Recension: Tobruk 1941 - Australiensarna som hejdade Rommel

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Recension: Tobruk 1941 - Australiensarna som hejdade Rom

Inlägg av lampros » 28 februari 2011, 15:23

varjag skrev:
den aura striderna i öknen har
... min bästa vän i Australien - sen 1968 och tyvärr avliden i cancer 2003 - var skollärare på mellanstadiet.
Och, som andra aussies - visste allt om ''The Rats of Tobruk'' - som hjältemodigt etc. etc. - och såg äldre män marschera på Anzac Day under banderollen ''Rats of Tobruk''.

Någon gång 1980-talet, kom saken på tal och jag berättade för Colin, att Tobruk föll till tyskarna i juni 1942.

Han blev helt bestört! ...''Va - Tobruk föll väl aldrig!''
Det var min tur att bli bestört :roll:

Han var skollärare i 45-årsåldern (om inte i historia...) - och hade aldrig hört att tyskarna tog Tobruk - :roll:

Historien belyses olika - på olika håll!, Varjag
Dock får man väl säga att the Aussies' försvar av Tobruk 1941 var en viktig AVVÄRJNINGSSEGER, ungefär som Äyräpää eller Tali-Ihantala 1944. Aussies hejdade tysken så pass länge att denne nötte ut sina resurser - så att han, när det stundade till att knäcka 8:e armén på hösten 1942, inte orkade med det!

Man måste som antytt ha hela bilden klar för sig (Tobruk föll 1942) men stoltheten över striderna där 1941 är ännu motiverade i sig.

En annan sak, re upplagan som Norén säger att han tryckt. Det är alltid vanskligt. I mitt eget förlag ("mikroförlag", Etherion Press) tryckte jag en viss kokbok i 100 ex (slutsålt, jag kunde ha tryckt fler) samt diverse romaner och novellsamlingar i 100-150 ex (lagom, jag har ännu ex kvar). -- Hur man sedan marknadsför detta, well, jag har min blogg där jag säljer ex ibland. Hur drar jag då läsare till bloggen? Jo, genom att ha annat material där: skapa mervärde som får folk att läsa bloggen för dess egen skull.

Annars är konsten att skänka bort ex en konst för sig :lol: Man vill bli läst och får ibland lust att ge bort några ex. Frågan är då bara - till vem? Får folk saker gratis blir de genast misstänksamma. Men iaf, man får vara påhittig. Ta med sig ex i ryggan på släktmiddagar, församlingsträffar etc. (Smart var jag i julas när jag var ute och reste och delade ut ex till taxichaffisar, kassörskor. Poängen var alltså att jag var på besök i en annan ort och kunde dra nytta av att vara främling, - en julklapp "från en okänd välgörare" à la Karl-Bertil alltså. Ganska småkul.)

Det blev lite OT det där. Mer i linje med tråden: hur många ex ska man trycka. När WELA förlag (ger ut sf) trycker sina rätt populära romaner ligger upplagan på kanske 6-700 ex. Förr hette det att om ett storförlag ger ut en debutant så ligger upplagan på 1000 ex. Går boken bra trycker man fler ex.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 mars 2011, 09:56

Mer läsning i ämnet:
http://www.strategypage.com/bookreviews/577.asp

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 april 2011, 12:12

Missade ni alla att författaren nämner invasionen av Norge som den 10 april 1941? :o

Det och lite andra små fel irriterade mig i början av läsningen av denna bok, sedan vet jag inte om jag vänjer mig eller om författaren förbättrar sig med tiden. Nu är jag ganska lat så jag orkar inte göra en lista som andra ambisiösa forumsmedlemar, jag ber om ursäkt för det.
Jag undrar också om det är svengelska eller om det verkligen heter perimeter och kryssarstridsvagn på svenska?

Håller med om tidigare kommentarer om kartor oxå.

Men annars så tyckte jag om boken. Det återuppväckte mitt intresse för öken kriget och jag skyndade genast till min samling obyggda modeller och hittade en ansaldo M13/40 med känguru dekaler som jag bygger som bäst nu (italeri f.d. ESCI skala 1/72). Och revells Australiensare 1/72 ska flankera den och hålla linjen. (perimetern?)

Dessutom så hade jag glömt eller inte vetat om att belägringen av Tobruk varade så länge. Hur jag, som älskar belägringsslag kunde missat detta vet jag inte. (typ, Stalingrad och Dien bien phu etc.)

Kommer absolut läsa författarens tidigare bok om El alamein i augusti 2012.

Och om jag får komma med ett tips så har ju författaren rest mycket i länderna där slagen utspelat sig. Varför inte komma med en reseguid och en bok liknande tidskriften "after the battle".
(En uppföjlare om Tunisgrad skulle inte heller vara fel. :) )

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 april 2011, 12:39

Tunisgrad
:)

Om vilket Churchill yttrade i Underhuset;

....I tavlan av Axelns kollaps i Tunis, tycker jag mig känna igen penseldragen av Mästaren från Stalingrad :lol:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 15 april 2011, 22:12

sonderling skrev:Missade ni alla att författaren nämner invasionen av Norge som den 10 april 1941? :o

(---)

Jag undrar också om det är svengelska eller om det verkligen heter perimeter och kryssarstridsvagn på svenska?

Ja, den 10 april 1941 missade jag helt - var stod det?

Angående 'perimeter' så är det väl egentligen inte ett svenskt ord, men används i en del sammanhang som synonym för 'omkrets' eller 'yttre gräns' också i Sverige. 'Kryssarstridsvagnar' har jag sett i rätt många skildringar av just ökenkriget, men det har nog (?) aldrig varit ett etablerat svenskt militärt uttryck.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 april 2011, 14:28

'Kryssarstridsvagnar' var inte med på min lista så det är OK.

Termen finns väl inte riktigt på svenska men här kan man väl göra som KG och direkt översätta Cruiser Tank.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 april 2011, 15:04

Hans skrev:'Kryssarstridsvagnar' var inte med på min lista så det är OK.

Termen finns väl inte riktigt på svenska men här kan man väl göra som KG och direkt översätta Cruiser Tank.

MVH

Hans
Nä, kryssarstridsvagn är inget militärtekniskt begrepp som används i Sverige. Likaså perimeter.
:)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 16 april 2011, 15:16

En intervju med författaren Karl-Gunnar Norén.

http://gyllenhaals.blogspot.com/2011/03 ... html#links

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 april 2011, 07:49

Wooster skrev:
sonderling skrev:Missade ni alla att författaren nämner invasionen av Norge som den 10 april 1941? :o

(---)

Ja, den 10 april 1941 missade jag helt - var stod det?

Angående 'perimeter' så är det väl egentligen inte ett svenskt ord, men används i en del sammanhang som synonym för 'omkrets' eller 'yttre gräns' också i Sverige. 'Kryssarstridsvagnar' har jag sett i rätt många skildringar av just ökenkriget, men det har nog (?) aldrig varit ett etablerat svenskt militärt uttryck.
Alltså nu har jag lämnat tillbaka boken till biblan men det stod ungefär i detta sammanhanget: 10 april 1941 är ett datum som vi alla känner till i Sverige som Hitler/ Tysklands invasion av Norge men för ....(Bryant or whatshisface) betyde det nåt helt annat. Och så kom en ögonvittnes skildring från en Australiensisk digger.

Själv trodde jag innan jag läste denna bok att belägringen av Tobruk utspelade sig under 1942 men jag inser nu att jag blandat ihop två belägringar. Den första under 1941 som beskrivs i boken och den andra som under 1942 som inte stod emot Rommel. Och som nämns kort på slutet i boken.
(Om man nu kan räkna det som två belägringar, detta är bara min tolkning. )

Sonderling

Skriv svar