Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Ledtråd: 11 Viktoriakors delades ut för händelserna här.
jslat skrev:Ledtråd: 11 Viktoriakors delades ut för händelserna här.
A clincher....Rorkes drift, Varjag
Ja, då blev det lättare. Ser idylliskt ut idag.
Varjag får rätt att ställa nästa fråga.
Varjag får rätt att ställa nästa fråga.
Tack jslat - ja dom elva maduljerna gjorde det lätt, kände inte alls igen platsen som mest förekommer på målningar.....
Vad söker vi här?, Varjag
Vad söker vi här?, Varjag
På utsidan av Lustiga huset på Gröna Lund när man väntar i kön till Blå Tåget????
Vad är kopplingen till Afrika eller Mellanöstern?
Just ''Blå Tåget'' ........ --- att resajslat skrev:På utsidan av Lustiga huset på Gröna Lund när man väntar i kön till Blå Tåget????
Aah, blå tåget mellan Cape Town och Pretoria. Det är vad jag kallar ett ståndsmässigt resande.
Ja Aha! Att döma av biljettpriserna, så har jag nog bara råd lämpa kol ur tendern......jslat skrev:Aah, blå tåget mellan Cape Town och Pretoria. Det är vad jag kallar ett ståndsmässigt resande.
''All aboard'' med jslat - Varjag
En flagga. Vilka förde den:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
De reste norrut med oxvagnar genom Sydafrika: Voortrekkers Vlag!
Den trodde jag skulle skapa lite mer huvudbry, men Stellan tog den snabbt och rätt och får ställa nästa fråga.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag talar afrikaans och har skrivit en biografi över Ivor Thord-Gray, som bl a stred i Transvaal. Alltnog: Denne mans farfar stred i ett brittiskt kolonialregemente. Vilket?
OK, så boerfrågor skall undvikas i framtiden.
Morfar var amerikan och stred i andra världskriget. Så det är alltså farfar Hussein Onyango Obama som söks. Han stred i the Kings African Rifle's regiment under första världskriget.
Morfar var amerikan och stred i andra världskriget. Så det är alltså farfar Hussein Onyango Obama som söks. Han stred i the Kings African Rifle's regiment under första världskriget.
Det är nogi inte många Svenskar som talar Afrikaans men det gör jag också. Eller skall man säga gjorde eftersom språket börjar bli väldigt rostigt. Det är över 20 år sedan jag använde det ordentligt.
Men som svar på frågan säger jag att Hussein Onyango Obama tjänstgjorde i "Kings African Rifles".
Men som svar på frågan säger jag att Hussein Onyango Obama tjänstgjorde i "Kings African Rifles".
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Goed Myneer! Het bekende Regiment King´s African Rifles (KAR). Vid avkolonialiseringen blev KAR grundstommen i flera centralafrikanska arméeer (inkl Uganda med löjtnant Idi Amin Dada). Jslat tar över vakten efter smörjaren Stellan, somäven tackar Donkeyman..