Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Tack jslat........
Många har säkert trånat efter denna manick
men vad är det förnågonting??
Många har säkert trånat efter denna manick
men vad är det förnågonting??
Med ett gumshuvud i ändan på stocken - kanske en murbräcka?, Varjag
Väldigt bra gissning varjag....
Men tyvärr är det ingen murbräcka...
Det är nått mycket fredligare än så...
Men tyvärr är det ingen murbräcka...
Det är nått mycket fredligare än så...
Ser ut som en press av något slag. Olivpress?
Jaa gissningen är inte alls dum Jslat ....
riktigt bra faktiskt........
men någon olivpress är det dock inte,,,,
riktigt bra faktiskt........
men någon olivpress är det dock inte,,,,
Drar till med att det är en annan press, en vinpress förstås 
koroshiya helt rätt,,
denna vinpress som står i herculaneum, är i ett ypperligt skick...
Vindruvorna lades i pressens mitt, och pressades med nogrannt tryck
för att till vänster om pressen rinna ner i en fåra som denna,Och hamna i en stor uppsamlings amphora
koroshiya pressar tråden vidare
denna vinpress som står i herculaneum, är i ett ypperligt skick...
Vindruvorna lades i pressens mitt, och pressades med nogrannt tryck
för att till vänster om pressen rinna ner i en fåra som denna,Och hamna i en stor uppsamlings amphora
koroshiya pressar tråden vidare
Tack 
Det blev enkelt för mig. Jslat hade redan gjort allt jobb.
Då ska vi pressa fram ett vin då. Det finns på Röda Näsan och har fått sitt namn av ett antikt folk. Detta folk förlorade sin frihet redan i mitten av 300-talet, men var före det farliga fiender till Rom. Livius berättar om ett slag där det verkade som att romarna skulle förlora eftersom de underskattade motståndaren. Men då uppträdde på scen - förstås
- en av alla dessa hjältar. Han höll ett eldande tal som lyder ungefär så här.
"Ni ryttare som vill rädda republiken, ni skall stiga av nu. Om vår kohort inte stoppar fiendens anfall, så är det slut med vårt herravälde. Följ mitt märke. Visa romare och fiender att inget rytteri är bättre än vad ni är, och inget infanteri, när ni slåss till fots."
Det blev ett våldsamt jubel och så stormade de avsuttna ryttarna mot fienden
Tack vare detta slutade slaget oavgjort. Båda sidor slogs tills det var natt och flydde sedan från fältet. Alla utom hjältens kohort, vilken hade förskansat sig på en kulle.
Vad heter den romerske hjälten, och vilket folk är det?
Det blev enkelt för mig. Jslat hade redan gjort allt jobb.
Då ska vi pressa fram ett vin då. Det finns på Röda Näsan och har fått sitt namn av ett antikt folk. Detta folk förlorade sin frihet redan i mitten av 300-talet, men var före det farliga fiender till Rom. Livius berättar om ett slag där det verkade som att romarna skulle förlora eftersom de underskattade motståndaren. Men då uppträdde på scen - förstås
"Ni ryttare som vill rädda republiken, ni skall stiga av nu. Om vår kohort inte stoppar fiendens anfall, så är det slut med vårt herravälde. Följ mitt märke. Visa romare och fiender att inget rytteri är bättre än vad ni är, och inget infanteri, när ni slåss till fots."
Det blev ett våldsamt jubel och så stormade de avsuttna ryttarna mot fienden
Tack vare detta slutade slaget oavgjort. Båda sidor slogs tills det var natt och flydde sedan från fältet. Alla utom hjältens kohort, vilken hade förskansat sig på en kulle.
Vad heter den romerske hjälten, och vilket folk är det?
Någon ledtråd: Det omtalade slaget var samtida med att etruskerna förlorade makten över Capua.
Och en till: man kan läsa om händelserna i Livius fjärde bok.
Och en till: man kan läsa om händelserna i Livius fjärde bok.
hmmmm gissar på Tarquinius den gamle.....
Nej, vår hjälte levde över 150 år senare än Tarquinius och var en decurion.
Om folket: liksom i många andra fall verkar det som att romerska lagar och attityder gjorde att integration och annat fungerade någorlunda väl. Redan under republikens dagar finner vi att några av Roms mest kända män kommer från städer som en gång hade tillhört det sökta folket.
Om folket: liksom i många andra fall verkar det som att romerska lagar och attityder gjorde att integration och annat fungerade någorlunda väl. Redan under republikens dagar finner vi att några av Roms mest kända män kommer från städer som en gång hade tillhört det sökta folket.
Marcus Minicius Rufus?, Varjag
Han som dog vid Cannae? Nej, den jag söker var hjälte 200 år tidigare.
Vid venus tuttar.....
Är det inte Marcus Manlius Capitolinus du söker???? han som var med om galliska belägringen av Rom . Och förskansade sig på capitolium i rom,,,,
Är det inte Marcus Manlius Capitolinus du söker???? han som var med om galliska belägringen av Rom . Och förskansade sig på capitolium i rom,,,,
Jag skulle inte ha frågat om hans namn utan nöjt mig med folket. Det var min tanke också till en början
Hur som helst, han var decurion under slaget men år 422 blev han centurion och vald av plebejerna till en av fyra plebejiska tribuner.
Hm, ska lägga till att, så Marcus Manlius Capitolinus är det inte. Den här hjälten tillhörde en tidigare generation.
Hm, ska lägga till att, så Marcus Manlius Capitolinus är det inte. Den här hjälten tillhörde en tidigare generation.