Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 18 februari 2003, 11:09

MarcuS Schober skrev:Ett hlet okey avsnitt ände fram till de sista 10 minuterna, Stridscenerna är som vanligt helt löjliga och historiskt löjliga.
Jag undrar också hur sjutton du vill att det ska vara för att inte vara löjligt?

Jag har några videoband med vapentester från Bofors skjutfält. Dom kanske passar dig? Mer "äkta" än så går inte att få. :wink:

/Gribing

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 18 februari 2003, 19:09

Nämen förtusan, Hollywood Tv serien BOB, vars stridscener
ej är kritiserbara, pga av att den baseras på en bok,
skriven långt senare, om än dokumenterade fakta av strider
eftersom de (striderna alltså) fortfarande används som
skolexempel för närstrid på West Point.( Enligt programmakarna)

Men ändå, HOLLYWOOD, HOLLYWOOD, detta eskapistiska medel för drömmar, skall nu mera betraktas som okritiserbart för 100 %iga skildringar av realistiska skeenden i ex Stridscener under WW2.

BOB måste vara det största undantaget, när det gäller förvanskningar
av verkligheten för att anpassa storyn till mer utsvävande och mer
filmiskt fiktiva scener, för att tillfredställa Hollywood publiken till punkt och pricka, även i flagranta utsvävnigar( där Tyska soldaterna, verkar vara
ena riktiga klåpare och pultroner, Easy Company var säkert ett av
WW2 elit kompanier, synd att de enl Tv serien endast stötte på
Krigströttade, slitna, vapenvägrare, sekunda och Volksturm trupper
istället för lite mer jämnbördigt motstånd ala elit div)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 februari 2003, 01:04

Hartmann, kan du ge mer ingående exempel på vad som man gjort fel, än allmänt hållna haranger om hur dumt Hollywood är?

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 19 februari 2003, 07:10

B Hellqvist skrev
Hartmann, kan du ge mer ingående exempel på vad som man gjort fel, än allmänt hållna haranger om hur dumt Hollywood är?

????Tyckte just jag försökte det, när man producerar film och Tv serier
får realismen alltid ta stryk av det visuellt mer attraktiva, vinklade
skeenden för att tillfredställa den breda massan av tittare, för verkligheten
har alltid för många , långa pauser, fel hjälte dör, ev hela gänget( huvudhjältarna dör) etc, Bob är definitivt inget undantag från den Hollywoodregeln, och B Hellqvist kan ju citera sina krigsdagböcker
från deltagare i Easy company hur mycket som helst , och tro sig veta
mer om "fakta och forskning" och vad som är rätt och riktigt i WW2,
men fakta om skeendet i en händelse, och sedan rekapitulationen
brukar sällan överensstämma till punkt och pricka, till och med
polisens rekonstruktioner av brott, vilka göres helst så nära skeendet
ifråga, bedöms sällan som 100% riktighet.

Jämför föresten tonen och realismen i Okänd Soldat(85) eller
Vinterkriget, där scenerna inte är "rekonstruktioner av fakta"
gentemot Hollywoods BOBs detaljdokumenterade skeenden,
men likväl så har dessa finska mästerverk någonting i hela skildringen
och känslan av autentiska händelser och därigenom når upp till
höjder såsom BOB i nuvarande form faller platt och ganska klichee artad

Om så tusen krigsdagböcker dyker upp, där det beskrivs
att 100 fiendesoldater dödades, där sedan filmatiseringen
skildrar dessa 100 fiendesoldaters frånfälle, med sådan
"ridikulös" lätthet, ( fast det oftast var tvärtom) så borde det bedömmas som ett hån
mot deltagarna i striden.
Vinnarna har ju ingen ära, eftersom det knappt kan kallas för strid,
förlorarna dog ju inte endast, utan dog som mycket inkompetenta soldater.
Eftersom man senare påstår att scenerna skall vara hämtade ur verkligheten, borde efterlevande släktingar stämma detta Hollywoodspektakel sönder och samman, men de(släktingarna alltså) var ju på den
förlorade sidan, och serien är endast en påkostad pojkunderhållnings
serie om WW2 som försöker vara seriös.

Men serien BOB är ingen REKONSTRUKTION av händelserna den försöker skildra, endast underhållning , glöm inte det.
Senast redigerad av 2 Hartmann1943-45, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 19 februari 2003, 08:10

Börjar fundera på om det finns folk här på forumet som var med under WW2 eftersom man ex kan säga "Stridscenerna är som vanligt helt löjliga och historiskt löjliga." Eftersom du nu verkar ha kunskap om detta kanske du kan upplysa oss om hur det gick till i verkligheten? Jag hävdar dock inte att serien belyser detta rätt. Men jag tycker att den ger en förmodligen ganska rättvisande bild, 100% rätt kan det aldrig bli. Men jämförelsevis med andra filmer så sopar den mattan enkelt.

Ex: Bridge to Far - Land Rovers ombyggda till tyska stridsfordon. :lol: Mycket korrekt, undrar vad de skulle föreställa.
Ubåten - Sk 16 (Texan) som brittiska jaktplan :lol: För att inte tala om de urusla effekterna och den helt orealistiska klappjakten genom Gibraltar sund med kaptenen på bryggan. Enligt min mening den segaste filmen i historien.

Vad en del verkar ha missat fullständigt är att serien skildrar den vanliga soldatens intryck av kriget. Han hade förmodligen inte en aning om vad som försigick på ett större plan. Det är det som serien försöker göra - placera betraktaren som en del av Easy. Den vanlige soldaten hade säkert också ganske små kunskaper om storlek på fiendestyrkor och deras kvalite etc.

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 19 februari 2003, 10:12

Jag tycker definitivt inte krigsscenerna är löjliga i BoB. Löjliga krigsscener är när folk blir skjutna och fryser i några sekunder och faller sedan ihop i nån slags stel rörelse. Ser ganska fånigt ut måste jag säga. Detta kan ses på många ställen i tex. Den längsta dagen.

En scen i Den längsta dagen som dock är hur grym som helst är den när fransmännen stormar fram i någon by i en jättelång tagning. Mycket cool måste jag säga.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 19 februari 2003, 12:19

Hartmann, du överreagerar, igen. Vad frågan nu gäller är huruvida stridscenerna i BoB är löjliga. Det har inget med att göra om det är en noggrann rekonstruktion eller inte.

För att bedömma om scenerna är löjliga tycker jag att man kan ha tre referenspunkter:

1. Jämförelse med andra "krigsfilmer"

2. Jämförelse med din egen allmänna uppfattning om uppträdande i strid. (de samlade erfarenheterna/intrycken från lumpen, spel, böcker, filmer, FN-tjänst osv)

3. Jämförelse med det som verkligen hände. Vilka vapen ingick i striden, hur såg terrängen ut, vittnesmål, antal sårade/döda.

Beroende på hur man själv förhåller sig till alla tre ovanstående punkter kan man säkert komma fram till att scenerna är löjliga alternativt bra och välgjorda.

Eller?

/Gribing

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 20 februari 2003, 16:09

Tja, nu är det ju slut på det roliga så att säga. Inga mer fartfyllda strider med stora explosioner.

MEN, jag tycker de återstående delarna är mycket bra ändå. Av andra orsaker.

/Gribing

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 20 februari 2003, 18:09

Det är väl i del 9 de kommer till ett KZ-läger??

Alltså om en vecka :)

Men vad händer ikväll??

Förresten, vad hette fettot med krulligt hår som blev kvar bakom tyskarnas front i nåt tidigare avsnitt? Bara jag som störde mig mig på honom?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 20 februari 2003, 18:22

Jonteman skrev:Det är väl i del 9 de kommer till ett KZ-läger??

Men vad händer ikväll??

Förresten, vad hette fettot med krulligt hår som blev kvar bakom tyskarnas front i nåt tidigare avsnitt? Bara jag som störde mig mig på honom?

Denver "Bull" Randleman. Han är en riktig gigant. Gillar honom skarpt. :-) Gnager alltid på en riktigt fet cigarr.

~Henric Edwards

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 20 februari 2003, 19:37

Jonteman skrev:Det är väl i del 9 de kommer till ett KZ-läger??

Men vad händer ikväll??
Spoilervarning

The Last Patrol ikväll...
Dom är i Hagenau och ska över floden och hämta fångar.
Bra avsnitt måste jag säga...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 21 februari 2003, 17:47

Henric: Nu blir det svårt att diskutera då ingen har rätt eller fel. Min uppfattning är iaf att han är en tönt :D

Däremot satt jag och kollade efter "favorit karaktär". Snubben som ledde anfallet då de skulle ta sig över floden och hämta tyska fångar verkar "trevlig". :)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 21 februari 2003, 18:02

Jonteman skrev:Henric: Nu blir det svårt att diskutera då ingen har rätt eller fel. Min uppfattning är iaf att han är en tönt :D

Däremot satt jag och kollade efter "favorit karaktär". Snubben som ledde anfallet då de skulle ta sig över floden och hämta tyska fångar verkar "trevlig". :)
*s* Smaken är bekant som baken.... ;-)

John Martin hette han som ledde patrullen. Han spelas av den brittiske skådespelaren Dexter Fletcher. Han var dessutom med i en av mina favoritrullar "Lock, Stock and Two Smoking Barrels".

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 februari 2003, 12:05

Var det bara vi med dvd-boxar som fick se när tyskarna sköt med 88:or?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 22 februari 2003, 12:26

tobbe skrev:Var det bara vi med dvd-boxar som fick se när tyskarna sköt med 88:or?
Nix, en skäggprydd man stod och skrek "feuer" till sina kamrater vid en 88:a :P

Henric: Lock stock and two smooking barrels, är en av de bästa filmer jag också sett. Förmodligen fått att jag gillar personen i BoB för han är med där i :)
Men iaf har jag lyckats slarva bort bandet med Lock stock... på. :x

Skriv svar