Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Så rätt det kan bli. Fartygsfotot visar Niobe ex-Gelderland. Du äger frågan.
Tack Stellan! Var hittar man denna vackra villa eller slott om man ska vara noga? Och vem lät bygga det?
Här ser vi självaste tillskyndaren till huset på den tiden det begav sig.
Huset står kvar än idag.
Swakopmund?
/CvD
/CvD
Nej tyvärr! Längre norrut.CvD skrev:Swakopmund?
/CvD
Schloss von Puttkamer i Kameroon, Varjag
Helt riktigt! Kåken ligger i tyskarnas gamla huvudstad Buea, och Puttkamer som hette Jesko i förnamn såsom förstfödd enligt traditionen är om jag förstått det rätt släkt med Hitlers marinadjutant Jesko Von Puttkamer. Huset är visst en imitation av "Wilhelminian Hunting Lodge in Brandenburg".varjag skrev:Schloss von Puttkamer i Kameroon, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Buea
Varjag frågar vidare
Tack Amund - och Ja, cigarrökande jagarchefen Jesko, var en färgstark marinadjutant vid Hitlerska Hovet...
Nästa, en läkare - med upptäckarlusten i blodet. Som, i likhet med andra stora namn ''försvann'' för en tid. Bara för att dyka upp igen - till ännu större och viktigare uppgifter..... Vem var han?, Varjag
Nästa, en läkare - med upptäckarlusten i blodet. Som, i likhet med andra stora namn ''försvann'' för en tid. Bara för att dyka upp igen - till ännu större och viktigare uppgifter..... Vem var han?, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Näktergalen, den tyska Afrikaforskaren Gustav Nachtigal som hjälpte till att konstruera det tyska kolonialväldet i Togo och Kamerun i slutet av 1800-talet - något banbrytande, för den tiden, var hans humana inställning att "di svarte" också var människor' och att den afrikanska slavhandeln skulle bekämpas (med tysk kolonialhjälp, nota bene...)...
Hans K
Hans K
Välkommen tillbaka från Amerikasemestern! Och visst är det Gustav Nachtigal, en känd tysk imperiebyggare och upptäckare.....sveahk skrev:Näktergalen, den tyska Afrikaforskaren Gustav Nachtigal som hjälpte till att konstruera det tyska kolonialväldet i Togo och Kamerun i slutet av 1800-talet - något banbrytande, för den tiden, var hans humana inställning att "di svarte" också var människor' och att den afrikanska slavhandeln skulle bekämpas (med tysk kolonialhjälp, nota bene...)...
Hans K
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustav_Nachtigal
sveahk har frågan, Varjag
- sveahk
Jag tackar för välkomsthälsningen och frågan
!
Nästa: En intervju, uppseendeväckande på sin tid, fick ett abrupt slut när den som intervjuade sade följande sats(min översättning): " Det var väldigt snällt, Iman, och eftersom ni säger just det, så kommer jag omedelbart att befria mig från den här löjliga, medeltida trasan...".
Vilka var de två kontrahenterna?
Hans K
Nästa: En intervju, uppseendeväckande på sin tid, fick ett abrupt slut när den som intervjuade sade följande sats(min översättning): " Det var väldigt snällt, Iman, och eftersom ni säger just det, så kommer jag omedelbart att befria mig från den här löjliga, medeltida trasan...".
Vilka var de två kontrahenterna?
Hans K
Oriana Fallaci och Ruhollah Khomenei. Snacka om laddat möte, och det skedde 1979.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
- sveahk
Mycket riktigt Giancarlo - Fallaci som aldrig ryggade tillbaka för det kontroversiella, fick till det ordentligt i 1979 års intervju med Khomeini. Här intervjuns slutskede:
"OF- I still have to ask you a lot of things. About the "chador," for example, which I was obliged to wear to come and interview you, and which you impose on Iranian women. [...] I am not only referring to the dress but to what it represents, I mean the apartheid Iranian women have been forced into after the revolution. They cannot study at the university with men, they cannot work with men, they cannot swim in the sea or in a swimming-pool with men. They have to do everything separately, wearing their "chador." By the way, how can you swim wearing a "chador"?
AK- None of this concerns you, our customs do not concern you. If you don't like the islamic dress you are not obliged to wear it, since it is for young women and respectable ladies.
OF- This is very kind of you, Imam, since you tell me that, I'm going to immediately rid myself of this stupid medieval rag. There !"
Ordet går till Giancarlo.
Hans K
"OF- I still have to ask you a lot of things. About the "chador," for example, which I was obliged to wear to come and interview you, and which you impose on Iranian women. [...] I am not only referring to the dress but to what it represents, I mean the apartheid Iranian women have been forced into after the revolution. They cannot study at the university with men, they cannot work with men, they cannot swim in the sea or in a swimming-pool with men. They have to do everything separately, wearing their "chador." By the way, how can you swim wearing a "chador"?
AK- None of this concerns you, our customs do not concern you. If you don't like the islamic dress you are not obliged to wear it, since it is for young women and respectable ladies.
OF- This is very kind of you, Imam, since you tell me that, I'm going to immediately rid myself of this stupid medieval rag. There !"
Ordet går till Giancarlo.
Hans K
Intressant sveahk, och tack för den.
Nu undrar jag vem denne herre är:

Nu undrar jag vem denne herre är:

Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Bildade ohelig allians för att få politisk makt.