Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?
Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?
Fascinationen beror nog mycket på att tyskarna under stor del av kriget slogs mot övermäktiga odds men ändå med stor taktisk och teknisk skicklighet lyckades med att både avvärja och fördröja sina motståndare. Vi beundrar gärna den som tappert slåss med ryggen mot väggen även om det i detta fall var en vidrig regim som stod bakom den tyske soldaten.
Sedan har nog litteraturen spelat in. Många av oss har säkert läst böcker av H H Kirst och Konsalik och det gör att det är lätt att känna sympati för tyska soldater och förmän på individnivå.
Hur många skalmaniter har förresten läst romaner om nordvietnamesiska, nordkoreanska eller japanska soldaters upplevelser? Kanske skulle en osminkad skildring av t ex en japansk soldats upplevelser väcka samma sorts motvilliga beundran som många av oss känner för "Der Landser" ?
Sedan har nog litteraturen spelat in. Många av oss har säkert läst böcker av H H Kirst och Konsalik och det gör att det är lätt att känna sympati för tyska soldater och förmän på individnivå.
Hur många skalmaniter har förresten läst romaner om nordvietnamesiska, nordkoreanska eller japanska soldaters upplevelser? Kanske skulle en osminkad skildring av t ex en japansk soldats upplevelser väcka samma sorts motvilliga beundran som många av oss känner för "Der Landser" ?
Intressant ämne. Jag har läst böckerna, sett filmerna, byggt modellerna. Inte för att jag tyckt att tyskarna varit tuffare utan därför att det till stor del är dessa som funnits tillgängliga. Varför, som jag ser det har författarna funnits för att hantera det tyska traumat, individuellt och kollektivt. Filmerna tjänade säkert ett syfte att visa på det hot som varit, om inte annat för att stärka den under efterkrigstiden rådande hotilden. Så kommer vi till modeller, mitt minne är att det fanns en uppsjö av flyplans, fartygs och fodonsmodeller som alla var tyska också några allierade. Jag vet inte om det stämmer men i så fall undrar jag varför. Sedan en fråga, lite OT. Många ungdomar som jag mött som flirtat med nynazistiska åsikter har haft mycket begränsade kunskaper om ideologi och politik men med ett stort militärt intresse och fascination för nazi-tyskland. Kan det i denna störtflod av nazi- och tyskrelaterad litteratur, film, "leksaker" mm finnas en risk för en relativisering av normalisering av tredje riket?
Ett dubbelinlägg borttaget.
-
Ola Häggström
- Medlem
Majorieten böcker och filmer om de västallierade har en tendens att falla sönder en smula när man skrapar på ytan. När jag läste "riktiga" böcker av tyska soldater föll Biggles i småsmulor som uppenbara överdrifter och sagor.lago skrev:Sedan har nog litteraturen spelat in. Många av oss har säkert läst böcker av H H Kirst och Konsalik och det gör att det är lätt att känna sympati för tyska soldater och förmän på individnivå.
I min prenumeration på Pilot på 80-talet dominerades tidningen av "Battler Britton" som besegrade tyskarna i alla plan på alla fronter. En tysk var med i Pilot, serien "Iron Annie" som skildrade en Ju52/3m som kämpade mot de ryska horderna och de arroganta "nazisterna" högre upp i hierarkin, under ständiga reträtter. Den lät läsaren vara ett par år äldre än de brittiska hjältesagorna, även om den i sig höll sig till en schablon.
Fast där undrar jag allt, jag var en flitig modellbyggare (mest flygetyg) på 70-talet och har spontant minnet av en tredjedel amerikanska, en tredjedel engelska och en tredjedel tyska samt enstaka sovjetiska och italienska. Men det kanske har ändrat sig sedan det blivit mer 'förbjudet' med tyskt.Frederick skrev:Så kommer vi till modeller, mitt minne är att det fanns en uppsjö av flyplans, fartygs och fodonsmodeller som alla var tyska också några allierade.
Jag irriterade mig då att det fanns då vissa engelska (?) modelltillverkare som inte hade med svastikan bland dekalerna till stjärtfenan på tyska flygplan - inte för att jag sympatiserar men för att det inte är historiskt korrekt utan. Samma sak förekommer idag med orginal och repliker av riktiga flygande tyska flygplan från VK II.
Jag var klart västallierad i min uppfattning då, som nu - tacka förmodligen Airfix.
MVH
Hans
Sluta OlaOla Häggström skrev:Pilot på 80-talet
MVH
Hans
Intressant. NVA och Nordkorea är i princip uteslutet eftersom diktaturen fortlevde efter kriget - samma sak med sovjetböcker (+övriga stater på fel sida järnridån minst fram till 89). Japan är ännu längre geografiskt bort även om de har likheter med Västtyskland - vore de närmare kanske vi hade sett mer? Nazityskland föll, ligger nära och i alla fall i väst kunde man hyfsat öppet snabbt börja berätta om verkligheten, i alla fall på lägre nivå - samt som hela tråden handlar om - är för många facinerade. Germanska språk ligger närmare varandra, förutom den geografiska närheten, det bidrar nog. Vad finns i f.ö. i t.ex. fransk och italiensk litteratur efter kriget - jag vet inte.lago skrev:Hur många skalmaniter har förresten läst romaner om nordvietnamesiska, nordkoreanska eller japanska soldaters upplevelser? Kanske skulle en osminkad skildring av t ex en japansk soldats upplevelser väcka samma sorts motvilliga beundran som många av oss känner för "Der Landser" ?
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Ach, någon som minns Seriebiblioteket och Kommandoserien från 60-talet? Tyskarnas enda uppgift i dessa alster var att stupa och ropa Hilfe!, Achtung! eller Kamerad!Hans skrev:Sluta OlaOla Häggström skrev:Pilot på 80-talet, Pilot på 70 och kanske 80-talet är en riktig madelainkaka. Har ingenting med verkligheten att göra men intressant är ju att tyskarna inte alltid var nattsvarta.
MVH
Hans
Här i Finland lever genren vidare i tidningen "Korkeajännitys" (ungefär "Högspänning") som ibland inte drar sig för att skildra axelmakternas sida av kriget. Annars är innehållet oftast lika pekoralmässigt som t ex Kommandoserien.
- Bilagor
-
- Kommandoserien.JPG (79.03 KiB) Visad 425 gånger
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Diskussionen om finska krigserier har fått en egen tråd: viewtopic.php?f=45&t=39551&p=600008#p600008
Jag har reflekterat över denna oerhörda fascination för Tredje riket och dess män. Vi översköljs ju av böcker och filmer om dem. Folk kanske hyser någon form av hatkärlek? Det går emellertid inte att komma ifrån att ledarna i Tredje riket hade en viss "karisma" som kanske fascinerar än idag. Jag har dock svårt för denna genre.
När jag växte upp kommer jag inte ihåg att det var tuffare med tyskt. Då läste man Biggles, byggde Spitfire-plan o. s. v.
När jag växte upp kommer jag inte ihåg att det var tuffare med tyskt. Då läste man Biggles, byggde Spitfire-plan o. s. v.
Precis!Vikke skrev:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag upplver det som att nu förtiden i modellvärlden så är det tyskt som regerar. Eftersom det mesta reda gjorts så börjar man t.o.m göra modeller av skrivbords produkter s.k. Luft 46 plan, alltså jetplan som aldrig hann tillverkas.Hans skrev:Fast där undrar jag allt, jag var en flitig modellbyggare (mest flygetyg) på 70-talet och har spontant minnet av en tredjedel amerikanska, en tredjedel engelska och en tredjedel tyska samt enstaka sovjetiska och italienska. Men det kanske har ändrat sig sedan det blivit mer 'förbjudet' med tyskt.Frederick skrev:Så kommer vi till modeller, mitt minne är att det fanns en uppsjö av flyplans, fartygs och fodonsmodeller som alla var tyska också några allierade.
Jag irriterade mig då att det fanns då vissa engelska (?) modelltillverkare som inte hade med svastikan bland dekalerna till stjärtfenan på tyska flygplan - inte för att jag sympatiserar men för att det inte är historiskt korrekt utan. Samma sak förekommer idag med orginal och repliker av riktiga flygande tyska flygplan från VK II.
Jag var klart västallierad i min uppfattning då, som nu - tacka förmodligen Airfix.
MVH
Hans
Var det verkligen Engelska tillverkare som inte hade Swastikan? Jag minns att Airfix hade den. Nu är den ju förbjuden och man får beställa extra dekal ark med bara swastikor. Eller extra dekal ark med bara SS symboler om man vill bygga SS-pansar. Jag gillar inte detta för det blir ju historie förfalskning. Och märker nu att jag själv blivit så van att se t.e.x. en Fw 190 utan en swastika på stjären, att jag inte reagerar längre.
Och tidningen Pilot, den saknar jag. Jo Britterna regerade under barndomens 70-tal.
Sonderling
Ps Böcker från NVietnam, Nkorea och japan, ja gärna, har läst tre romaner ur Vietnamesisk synvinkel, och en ur japansk, men Nord Korea är nog kört så länge de har den stenhårda diktaturen.
Jag saknar också tidningen Pilot. Men jag har en diger samling hemma. Även tidningen Attack- minns ni den?
Naturligtvis läste jag Biggles, men även Alistair Maclean. När jag var barn var jag nog anglofil- jag vet inte när det svängde över till tyskt.
Naturligtvis läste jag Biggles, men även Alistair Maclean. När jag var barn var jag nog anglofil- jag vet inte när det svängde över till tyskt.
Vad jag minns var det mycket ökenråttor, 8 armén och commandos när jag växte upp. Vad gällde modeller byggde vi oftast västallierade flyg, men även en del tyska, och så en japansk modell.