Du förväntar dig väl inte att jag skall läsa innantill
MVH
Hans
Axelsvik?NIL skrev:När jag betraktar kartorna som ligger tidigare i tråden så blir jag en smula förvånad över att det inte fanns något fast artilleri med uppgift mot Axelsvik, Karlsborg och Storöhamn...alla har kapacitet (djupmässigt) för att ta emot synnerligen fett tonnage.
Lysande!MD650 skrev:Bild 1 är:
VITTANGI 3 pj 22-24, 48 Malmö
Bild 2 är:
15,2 cm m/12-66
ISAKSBERGET Kamlunge 2 pj 169, 172 Gustaf V
MIEKOJÄRVI Överkalix 3 pj 170-171, 175 Gustaf V
15,2 cm m/03-55
SIKNÄS Töre 8 pj 109-116 dubbeltorn
PARVIAINEN Haparanda 3 pj 30 Norrköping, 35-36 Visby
Bild 3 är:
15,2 cm m/12-60
STARABERGET Voullerim 1 pj 176 Gustaf V
BROMYRBERGET Voullerim 2 pj 151 H Sverige, 174 V Drottning Victoria dbltorn
ÅBACKEN Edefors 1 pj 163 Drottning Victoria
KLUSÅBERGET Edefors 2 pj 152 V Sverige, 162 H Drottning Victoria dbltorn
Bild 4 är:
KURSANPALO Pajala 3 pj 39-41 Sundsvall
JUNOSUANDO 3 pj 28-29 Norrköping, 37 Visby
TÄRENDÖ 3 pj 15-17 Stockholm
Bild 5 är:
ROBSAM Malmberget 3 pj 43-44 Hälsingborg, 47 Kalmar
STENBRON Gällivare 3 pj 25-26 Karlskrona, 42 Hälsingborg
Stämmer!Magnus L skrev:
Lysande!
Men pjäserna i MIEKOJÄRVI Överkalix finns inte med på dina kartor, fastän det står att de ska finnas på bild 2. Istället verkar det vara dubbla lägen för Töre/Råneå eller vart dessa nu ligger. Har du tillgång till karta över Miekojärvi också?
MD650 skrev:Axelsvik?NIL skrev:När jag betraktar kartorna som ligger tidigare i tråden så blir jag en smula förvånad över att det inte fanns något fast artilleri med uppgift mot Axelsvik, Karlsborg och Storöhamn...alla har kapacitet (djupmässigt) för att ta emot synnerligen fett tonnage.
Ren spekulation - Kanske något KA-förband där?NIL skrev:När jag betraktar kartorna som ligger tidigare i tråden så blir jag en smula förvånad över att det inte fanns något fast artilleri med uppgift mot Axelsvik, Karlsborg och Storöhamn...alla har kapacitet (djupmässigt) för att ta emot synnerligen fett tonnage.
Ok.NIL skrev:
En oljedepå för bunkring av fartyg, belägen mellan Båtskärsnäs och Karlsborg.
Som jag förstått så fanns den am som batteriet skulle redan på plats och inget fanns att tillföra.Hans skrev:Är det någon som har koll på hur mycket ammunition som fanns vid varje pjäs och om det fanns mer längre bak?
MVH
Hans
Inte något fast KA-förband i alla fall.Erik Ljungberg skrev:Ren spekulation - Kanske något KA-förband där?NIL skrev:När jag betraktar kartorna som ligger tidigare i tråden så blir jag en smula förvånad över att det inte fanns något fast artilleri med uppgift mot Axelsvik, Karlsborg och Storöhamn...alla har kapacitet (djupmässigt) för att ta emot synnerligen fett tonnage.
/Erik