Är det Morgan Tsvangirai?Giancarlo skrev:Bildade ohelig allians för att få politisk makt.
Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Jajamensan. Zimbabwisk oppositionspolitiker och demokratikämpe som länge blivit förföljd, fängslad och motarbetad av sin politiske motståndare diktatorn Robert Mugabe. Trots valvinster och andra politiska framgångar har han inte lyckats ersätta Mugabe, utan istället har han hamnat i en ohelig politisk allians "enhetsregeringen" men Mugabe som president och Tsvangirai som premiärminister i landet. Tsvangirai har under tiden som premiärminister inte lyckats få igenom mycket som han hoppades på, t.ex. har ockupationerna av farmar från Mugabelägret inte slutat, trots att det var ett krav för att enhetsregeringen skulle bildas.Amund skrev:Är det Morgan Tsvangirai?Giancarlo skrev:Bildade ohelig allians för att få politisk makt.
Amunds fråga.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Tackar! Jag tog det bl.a på att hans huvud ser ut att vara rätt så runt och uppsvällt, och jag har samtidigt för mig hur någon av Tsvangirais anhängare berättade hur polisen sparkat fotboll med hans skalle vid något gripande - underliga associationer från min sida och ett tillika underligt politiskt spel i Zimbabwe.
Nu till en järnvägslinje som byggdes under förra seklets början mellan X och Y, och som skulle gått en liten bit till om det inte hade blivit krig. Linjen startade i en stor stad som redan hade järnvägsförbindelse med huvudstaden och förband det politiska centrumet med det religiösa - Nästan.
Vilken järnvägslinje och mellan vilka städer?
Nu till en järnvägslinje som byggdes under förra seklets början mellan X och Y, och som skulle gått en liten bit till om det inte hade blivit krig. Linjen startade i en stor stad som redan hade järnvägsförbindelse med huvudstaden och förband det politiska centrumet med det religiösa - Nästan.
Vilken järnvägslinje och mellan vilka städer?
Hejaz Railway, som skulle förbinda Konstantinopel och Mecka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hejaz_Railway
Och frågan går vidare till Unmo300! Här ser vi sträckningen: Även detta en länk i det tyska imperiebyggandet, eller om man så vill ett sista verk från ett döende imperium.unmo300 skrev:Hejaz Railway, som skulle förbinda Konstantinopel och Mecka.
Rälsen skulle ha gått fram till Mecca och inte stannat i Medina om inte VK1 kommit emellan.
المضي قدما Unmo300!
شكرا Amund.
Vem?
Vem?
Följeslagare till en mycket berömd man.
...som såg ut så här.
Selim Ahmed, aka Dahoum - Lawrence of Arabia's ''stjärtgosse'', Varjag
Och Varjag kände igen Lawrence of Arabia, som kanske var ett offer för det brittiska public school systemet.
Varjag sadlar kamelen och rider vidare i Sahara.
Varjag sadlar kamelen och rider vidare i Sahara.
Tack unmo300. Forumets regler förbjuder min kommentar ''inflytande'' från Public Schools
Den största flygbasen utanför USA under 2:a VK - byggdes för att trafikera en stad i Afrika. Vilken och varför?, Varjag
Den största flygbasen utanför USA under 2:a VK - byggdes för att trafikera en stad i Afrika. Vilken och varför?, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Jag gissar på Natal, Brasilien som var sista hoppet innan Afrika, möjligtvis Liberia...?varjag skrev:Tack unmo300. Forumets regler förbjuder min kommentar ''inflytande'' från Public Schools![]()
Hans K
Javiss var det Natal i väster - men den afrikanska staden låg inte i Liberia.....sveahk skrev:Jag gissar på Natal, Brasilien som var sista hoppet innan Afrika, möjligtvis Liberia...?varjag skrev:Tack unmo300. Forumets regler förbjuder min kommentar ''inflytande'' från Public Schools![]()
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
ok - how about Dakar...?
Hans K
Hans K
Non monsieur....sveahk skrev:ok - how about Dakar...?
Hans K