Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Johan har helt rätt. Samma dag slutate slaget vid Gettysburg.
Johan marscherar vidare.
Johan marscherar vidare.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Jag håller mig till inbördeskriget!
Vem tyckte att det var hemskt tråkigt att sitta i ett hål, (p.g.a tidigare bistra erfarenheter) och gjorde därmed något som i allmänhet har ansetts dumdristigt på gränsen till oförsvarligt?
Var gjorde han det, och varför?
/johan
Vem tyckte att det var hemskt tråkigt att sitta i ett hål, (p.g.a tidigare bistra erfarenheter) och gjorde därmed något som i allmänhet har ansetts dumdristigt på gränsen till oförsvarligt?
Var gjorde han det, och varför?
/johan
General Major Daniel Sickles, U.S. 4rd Corps hade vid Chancellorsville blivit beordrad att ge upp den kulle han höll och bege sig till lägre liggande terräng. Därvid kunde CSA inta kullen och börja ösa artelleri över unionstrupperna. (hur fasen tänkte unionsbefälen under den tiden av kriget; t.o.m med jag med en vapenfri värnplikt bakom mig förstår att man ger inte upp höjder på det sättet).
Så när han nu hade fått nya order att hålla huvudet lågt och hålla en strategisk punkt så att hans befälhavare Gen. Meade kunde falla tillbaks till en strategiskt bättre försvarslinje (vid Pipe Creek). När han insåg attt det fanns en bättre höjd bara 800 m västerut flyttade han sina trupper dit, sträckte ut dom över en tre gånger så lång sträcka och lämnade båda sina flanker öppna. Under tiden hade Gen. Lee fått felaktig information och skickade Longstreet att anfalla väster om Little Round Top. Om Sickles hade hålls sin beordrade position hade han haft ett bra fäste för att mota bort den attacken. När han nu hade lämnat flanken öppen kunde Longstreet börja rulla upp vänstra flanken av Sickles trupper i det välkända vetefältet. Så tack vare Sickles förflyttning visade det sig att Lees information "var fel men blev rätt".
Detta tvingade Meade att skicka en förstärkng av 20000 man, men det hade nog gått åt skogen ändå om inte överste Vincent hade lyckats hålla Little Round Top.
Så slutade den västra delen av andra dagen av slaget vid Gettysburg.
(Det är mycket läsande och tittande om inbördeskriget just nu; jag kan verkligen rekommendera Ken Burns 6 timmars video serie om det amerikask inböderskriget)
Så när han nu hade fått nya order att hålla huvudet lågt och hålla en strategisk punkt så att hans befälhavare Gen. Meade kunde falla tillbaks till en strategiskt bättre försvarslinje (vid Pipe Creek). När han insåg attt det fanns en bättre höjd bara 800 m västerut flyttade han sina trupper dit, sträckte ut dom över en tre gånger så lång sträcka och lämnade båda sina flanker öppna. Under tiden hade Gen. Lee fått felaktig information och skickade Longstreet att anfalla väster om Little Round Top. Om Sickles hade hålls sin beordrade position hade han haft ett bra fäste för att mota bort den attacken. När han nu hade lämnat flanken öppen kunde Longstreet börja rulla upp vänstra flanken av Sickles trupper i det välkända vetefältet. Så tack vare Sickles förflyttning visade det sig att Lees information "var fel men blev rätt".
Detta tvingade Meade att skicka en förstärkng av 20000 man, men det hade nog gått åt skogen ändå om inte överste Vincent hade lyckats hålla Little Round Top.
Så slutade den västra delen av andra dagen av slaget vid Gettysburg.
(Det är mycket läsande och tittande om inbördeskriget just nu; jag kan verkligen rekommendera Ken Burns 6 timmars video serie om det amerikask inböderskriget)
- Johan Ekstrand
- Medlem
Uttömmande och korrekt. Han var en karaktär, Sickles. Han hade ihjäl sin frus älskare, men kom undan eftersom han hävdade
tillfällig sinnesförvirring. Jag är också förtjust i Ken Burns serie. Den bästa dokumentären jag sett om kriget.
Jslat frågar vidare!
tillfällig sinnesförvirring. Jag är också förtjust i Ken Burns serie. Den bästa dokumentären jag sett om kriget.
Jslat frågar vidare!
"Stonewall" Jackson var en välkänd general. Han hade en kusin som också var general och också hade ett smeknamn. Något mindre smickrande. Vilket var dennes smeknamn?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
William Lowther Jackson, också kallad "Mudwall" av sina mannar...
Hans K
Hans K
Sveahk är på hugget idag och har alldeles rätt.
"Stonewall" vs. "Mudwall"; man kan få mindervärdeskomplex för mindre än så.
"Stonewall" vs. "Mudwall"; man kan få mindervärdeskomplex för mindre än så.
- sveahk
Då hugger vi till med svenskhetens bevarande i förskingringen - här ser vi byggnader som står på ett skänkt svenskt område med ett mycket svenskt namn, dopet förrättat av en svensk kronprins och kronprinsessa...för länge sedan...
Var är vi?
Hans K
Var är vi?
Hans K
Sveadal, Morgan Hill, Santa Cruz Mountains, California.
Inköpt av "Swedish American Patriotic League of San Francisco" och döpt av kronprins Gustav Adolf och kronprincessan Louise år 1926.
Inköpt av "Swedish American Patriotic League of San Francisco" och döpt av kronprins Gustav Adolf och kronprincessan Louise år 1926.
- sveahk
Jodå, den kände jslat till! I närheten av Santa Clara - den 18 juni firas det svensk midsommar...med alla tilltuggjslat skrev:Sveadal, Morgan Hill, Santa Cruz Mountains, California.
Nästa flagga hissa av dig!
Hans K
Tillbaks till inbördeskriget (jag vet, det blir tjatigt, men bara fyra år kvar till 150-års dagen av krigslutet
).
Vem hade dött om han inte hade haft ett hål i hatten?
Vem hade dött om han inte hade haft ett hål i hatten?
- sveahk
Tänker du på John Brown Gordon - skottskadad i ansiktet, föll med sitt blödande ansikte direkt i hatten, som gudskelov hade ett ordentligt kulhål...överlevde så den blodiga drunkningsdöden
...?
Hans K
Hans K
Helt rätt. Skottskadad inte bara i ansiktet utan lite överallt. Arm, ben osv.
Sveahk får fortsätta.
Sveahk får fortsätta.
- sveahk
Tack jslat!
En äventyrare, guldsökare och arkitekt - vem var han?
Hans K
En äventyrare, guldsökare och arkitekt - vem var han?
Hans K
Om han hade levt idag hade han nog fått åka till Haag för att stå till svars för folkmord: Julius Popper.