Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Det gick snabbt. Visst är det SFKs mössa.
Frågan går till MD650.
/ currahee
Frågan går till MD650.
/ currahee
- Bilagor
-
- 54133.jpg (23.95 KiB) Visad 294 gånger
Jag har hört samma sak men skulle vilja veta mer, har du något?lago skrev:I de försök som gjordes på 80-talet i Sverige så prövade man olika färg- och mönsterkombinationer och det visade sig att den bästa kombinationen på normala stridsavstånd var om ett ben och en arm var svart och de båda andra extremiteterna samt bålen var gröna.
Tyvärr liknande man medeltidens gycklare så det blev aldrig aktuellt med anskaffning.
MVH
Hans
Mjaä, en pluton på min skvadron var inblandad och ibland hölls det föredrag av försöksledare från den s k Beklädnadsbyrån och det var då jag hörde det. Men det är ju över 25 år sedan. Tiden gårHans skrev:Jag har hört samma sak men skulle vilja veta mer, har du något?lago skrev:I de försök som gjordes på 80-talet i Sverige så prövade man olika färg- och mönsterkombinationer och det visade sig att den bästa kombinationen på normala stridsavstånd var om ett ben och en arm var svart och de båda andra extremiteterna samt bålen var gröna.
Tyvärr liknande man medeltidens gycklare så det blev aldrig aktuellt med anskaffning.
MVH
Hans
Ska fundera på en fråga. Om det är någon som har en bra så kör den.

Prototypvagn för ett tänkt system med Peacekeeper robotar som vid kallare klimat med soviet skulle åka runt på de amerikanska järnvägarna.
Så sant så
Här kommer ett fartyg som jag faktiskt inte tror varit föremål för fråga.
Vilket fartyg?
Vilket fartyg?
- Bilagor
-
- sydneywreck2.jpg (59.08 KiB) Visad 181 gånger
Ser ut som gamla Sydney som nu till slut har hittats efter ha varit spårlöst borta sedan kriget.
/CvD
/CvD
Både Varjag och CvD har givetvis aldeles rätt. Jag tror inte Varjag misstycker om CvD tar över quizluvan trots att han var två minuter snabbare.
Go right ahead CvD!Terje skrev:Både Varjag och CvD har givetvis aldeles rätt. Jag tror inte Varjag misstycker om CvD tar över quizluvan trots att han var två minuter snabbare.
Man tackar så mycket 
Här kommer frågan
På bilden har vi helt tydligt en jänkare. Men vem är det?
/CvD
Här kommer frågan
På bilden har vi helt tydligt en jänkare. Men vem är det?
/CvD
Glömt bild??
Hehe
Yep
Här är bilden
/CvD
Yep
Här är bilden
/CvD
- Bilagor