Personal tillhörig avvecklade förband

I samarbete med SoldF
KoteGaeshi
Medlem

Personal tillhörig avvecklade förband

Inlägg av KoteGaeshi » 8 mars 2011, 01:58

Nu kanske detta är en helt naiv frågeställning, men när man lägger ned ett förband i krigsorganisationen, ex vis NB 20 1997, frikallas då samtlig värnpliktig personal tillhörig förbandet från sin krigsplacering eller sorteras de helt eller delvis in i andra förband? Om vi tar exemplet NB 20 så torde det ju där ha funnits rikligt med väl- och nyligt utbildade värnpliktiga som skulle kunna ersätta snart överårig personal eller fylla luckor i andra norrlandsbrigader som fick leva längre, typ NB 21 som ju inte avvecklades förrän 2000. Frågan är alltså, hände detta eller kasserades fullt tjänstbar personal tillsammans med sina förband?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Personal tillhörig avvecklade förband

Inlägg av MD650 » 8 mars 2011, 16:28

Utan att ha detaljkoll kan jag tänka mig att bägge sakerna inträffade.
:)

Användarvisningsbild
Pbat G
Medlem

Inlägg av Pbat G » 14 mars 2011, 14:34

Det har till del berott på när avvecklingen skett. T.ex. överfördes viss personal (och mtrl) från PB26 till MekB18 1993. De krigsplacerades istället för fd P18 vpl som var utb på Strv 102 och Kpbil.
Vid senare förbandsnedläggningar har ofta hela brigader avvecklats, inkl all personal. Men det finns säkert undantag.

Ilicigen
Ny medlem

Inlägg av Ilicigen » 24 mars 2011, 19:44

I mitt fall fördes bataljonen personellt över till en annan brigad. Vi var nyutbildade och ersatte under en kortare tid den äldsta bataljonen i den brigad som vi tillfördes. Sen ersattes vi ganska snabbt av den senast utbildade bataljonen ur den nya brigaden och tillfördes lokalförsvaret.

Rätt logiskt. Det knepiga var vi var en IB77-bataljon som tillfördes en NB85-brigad.

Sen kanske det var mentaltaktiskt lite klantigt att lägga över en I14-batajon till NB21, som sattes upp av I21.

Det var ju en duellsituation mellan I14 och I21 vid försvarsbeslutet 1992. Först föreslogs att I21 skulle läggas ner det slutade med att I14 lades ner.

Som kuriosa (och jag ÄR tendensiös) så konstaterade Styrelsen för psykologisk försvar att I21 hade fört en negativ kampanj mot I14. I14 var både på pappret och i praktiken överlägsna I21. IB14 hade högst krigsduglighet (KDU) av alla IB77-brigader och hade en större rörlighet och operativ nytta än NB21.

Edit: Jag kommer ihåg när att när 204.QRZN från Karlberg besökte I21:s mäss så fastställdes en del sanningar i gästboken, något som ledde till en offentlig "utklarning".

Hedin
Medlem

Inlägg av Hedin » 25 mars 2011, 02:05

Ilicigen skrev:...Som kuriosa (och jag ÄR tendensiös) så konstaterade Styrelsen för psykologisk försvar att I21 hade fört en negativ kampanj mot I14. I14 var både på pappret och i praktiken överlägsna I21. IB14 hade högst krigsduglighet (KDU) av alla IB77-brigader och hade en större rörlighet och operativ nytta än NB21...
Av ett rent kuriöst intresse (jag är inte gammal I21:are, eller gammal infanterist heller för den delen :milwink:)

Till frågan:

Vilka beräkningsgrunder och metoder användes för att fastställa denna KDU? Om det nu funnits ett KDU-betyg som på ett transparent sätt avslöjade våra brigaders krigsduglighet, borde inte det betyget i sådana fall vara topphemligt?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 mars 2011, 06:16

Att ställa en IB och en NB mot varandra och säga att en IB 77 hade större operativ rörlighet är ju en sak.
Då borde man ta i beaktning var förbanden var avsedda att nyttjas.
En NB hade större taktisk rörlighet än en IB.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 25 mars 2011, 14:00

Ilicigen skrev: Edit: Jag kommer ihåg när att när 204.QRZN från Karlberg besökte I21:s mäss så fastställdes en del sanningar i gästboken, något som ledde till en offentlig "utklarning".
Utveckla gärna :milsmile:

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 mars 2011, 22:43

Till frågan om förbands KDU (Krigsduglighet). Den var alltid 3. Var den 2 så blev du som chef trängd för att ditt förband hade nått så låg KDU. Var KDU 4 så blev din nästa KFÖ inställd, eftersom förbandet ändå var så bra och något KDU 3-förband behövde fräschas upp.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 25 mars 2011, 23:34

Är KDU samma som PersQ [med reservation för felstavningar]?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 mars 2011, 08:07

KoteGaeshi skrev:Är KDU samma som PersQ [med reservation för felstavningar]?
Motsvarande.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 26 mars 2011, 08:47

MD650 skrev:
KoteGaeshi skrev:Är KDU samma som PersQ [med reservation för felstavningar]?
Motsvarande.
Mja, nästan men inte riktigt. PersQ är det krav som ställs vad gäller utbildningen av personalen i ett visst förband. Om jag inte minns fel så är PersQ för t ex en hemvärnspluton 3 och för en hvinsatspluton 4 på den femgradiga skalan (att jag tar hemvärnet som exempel beror på att hemvärnsförband är de vanligaste förbanden i dagens FM).
KDU:n är sammanfattningen av personal, materiel och utbildning och där har varje enskilt förband sitt krav att utbilda mot KDU-någonting.
Stellan som var chef för FUP-akuten kan säkert utveckla om han vill.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 mars 2011, 16:19

lago skrev:
Mja, nästan men inte riktigt. PersQ är det krav som ställs vad gäller utbildningen av personalen i ett visst förband. Om jag inte minns fel så är PersQ för t ex en hemvärnspluton 3 och för en hvinsatspluton 4 på den femgradiga skalan (att jag tar hemvärnet som exempel beror på att hemvärnsförband är de vanligaste förbanden i dagens FM).
KDU:n är sammanfattningen av personal, materiel och utbildning och där har varje enskilt förband sitt krav att utbilda mot KDU-någonting.
Stellan som var chef för FUP-akuten kan säkert utveckla om han vill.
PersQ är det som f.n. används inom FM att på nåt sätt kunna gradera ett förband.
Man utbildar mot ett visst PersQ.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 26 mars 2011, 17:07

Yep men PersQ handlar väl fortfarande om förbandets personal och dess utbildning, inte om materieluppfyllnad m m. Alternativt har begreppen ändrats och det är iofs tio år sedan jag sysslade med KFV och FUP så inget är omöjligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 mars 2011, 17:24

lago skrev:Yep men PersQ handlar väl fortfarande om förbandets personal och dess utbildning, inte om materieluppfyllnad m m. Alternativt har begreppen ändrats och det är iofs tio år sedan jag sysslade med KFV och FUP så inget är omöjligt.
Jo, du har rätt. Det är väldigt förvirrande.
KDU och duglighetsmodellen har försvunnit och det som finns kvar är PersQ som inte heller är tydligt.
Det är något rörigt inom FM numer.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 26 mars 2011, 17:34

MD650 skrev:
lago skrev:Yep men PersQ handlar väl fortfarande om förbandets personal och dess utbildning, inte om materieluppfyllnad m m. Alternativt har begreppen ändrats och det är iofs tio år sedan jag sysslade med KFV och FUP så inget är omöjligt.
Jo, du har rätt. Det är väldigt förvirrande.
KDU och duglighetsmodellen har försvunnit och det som finns kvar är PersQ som inte heller är tydligt.
Det är något rörigt inom FM numer.
Du har mest rätt. Nu minns jag. Duglighetsmodellen försvann med förbanden :D

Skriv svar