-
MD650
- Redaktör emeritus
lago skrev:
Duglighetsmodellen försvann med förbanden

Det var en doktor i militär pedagogik på FHS som vetenskapligt bevisade att den inte fungerade.
Jag tyckte den var bra.

-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
Eller i alla fall ett någorlunda fungerande system men det var inte bättre än vi gjorde det till. Och visst fuskades det. Själv kommer jag ihåg när jag i en KFV sänkte min egen bataljon ett snäpp eftersom haubkomp fyra pjäser sedan länge och på obestämd tid var utlånade till Gotland (vilket vi upptäckte under krigsförbandsvärderingen). Resultatet blev en morrning från en annars fryntlig regch och en upplysning om att jag skulle värdera min bataljon som om all materiel vore tillgänglig just nu.
Min fråga blev då om jag också skulle värdera personalen som om de var väl utbildade. Jag väntar fortfarande på svaret

-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Broder Lago!
Här skiljs våra minnen. I min värld var dina 10,5 cm haubitser 4140 sända till miloverkstaden på Gotland därför att de hade glapp i riktkikarna. Det fanns därvid två möjligheter, 1) Att sända en armétekniker från A 7 (Visby) till Stockholm för att justera pjäserna eller 2) sända pjäserna till Gotland. Eftersom det med fog kunde misstänkas att arméteknikern för traktamentet kunde ha en rolig kväll i Stockholm, valdes alternativ 2.
En lastbil uppbådades och drog en för en pjäserna till Nynäshamn. Sedan färja till Visby, där en lastbil från A 7 mötte upp. Efter två timmars arbete (inkl kafferast) var justeringen av siktena klar. Men då utbröt oredan! Vem skall betala återtransporten till Stockholm? Tömda ORG och PEL. Ointresse. Pjäserna blev kvar på Gotland flera år.
Rätta mig om jag minns fel. Hälsar BOJ.
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
Stellan Bojerud skrev:Broder Lago!
Här skiljs våra minnen. I min värld var dina 10,5 cm haubitser 4140 sända till miloverkstaden på Gotland därför att de hade glapp i riktkikarna. Det fanns därvid två möjligheter, 1) Att sända en armétekniker från A 7 (Visby) till Stockholm för att justera pjäserna eller 2) sända pjäserna till Gotland. Eftersom det med fog kunde misstänkas att arméteknikern för traktamentet kunde ha en rolig kväll i Stockholm, valdes alternativ 2.
En lastbil uppbådades och drog en för en pjäserna till Nynäshamn. Sedan färja till Visby, där en lastbil från A 7 mötte upp. Efter två timmars arbete (inkl kafferast) var justeringen av siktena klar. Men då utbröt oredan! Vem skall betala återtransporten till Stockholm? Tömda ORG och PEL. Ointresse. Pjäserna blev kvar på Gotland flera år.
Rätta mig om jag minns fel. Hälsar BOJ.
Jag kan inte rätta dig eftersom ditt minne oftast är bättre än mitt men jag och batartch tror att det var m/40 (svårt att säga eftersom vi under alla år aldrig såg dem). Dåvarande kaptenen X vid Materielenheten påstod sig i alla fall vara lika överraskad som jag när pjäserna var borta men kunde efter några dagar meddela att de sannolikt var utlånade till Gotland. Längre kom vi inte just då.
Men det var sannolikt samma kn som vid en regementsrapport ombads att föreslå vilken av två optioner som materielenheten (ME) föredrog när det gällde förrådsställning av en reducerad underhållsbataljon:
- ME föreslår alternativ 1
- Och vad innebär det?
- Det har jag glömt!
Härliga minnen vi har.
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, alla fånigheterna bör bli en bra bok. Detta med 4140. A 7 var vid berörd tidpunkt utrustat med 4140 och allt underhåll av pjästypen var centraliserat till MV Gorland. Att din bataljon hade 4140 berodde på att salig IB 1 var en av brigaderna, som lidit av pjästypen.
-
zodiac
- Ny medlem
Man kan ju undra vart alla befäl från A 9 (Riktiga) tog vägen när förbandet flyttades upp till Boden 2005 ?
There are two kind of humans, gunners and targets
-
MD650
- Redaktör emeritus
zodiac skrev:Man kan ju undra vart alla befäl från A 9 (Riktiga) tog vägen när förbandet flyttades upp till Boden 2005 ?
En del flyttade med, en del sökte transport till andra förband, vissa tog bemanningsuppdrag i södra Sverige men fortfarande tillhörande A 9. En del blev civila.

-
J.K Nilsson
- Medlem
MD650 skrev:Det är något rörigt inom FM numer.

Det där är ett signaturämne...
J.K Nilsson
-
J.K Nilsson
- Medlem
MD650 skrev:Att ställa en IB och en NB mot varandra och säga att en IB 77 hade större operativ rörlighet är ju en sak.
Då borde man ta i beaktning var förbanden var avsedda att nyttjas.
En NB hade större taktisk rörlighet än en IB.

Ungefär som att ställa attackflottiljer mot spaningsflottiljer mot jaktflottiljer i flygvapnet. Ett sattyg endast en politruk befattar sig med.
J.K Nilsson
-
Henke78
- Medlem
MD650 skrev:zodiac skrev:Man kan ju undra vart alla befäl från A 9 (Riktiga) tog vägen när förbandet flyttades upp till Boden 2005 ?
En del flyttade med, en del sökte transport till andra förband, vissa tog bemanningsuppdrag i södra Sverige men fortfarande tillhörande A 9. En del blev civila.

En siffra jag hört om hur många som fysiskt följde med upp till Boden var 5 personer. Dock så var en del av dessa redan boendes i Boden med omnejd, dvs hade veckopendlat till Kristinehamn under en tid. Inget ont mot Boden, men vilken familj sliter upp rötterna och flyttar 100 mil norrut?
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
Henke78 skrev:MD650 skrev:zodiac skrev:Man kan ju undra vart alla befäl från A 9 (Riktiga) tog vägen när förbandet flyttades upp till Boden 2005 ?

En siffra jag hört om hur många som fysiskt följde med upp till Boden var 5 personer. Dock så var en del av dessa redan boendes i Boden med omnejd, dvs hade veckopendlat till Kristinehamn under en tid. Inget ont mot Boden, men vilken familj sliter upp rötterna och flyttar 100 mil norrut?
Förr var det vanligt. Man flyttades dit där överordnade tyckte att freds- och krigsorganisationen hade behov av dig.
Nu är det nya tider och som Wilhelm Agrell torrt konstaterade i boken "Det välorganiserade nederlaget"; NBO på sin tid syftade inte till att tillgodose krigsorganisationens behov av befäl utan mer till den enskildes behov av karriär.
Därmed inte sagt att det var bättre förr. Bara mycket annorlunda och kanske en smula mer jordnära.
-
zodiac
- Ny medlem
Henke78 skrev:MD650 skrev:zodiac skrev:Man kan ju undra vart alla befäl från A 9 (Riktiga) tog vägen när förbandet flyttades upp till Boden 2005 ?

Jag kanske är lite partisk efter jag låg på A9 1988-89 och nu den 7 April är det 22 år sedan vi muckade
Men har aldrig fått något bra svar på VARFÖR man flyttade upp A 9 till Boden ! Det måste väl bli mer kostnader när det ligger där uppe ? Långt till allt så att säga
-
Henke78
- Medlem
zodiac skrev:
Jag kanske är lite partisk efter jag låg på A9 1988-89 och nu den 7 April är det 22 år sedan vi muckade
Men har aldrig fått något bra svar på VARFÖR man flyttade upp A 9 till Boden ! Det måste väl bli mer kostnader när det ligger där uppe ? Långt till allt så att säga
Det enkla svaret på din fråga är nog att det inte finns någon direkt bra svar på frågan, då den mer är politisk. Ett svar kan dock vara att man vid den tidpunkten ville minska antalet etablissemang (läs hyreskostnaderna) och Boden var det som passade bäst med tanke på att en artilleribataljonen fanns vid I 19.
Som lite nostalgi till dig och din 22 års dag sen muck, kan jag nämna att det än idag finns ett antal 30/40-bilar inne på f.d A 9, dock vita och i MSB:s ägo. Som håller till söder om mellan gamla pjäshallen och gamla museet. Så helt tomt där inne är de inte, men gamla vakten är riven. Annars ser det rätt övergivet ut där inne på området.
-
zodiac
- Ny medlem
Jag var på området sommaren 2010 och allt var sig likt
Bara kokhuset där vi kockjävlar lärde oss( för dom som inte kunde) laga mat, Som nu är dagis
Gamla matsalen används till något annat och trappan in är borttagen! Men så gott som 1-2-3-4-5-6 kompanier är helt tomma
Jag såg Am40 och Pjäs40 bilarna ! tror väl att 80% av byggnaderna är tomma än. I 2 stenen är rest och befinner sig nu på gräsmattan vid Kanslihuset