Forcedlandning Collection - historien om nödlandarna.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Forcedlandning Collection - historien om nödlandarna.

Inlägg av Private Snafu » 26 augusti 2011, 11:50

Vissa av er kanske känner till Forcedlandning Collection, eller FLC som vi oftast kallas. Men för er som inte gör det så är vi en svensk förening som jobbar med att dokumentera och samla fotografier, berättelser och föremål från "nödlandarepoken". Dvs i princip den tid mellan 1939-45 då utländskt flyg som ett resultat av stridsskador, eller att man helt enkelt flugit vilse, tvingades nödlanda i Sverige. Över 300 plan hamnade i Sverige under den här tiden ofta under ganska dramatiska former.
Besättningsmännen skickades oftast hem efter ett par månader. Men i vissa fall stannade vissa kvar som teknisk expertis. I många fall skapades även personliga vänskapsband mellan svenskar och utländsk flygpersonal som kom att vara livet ut.

FLC strävar helt enkelt efter att dokumentera denna period som hittills inte varit så mycket belyst inom svensk flyghistoria. Ett av målen är också att försöka få till stånd nån form av museum för att visa upp samlingarna. I samlingarna finns just nu tex en nödlandad Heinkell 111 som genomgår en renovering.
Jag är själv en ganska ny i gruppen och jag blir ofta förvånad över hur mycket material från dessa nödlandade flygplan som finns runt omkring i Sverige. Allt från motorer, delar av flygplanskroppar, instrument m.m. Tyvärr inser man dock inte detta i samband med dödsbon och saker kastas helt enkelt i tron att det är skräp.

FLC har en hemsida där det kontinuerligt läggs ut artiklar om olika nödlandare allteftersom. Sedan igår har vi även sida på Facebook där vi räknar med att presentera nyheter om fynd, artiklar m.m. Är ni intresserade gå gärna in och "Gilla" vår sida på Facebookhttp://www.facebook.com/pages/Forcedlanding-Co ... 94?sk=wall
Alternativt besök vår hemsida http://www.forcedlandningcollection.se

Så att det inte blir några missförstånd :) Inlägget syftar inte till att värva medlemmar (i nuläget har vi inget öppet medlemskap). Vill istället bara puffa för vår verksamhet och närvaron på webben. Alla är givetvis välkomna att bidra om ni sitter på information osv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Forcedlandning Collection - historien om nödlandarna.

Inlägg av Hans » 26 augusti 2011, 12:05

Intressant - men länken blev fel, här är den riktiga.
http://www.forcedlandingcollection.se/

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 augusti 2011, 12:51

Jag har tillbringat en god stund på er hemsida - mycket intressant läsning. :)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 26 augusti 2011, 12:58

Jag har faktiskt haft nöjet att göra reklam för föreningen för c:a ett år sedan ! Se "intervjuer med Amerikanska nödlandade flygare i Sverige", viewtopic.php?f=6&t=37539

"Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg" har som säkert är bekant en hel del uppgifter även om andra nödlandade utländska plan, viewtopic.php?f=6&t=4848&start=60

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 26 augusti 2011, 13:21

När det gäller min gamla webbplats - Stragglers - så är den nedlagd sedan många många år. Sparar den online enbart för dess värde som referens. Allt material på den kommer framöver att flyttas över till FLC.
Daniel

Skriv svar