah! Dubbelt Bah! Jag tar en cognac istället. Det är endast öl som är verboten p g a hjärtsvikt. Får lungödem och ambulansfärd till KS akuten vid överkonsumtion av öl. Har i år åkt in på akuten fem gånger, varav två med blåljus och siréner. Alla fem gångerna p g a medicinernas oönskade biverkningar. Men nu har jag klarat mig riktigt länge.Hans skrev:Tack. Vi har väl bägge någon bokstavsdiagnos - jag är en mästare på att hitta fel. Turligt nog var bokstavsdiagnoserna inte uppfunna på vår tid,
Byt doktor f.ö. - min sade att en halv flaska rödvin varje kväll är bra, du kan t.o.m gå upp till en halvliter. Så långt ner går jag sällan.
MVH
Hans
Edit - Åh, är det inte CvD så är det MD - apropå bokstavsdiagnoser![]()
Lokalförsvarsförband i Roslagen
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Lokalförsvarsförband i Roslagen
Mediciner och sjukhus är otäcka, Det är livsfarligt att vara på sjukhus. Jag tror faktiskt dödligheten på sjukhus är större än utanför. F.ö. vilken kombination är BAH?
Så, nu skall jag skärpa till mig.
Berätta mer om Arlanda och vad tyckte du om 'Operation Garbo'
MVH
Hans
Så, nu skall jag skärpa till mig.
Berätta mer om Arlanda och vad tyckte du om 'Operation Garbo'
MVH
Hans
- Fredrik Andersson
- Medlem
Ja det kan ju förklara dina fenomenala kunskaper i de olika quizzarna och dina snabba, genomtänkta och välformulerade svar på... tja det mesta! I bland måste jag erkänna att jag får för mig att du glömt mer än jag någonsin skulle kunna lära mig.Stellan Bojerud skrev:Ingen dagbok, men omgivningen säger att jag har ett ovanligt mått av minnesfunktioner.
Hur som helst - Arlanda och "Operation Garbo" var ju tätt sammanhängande när böckerna kom runt 1990. Nu var det väldigt länge sedan jag läste igenom trilogin men jag minns att jag ibland fick känslan av att det fanns militärer inblandade i skrivprocessen av dessa böcker. Beträffande hur striderna fördes runt Arlanda i ovan nämnda böcker, fanns det någon rimlig verklighetsförankring som du kan bekräfta alt dementera Stellan?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Som en av delförfattarna bakom "Harry Winter" kan jag inte kommentera "Garbo".
ARLANDA
Stridsgruppchef (Chef YO/Övlt Georg Bagge, I 1, stabsch YO/Kn Stellan Bojerud, I 1)
416.Värnkomp (YO/Kn Beyron Johansson, K 1)
418.Värnkomp (RO/Kn Leif Holmgren, I 1)
452.Värnkomp (YO/Kn Sten Wettervik, K 1)
Basluftvärnsavdelning
Ett lvakankompani 40/48
Tre lflvplutoner 40/36
En bastropp ur FV
161.Flygfältsarbetskompaniet
Tre hemvärnskompanier med bl a två KP-bilar.
Motanfallsreserv 1:
15.Cykelskyttebataljonen (YO/Mj Magnus Afzelius, P 1)
Motanfallsreserv 2:
PB 10 Strängnäs. När P 10 lades ner fick IB 1 sedermera MekB 1 Kungsängen uppgiften.
ARLANDA
Stridsgruppchef (Chef YO/Övlt Georg Bagge, I 1, stabsch YO/Kn Stellan Bojerud, I 1)
416.Värnkomp (YO/Kn Beyron Johansson, K 1)
418.Värnkomp (RO/Kn Leif Holmgren, I 1)
452.Värnkomp (YO/Kn Sten Wettervik, K 1)
Basluftvärnsavdelning
Ett lvakankompani 40/48
Tre lflvplutoner 40/36
En bastropp ur FV
161.Flygfältsarbetskompaniet
Tre hemvärnskompanier med bl a två KP-bilar.
Motanfallsreserv 1:
15.Cykelskyttebataljonen (YO/Mj Magnus Afzelius, P 1)
Motanfallsreserv 2:
PB 10 Strängnäs. När P 10 lades ner fick IB 1 sedermera MekB 1 Kungsängen uppgiften.
Senast redigerad av 2 Stellan Bojerud, redigerad totalt 13 gång.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Just "Centurionen på läderfötter" är modellerad efter övlt Jan-Erik "JEA" Andersson I 1, nu pensionär. "Väldige Viktorsson" skrev Bo Hugemark och avbildade mig. General Stenberg var Claes Skoglund. Överste Eriksson var övlt Sammy Enkullen. Överste Selberg heter Bengt Selander.Fredrik Andersson skrev:Ja det kan ju förklara dina fenomenala kunskaper i de olika quizzarna och dina snabba, genomtänkta och välformulerade svar på... tja det mesta! I bland måste jag erkänna att jag får för mig att du glömt mer än jag någonsin skulle kunna lära mig.Stellan Bojerud skrev:Ingen dagbok, men omgivningen säger att jag har ett ovanligt mått av minnesfunktioner.![]()
Hur som helst - Arlanda och "Operation Garbo" var ju tätt sammanhängande när böckerna kom runt 1990. Nu var det väldigt länge sedan jag läste igenom trilogin men jag minns att jag ibland fick känslan av att det fanns militärer inblandade i skrivprocessen av dessa böcker. Beträffande hur striderna fördes runt Arlanda i ovan nämnda böcker, fanns det någon rimlig verklighetsförankring som du kan bekräfta alt dementera Stellan?
Beskrivningen av ARLANDA-striderna i "Garbo" är det vi föreställde oss skulle kunna hända.
Hälsar
Stellan
Kan du inte ta hela historien - det måste vara preskiberat nu.Stellan Bojerud skrev:Garbo
MVH
Hans
(Jo, jag jobbar för FSB)
Nu blir jag förvirrad. Luftförsvarsgruppcentraler (lgc) liksom lstornen bemannades av luftbevakningskompanier. Menar du att lgc och lstornen i ditt område saknade bemanning?Stellan Bojerud skrev:Det var några luftbevakningstorn som löd under hette det Lgc? Därmed under min bat. Men det var inget kompani utan torn som saknade bemanning. Hela köret inkl källaren i Gräddö lades ner omkring 1985.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Lgc i GRÄDDÖ hade P-tabellsatt personal. Hur det i detalj såg ut vid de fåtaliga luftbevakningstornen (kommer inte ihåg om de var 2 eller 3) vet jag inte i detalj annat än att C Lgc sade att de hade stora vakanser. Vi litade mer på lågspaningsradar. Minns jag rätt hade vi en på UNDERSTEN och en i GRISSLEHAMN.
Ok, då låter det som om bara en del av luftbevakningskompaniet låg inom ditt bataljonsområde. Normalt var det betydligt fler än två eller tre lstorn som rapporterade till en lgc. Menar du att du fick direktrapporter från låghöjdsradarstationerna? Eller syftar du på lufor?Stellan Bojerud skrev:Lgc i GRÄDDÖ hade P-tabellsatt personal. Hur det i detalj såg ut vid de fåtaliga luftbevakningstornen (kommer inte ihåg om de var 2 eller 3) vet jag inte i detalj annat än att C Lgc sade att de hade stora vakanser. Vi litade mer på lågspaningsradar. Minns jag rätt hade vi en på UNDERSTEN och en i GRISSLEHAMN.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jodå, det var fler torn som rapporterade till Lgc GRÄDDÖ, men de låg inom 13.Cskbats (VÄDDÖ) eller 3.Spärrbats (FURUSUND) områden. Luftläge enligt lågspaningsradar fick jag per tråd från KAB 1 stab (HAMNHOLMEN utanför RÄFSNÄS).
Basluftvärnsavdelning?

Att Maximilian Stenberg var Claes Skoglund var inte ens då så svårt att lista ut, men jag minnas att generalen Nöjd och dennes trojka var intressantare och mer svårknäckta.Stellan Bojerud skrev: Just "Centurionen på läderfötter" är modellerad efter övlt Jan-Erik "JEA" Andersson I 1, nu pensionär. "Väldige Viktorsson" skrev Bo Hugemark och avbildade mig. General Stenberg var Claes Skoglund. Överste Eriksson var övlt Sammy Enkullen. Överste Selberg heter Bengt Selander.
Beskrivningen av ARLANDA-striderna i "Garbo" är det vi föreställde oss skulle kunna hända.
Hälsar
Stellan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag blev inte riktigt klok exakr på hur de arbetade, men en basluftvärnsavdelning bestod av tre vpl sergeanter ur luftvärnet. De satt i KC och hade till uppgift att förhindra att vårt luftvärn sköt på eget flyg som startade eller landade på basen.MD650 skrev:Basluftvärnsavdelning?
Aha, då är jag med.Stellan Bojerud skrev: Jag blev inte riktigt klok exakr på hur de arbetade, men en basluftvärnsavdelning bestod av tre vpl sergeanter ur luftvärnet. De satt i KC och hade till uppgift att förhindra att vårt luftvärn sköt på eget flyg som startade eller landade på basen.
Tänkte att det var nåt lvförband av nåt slag.
-
Viktor Lima
- Medlem
Hallå,
Lite OT, men....
I flygvapnet hade varje huvudbas och sannolikt också en del viktigare sidobaser en baslvavdelning. Förbandet bestod av tre värnpliktiga sergeanter ur luftvärnet som tjänstgjorde i befattning som luftvärnsorienteringsbefäl -Lvoribef. Dessa var placerade i basens kommandocentral (KC) varifrån basens flygtaktiska verksamhet leddes - landning, start, förflyttning av flygplan på marken samt klargöring. Verksamheten organiserades i treskift (8 h tjänst, 8 h vila, 8 h övrig tid = vård, vakttjänst etc.) vilket innebar att förbandsmedlemmarna sällan träffade varandra utöver avlösningarna. Tjänsten gick ut på att orientera basens luftvärnsförband om svensk flyg vilket krävde att man hela tiden hade koll på den minuttaktiska verksamheten på basen. Det kunde vara mycket korta intervall mellan eldförbud när en svensk rote startade till att basen utsattes för flyganfall så det gällde att vara skärpt hela tiden. Detta var mycket krävande under ett 8-timmarspass vilket var ett skäl till att man använde värnpliktiga sergeanter i denna befattning. Förbandet förlades alltid på något annat förbands grupperingsplats - exempelvis en klargöringstropp - vars soldaterna undrade vad det var för utomstående kufar som då och då kom in i tältet för att sova
/VL
Lite OT, men....
I flygvapnet hade varje huvudbas och sannolikt också en del viktigare sidobaser en baslvavdelning. Förbandet bestod av tre värnpliktiga sergeanter ur luftvärnet som tjänstgjorde i befattning som luftvärnsorienteringsbefäl -Lvoribef. Dessa var placerade i basens kommandocentral (KC) varifrån basens flygtaktiska verksamhet leddes - landning, start, förflyttning av flygplan på marken samt klargöring. Verksamheten organiserades i treskift (8 h tjänst, 8 h vila, 8 h övrig tid = vård, vakttjänst etc.) vilket innebar att förbandsmedlemmarna sällan träffade varandra utöver avlösningarna. Tjänsten gick ut på att orientera basens luftvärnsförband om svensk flyg vilket krävde att man hela tiden hade koll på den minuttaktiska verksamheten på basen. Det kunde vara mycket korta intervall mellan eldförbud när en svensk rote startade till att basen utsattes för flyganfall så det gällde att vara skärpt hela tiden. Detta var mycket krävande under ett 8-timmarspass vilket var ett skäl till att man använde värnpliktiga sergeanter i denna befattning. Förbandet förlades alltid på något annat förbands grupperingsplats - exempelvis en klargöringstropp - vars soldaterna undrade vad det var för utomstående kufar som då och då kom in i tältet för att sova
/VL