Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
S 100B Argus???????
Hkp 1 var rätt svar. Den är ju också känd som "Bananen".
Vargas flyger vidare......
/Qmannen
Vargas flyger vidare......
/Qmannen
- Bilagor
-
- HKP-1.jpg (23.26 KiB) Visad 382 gånger
Tackar och bockar.
Frukt tycker vi om.
Vad för sorts frukt skall denna sitta på?
Frukt tycker vi om.
Vad för sorts frukt skall denna sitta på?
- Bilagor
-
- Frukt.JPG (10.56 KiB) Visad 369 gånger
''Pineapple'' handgranat, Varjag
Ja. M2 handgranaten var med största sannolikhet varken söt eller saftig. Men om den läggs i en skål med frukt och sprintern dras ut blir det fruktsallad automatiskt.
Varjag frågar vidare.
Varjag frågar vidare.
Tack Vargas, för att hålla tempot - en till lätt en.....vilken?, Varjag
- Bilagor
-
- 7,63mm Mauser.jpg (23.34 KiB) Visad 356 gånger
Det ser onekligen ut som något som kunnat ramlat ut från Thompsonfabriken med dess öppna magasinbrunn, utfräsningar och runda manöverhandtag. Men sedan står det 7,63mm mauser under den övre bilden. Jag blir lätt förvirrad utav det.
Jag tänkte på motorcykel-fabriken som gjorde en Thompson-kopia men fick för mig att den var 9mm..... kanske fanns en version i 7.63 mauser också...
/Qmannen
/Qmannen
Rätt svar - en BSA-Thompson modell 1926! I ngn, icke helt klarlagd överenskommelse mellan Auto Ordnance Corp i USA och BSA (Birmingham Small Arms) - tillverkade BSA en ''europeisk variant'' av Thompson som man försökte sälja i Europa.av Qmannen ons jul 13, 2011 2:02 pm
Jag tänkte på motorcykel-fabriken som gjorde en Thompson-kopia men fick för mig att den var 9mm..... kanske fanns en version i 7.63 mauser också...
Det lyckades inte bra - bara Frankrike visade intresse, men tog istället fram sin egen Modele 1927.
Antalet tillverkade är okänt men översteg knappast några hundra då vapnet är sällsynt. Den enda ''skarpa'' insats jag vet om - var att några fann vägen till spanska inbördeskriget.
BSA M.1926 fanns både i 7,63 Mauser och 9 Parabellum, men jag valde bildtexten - för att sätta lite myror i skallen på våra forumistas
Qmannen äger frågan, Varjag
Vi håller väl oss vid denna kaliber.....
Fabrikat och modell?
/Qmannen
Fabrikat och modell?
/Qmannen
En av de vackraste pistoler jag känt (har haft 3 stycken); Steyr Mannlicher M.1905 i kalibern 7,63 x 21mm.
Laddas med laddram - 10 patroner -
http://warrelics.eu/forum/firearms-ordn ... 05-a-9813/
- men i motsats till Mauserpistolen, stänger den inte när laddramen tas bort. En lätt tryckning på hanen - frigör slutstycket och vapnet laddas. Patronen är unik till vapnet och tvärtom. Accepterades som militärpistol, bara i Argentina varfrån de flesta i samlarhänder kommit, via USA sedan omkring 1951. 7,63x21 ammunition av argentinsk tillverkning fanns sparsamt att tillgå så sent som 1989.
Di djäkla ''argos'' misshandlade dem innan de såldes - på höger sida fanns Argentinas vackra vapen - vilket slipades bort - före export
Varjag
Laddas med laddram - 10 patroner -
http://warrelics.eu/forum/firearms-ordn ... 05-a-9813/
- men i motsats till Mauserpistolen, stänger den inte när laddramen tas bort. En lätt tryckning på hanen - frigör slutstycket och vapnet laddas. Patronen är unik till vapnet och tvärtom. Accepterades som militärpistol, bara i Argentina varfrån de flesta i samlarhänder kommit, via USA sedan omkring 1951. 7,63x21 ammunition av argentinsk tillverkning fanns sparsamt att tillgå så sent som 1989.
Di djäkla ''argos'' misshandlade dem innan de såldes - på höger sida fanns Argentinas vackra vapen - vilket slipades bort - före export
Varjag
anar mycket kärlek från varjag till puffran mellan raderna....... Mycket vacker pistol.
varjag skjuter vidare...
/Qmannen
varjag skjuter vidare...
/Qmannen