Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Sessue Hayakawa...of course!
Hans K
Hans K
Of course! Sessue Hayakawa - Hollywood's ''mesta japan'' och stor stjärna i filmvärlden.sveahk skrev:Sessue Hayakawa...of course!
Hans K
http://en.wikipedia.org/wiki/Sessue_Hayakawa
Bäst minns varjagens generation honom för cameo-roller i otaliga propagandakrigsfilmer under 2:a VK - där han vrålade order på flytande japanska och i allmänhet såg skräckinjagande ut......
Din tur i regissörstolen, Varjag
- sveahk
Tackar - en extralång filmkarriär...och skulle naturligtvis hittat namnet på Hayakawa snabbare om jag hade bekvämat mig att kolla vilket kviss-område som avsågs
En stadens son, utställd respektlöst kropplös - vem är det, var är vi...?
Hans K
En stadens son, utställd respektlöst kropplös - vem är det, var är vi...?
Hans K
Charlie Parker, Kansas City!, Varjag
- sveahk
Mycket riktigt, varjag! Bepopens mästare, inte direkt min musik, men för den skull hade man inte behövt halshugga Bird...varjag skrev:Charlie Parker, Kansas City!, Varjag
Nästa trudelutt bjuder varjag på!
Hans K
sveahk förledde mig IGEN in i Kulturträsket -
Måste lära mig hålla fingrarna i styr, även när jag tror jag kan.....men denna gång stannar vi i leran - Hon var en virtuos i ett visst fack - som kom att leda till fantastiska revyuppvisningar...som jag är säker på att de flesta skalmaniter ngn gång sett - mest på TV kanske.
Vem var hon?, Varjag
Måste lära mig hålla fingrarna i styr, även när jag tror jag kan.....men denna gång stannar vi i leran - Hon var en virtuos i ett visst fack - som kom att leda till fantastiska revyuppvisningar...som jag är säker på att de flesta skalmaniter ngn gång sett - mest på TV kanske.
Vem var hon?, Varjag
....... 
- Bilagor
-
- The Show.jpg (53.17 KiB) Visad 2739 gånger
...Hade - Tre Olympiska Guldmedaljer............. 
Visst är det Sonia Henie - den norska konstskrinnerskan som började med uppvisningar, främt i USA. Vilka i förlängningen expanderade i format och showbusiness till vad vi känner som ''Holiday on Ice''.......
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonja_Henie
sveahk's tur på skridskorna, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonja_Henie
sveahk's tur på skridskorna, Varjag
- sveahk
Sonja Henie - en inte helt enkel böna...beskylld för att vara girig, sexgalen och med nazisympatier...när det passade henne
!
Den här u-batens aktiviteter orsakade nästan egenhändigt att ett land förklarade ett annat land krig...
Vad avses?
Hans K
Den här u-batens aktiviteter orsakade nästan egenhändigt att ett land förklarade ett annat land krig...
Vad avses?
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
U 507 sänkte sex brasilianska fartyg på en dag, vilket ledde till att Brasilien förklarade krig mot Tyskland
- sveahk
Jamen, så var det, ja...den 16/17 augusti 1942 sänkte den tyska u-båten de brasilianska skeppen inom 40 timmar...600 sjömän gick i djupet - och den 22 augusti föklarade, motvilligt, den tämligen tyskvänliga överheten i Brasilien Tyskland krig...Stellan Bojerud skrev:U 507 sänkte sex brasilianska fartyg på en dag, vilket ledde till att Brasilien förklarade krig mot Tyskland
Stellan frågar vidare.
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En tysk ubåt finns till beskådande på torra land i USA. Den togs till sjöss under VK 2. Vad heter den och var finns den?