Quiz: Militär utrustning
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Ja det är en terrängdragbil m/40, så frågan går till Currahee. Varjag har även rätt Volvo-beteckning TVB, men den var blott 6 x 4.
Tack, då åker vi vidare bland fordonen.
Vad är detta?
Det är fordonet närmast kameran jag undrar över, inte M25 stridsvagnsdragaren i bakgrunden. Bonuspoäng om man kan tala om var bilden är tagen.
/ currahee
Vad är detta?
Det är fordonet närmast kameran jag undrar över, inte M25 stridsvagnsdragaren i bakgrunden. Bonuspoäng om man kan tala om var bilden är tagen.
/ currahee
- Bilagor
-
- bil.jpg (48.52 KiB) Visad 464 gånger
Slänger in en gissning, novis som man är på detta med quiz.
Fordonet som efterfrågas ser ut som X-musen, (tror jag att den kallades), användes för försök med hydraulstyrning av olika funktioner.
Bilden skulle kunna vara tagen i Malmköping, med tanke på "dragonwagon" i bakgrunden.
//Tobbe
Fordonet som efterfrågas ser ut som X-musen, (tror jag att den kallades), användes för försök med hydraulstyrning av olika funktioner.
Bilden skulle kunna vara tagen i Malmköping, med tanke på "dragonwagon" i bakgrunden.
//Tobbe
Klockrent svar.
X-musen, som nu befinner sig i Arsenalens samlingar i Strängnäs. Och bilden är tagen utanför det gamla fordonsmuseet i Malmköping.
Frågan går till ab_seaman
/ currahee
X-musen, som nu befinner sig i Arsenalens samlingar i Strängnäs. Och bilden är tagen utanför det gamla fordonsmuseet i Malmköping.
Frågan går till ab_seaman
/ currahee
Tackar för det, tackar för det.
Som komplement kan sägas att även "dragonwagon" står i Arsenalens förråd i Strängnäs.
Nu till frågan.
Denna unge herre är iförd en speciell utrustning, inte helt bekväm att bära och verka i.
Vad är det och vilka använde den.
Rätt beteckning samt förband efterfrågas för ett korrekt svar.
Som komplement kan sägas att även "dragonwagon" står i Arsenalens förråd i Strängnäs.
Nu till frågan.
Denna unge herre är iförd en speciell utrustning, inte helt bekväm att bära och verka i.
Vad är det och vilka använde den.
Rätt beteckning samt förband efterfrågas för ett korrekt svar.
- Bilagor
-
- quiz1.jpg (26.23 KiB) Visad 391 gånger
X-musen blev väl aldrig militär? 
(jag har kört den i vanliga teknikquizen för ett antal år sedan)
(jag har kört den i vanliga teknikquizen för ett antal år sedan)
GN 1 avsedd för helikopterchaufförerna???

Bara som snabb mellanfråga - här finns ju kompetensen...
http://www.kristianstadsbladet.se/hassl ... arden.html
Vad är det för projektil/granat?
Förmodligen en övnprojektil till pskott m/45(6) eller till rg m/49 (50).millgard skrev:Bara som snabb mellanfråga - här finns ju kompetensen...
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Mitt tips: Gammal barlastad övningsprojektil HEAT (High Explosive Anti Tank) pansarspränggranat till stridsvagn Centurion. Kan ej av fotot avgöra om det är en 8,4 cm eller10,5 cm. Från P 2:s övningsfält utanför HÄSSLEHOLM. Helt ofarlig.
Granathölje och drivladdning försvinner då skottet avlossas. Kvar blir den pilformade verkansdelen, som ses innuti granaten. Den koniska spetsen är ett distansorgan. Den övergår i en trattformad RSV-laddning. Där bakom styrfenor.
Senast redigerad av 2 Stellan Bojerud, redigerad totalt 8 gång.
Inte med dom fenorna och den bakdelen.Stellan Bojerud skrev:Mitt tips: Gammal barlastad övningsprojektil HEAT (High Explosive Anti TANK) pansarspränggranat till stridsvagn Centurion.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jodå, se fotot ovan. Fasta styrfenor. Pskott m/45 och m/46 hade tunna sådana, som var ihoprullade och fjädrade ut när skottet gick. Rg m/49 och m/51 hade raketer där styrfenorna var vikta framåt och "blommade ut" då raketen lämnade eldröret.
Det är en HEAT.
Det är en HEAT.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Här har jag frilagt och förstorat verkansdelen i ovan visade foto av HEAT.
Jämför med fyndet från Hässleholm.
Nu ser jag det....

- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det är inte lätt. HEAT användes inte av Leopard, utan det är en lämning från Centurion 81 eller 102. Det var P 2-vagnar i Hässleholm (PB 8).