B Hellqvist skrev:Blixten skrev:B Hellqvist skrev:
Behöver någon i tråden ha framfört åsikten för att man ska få nämna att det finns de utanför Skalman.nu som hyser den åsikten?
Tråden blir nog intressantare om man bemöter varandras argument istället för att prata om vad vissa noggrant utvalda stollar tycker.
Så man får inte dra in exempel utifrån för att exemplifiera vansinnet i religionerna?
Klart man får, men en seriös diskussion blir bättre av att man ser till för- och nackdelar med en företeelse och med alternativ.
B Hellqvist skrev:
Och har jag sagt något annat om irrationalitet? Den är inte begränsad till religiösa personer (jämför t.ex. antivaccinationsrörelsen).
Ja och på många andra ställen. (Överdrivet nitiska krigshjältar var ett mitt exempel.) Det är lite av min poäng.
B Hellqvist skrev:
Du får starta en tråd om det i någon annan del av forumet. Den här diskussionen gäller religiösa föreställningar.
Jag tycker det här hit men okidoki...
B Hellqvist skrev:
Om du tycker att mitt exempel med Bengt var fånigt, var det för att det var ett exempel på hur religiöst tänkande fungerar. Skillnaden mellan en persons föreställningar som andra skulle anse vara knäppa, och föreställningar som omfattas av miljontals människor är bara en fråga om antal, inte relevans.
Jag tycker att det var exakt lika fånigt och för den delen lika använbart som mitt exempel med bajskorset och båda visar på irrationella beteenden med potentiellt stor betydelse för mänskliga handlingar.
B Hellqvist skrev:
Du försöker få diskussionen att spåra ur. Vänligen ta upp frågan någon annanstans i forumet.
Jag tycker att du inte låter diskussionen komma upp på rälsen genom att göra utfall mot en kreationistisk halmdebattör som aldrig har skrivit i tråden.
B Hellqvist skrev:
Som jag sagt ett antal gånger så får folk tro på vad fan de vill, så länge de inte gör anspråk på att vilja påverka utbildning, lagstiftning, forskning, etc.
Genom flera av dina inlägg skulle man kunna förledas att tro att du har...en mer hätsk syn, s.a.s., på religion i alla dess former. Men läser jag vad som skrivits kan jag tänka att vi har delvis pratat förbi varandra, jag har talat om personlig tro och du har talat om religion som direkt påverkar andra. Så vad bra då!
För precis som du skriver här tycker jag också!
Pax vobiscum, broder!