Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
En utbildningsanordning för att öva riktning med gevär m/96 med varianter. Kanske funkade även på CG 63???

Det är en Almina - övningsanordning som användes av försvaret och de civila skytteföreningarna under 40 - 50 talet till gevär m/96
Funkar inte på CG 63, kornringen på den är för stor.
/ currahee
Funkar inte på CG 63, kornringen på den är för stor.
/ currahee
Rätt till MD650,och Currahee, Almina M/40? har jag för mig.
Vad gäller användandet så tror jag inte att det går att använda till någon variant av Mauser med korntunnel,
utan enbart till orginal M/96.
MD650 var först och Currahee kunde namnet , men
jag ger nästa fråga till MD650.
Stefan
Vad gäller användandet så tror jag inte att det går att använda till någon variant av Mauser med korntunnel,
utan enbart till orginal M/96.
MD650 var först och Currahee kunde namnet , men
jag ger nästa fråga till MD650.
Stefan
Currahe får ta den om han vill.

Det är kris i quiz-branschen verkar det som. Lägger ut en interimfråga.
Den var inte enkel, och behövde följdaktligen en dos google för att jaga rätt på. Var först inne på att det kunde varit någon Ho 229 modell med roder, men sedan snubblade jag över en jänkare istället.
Northrop XP-79B
Northrop XP-79B
PRECIS
Även jänkarna kunde bygga helt utspäjsade saker.
Även jänkarna kunde bygga helt utspäjsade saker.
Det finns förvisso ett pansarforum, men jag smyger in lite plåt även här för att hålla fart på quizzandet när jag har slut på frågor i lagret.
Vad ser vi här?
Vad ser vi här?
- Bilagor
-
- Flerpipigt.jpg (9.09 KiB) Visad 312 gånger
En kanadensisk Skink?
Alldeles korrekt, faktiskt enda bilden jag hittat på en, finns rimligtvis fler, men verkar vara ovanligt med bilder.
I brist på mer seriös inspiration så tar vi en musikfråga.
Under efterkrigstiden så har acceptansen för olyckor med dödlig utgång inom stridsflyget i fredstid minskat kraftigt. Flygtypen som söks var speciellt olycksdrabbad i ett visst lands tjänst vilket inspirerade till en liten popsång. Sången i fråga inleds med en sampling av en EBK (eventuellt från flygtypen i fråga).
Under efterkrigstiden så har acceptansen för olyckor med dödlig utgång inom stridsflyget i fredstid minskat kraftigt. Flygtypen som söks var speciellt olycksdrabbad i ett visst lands tjänst vilket inspirerade till en liten popsång. Sången i fråga inleds med en sampling av en EBK (eventuellt från flygtypen i fråga).
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En liten sång? Det finns ett helt album sånger, "Captain Lockheed and the Starfigthers", avseende olycksdrabbade Lockheed F 104 G, inte minst i Västtyska Luftwaffe.
Det var F-104G som var eftersökt men sången i fråga var F-104G med Welle:Erdball.
En av Starfighterns offer var Joachim von Hassel som var son till Kai-Uwe von Hassel vilket var ministern som ansvarade för inköpet av F-104G till Tyskland.
Stellans fråga.
En av Starfighterns offer var Joachim von Hassel som var son till Kai-Uwe von Hassel vilket var ministern som ansvarade för inköpet av F-104G till Tyskland.
Stellans fråga.
Lite UÄ men det finns ett ganska slitet skämt från den gamla Förbundsrepubliken:
(OBS buskis)
- Hur skaffar man sig enklast en F-104 Starfighter?
- Man köper en bit mark och väntar några dagar så trillar det snart ner en.
(OBS buskis)
- Hur skaffar man sig enklast en F-104 Starfighter?
- Man köper en bit mark och väntar några dagar så trillar det snart ner en.
Äh, det löser sig.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
"Nullacht - fünfzehn" var i Wehrmacht ett slangord för ren idioti. Men vad stod 08/15 egentligen för?