Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Ja alltså... det måste vara vestaler, men just varför de satt där...
De ville titta? <:)
De ville titta? <:)
Helt rätt Koroshiya ....
Vestalerna var prästinnor och hade till uppgift att i Vestas tempel vakta och vårda den heliga elden som brann dag och natt, samt de heliga föremål, som bara de fick se. Dessutom fullgjorde de andra religiösa funktioner och deltog i offentliga ceremonier. De hade rätt att benåda brottslingar, och det var belagt med dödsstraff att förolämpa en vestal.
De var högt aktade prästinnor, Som satt på hedersplats vid teaterföreställningar av alla de slag och fester och levde mycket gott på statens bekostnad.
Du blir nästa man att föra tråden vidare.
Kentauer
Ps jag kanske formulerde sista frågan fel,,,varför fick dom sitta där? skulle nog ha suttit bättre
Vestalerna var prästinnor och hade till uppgift att i Vestas tempel vakta och vårda den heliga elden som brann dag och natt, samt de heliga föremål, som bara de fick se. Dessutom fullgjorde de andra religiösa funktioner och deltog i offentliga ceremonier. De hade rätt att benåda brottslingar, och det var belagt med dödsstraff att förolämpa en vestal.
De var högt aktade prästinnor, Som satt på hedersplats vid teaterföreställningar av alla de slag och fester och levde mycket gott på statens bekostnad.
Du blir nästa man att föra tråden vidare.
Kentauer
Ps jag kanske formulerde sista frågan fel,,,varför fick dom sitta där? skulle nog ha suttit bättre
Ok, nästa fråga handlar om en hjälte? vettvilling och eventuellt gud?. Han vann inte i de olympiska spelen, trots att han var den som stod kvar på valplatsen. I - vilket man får förmoda - någon form av testosteronfyllt raseri, begick han kanske därför ett illdåd som orsakade 60 unga människors död.
Vem var det?
Det var en grekisk atlet och boxare som ska ha levt runt år 500. Han slog ihjäl en motståndare.
Han kom från ön Astypalaia.
Exakt varjag
Din fråga!
Tack koroshiya.
På udden - markerad med en vit fläck - låg ett gammalt tempel..... som lånat sitt namn till en av antikens viktigaste bataljer.
Vilken - och var ligger udden?, Varjag
På udden - markerad med en vit fläck - låg ett gammalt tempel..... som lånat sitt namn till en av antikens viktigaste bataljer.
Vilken - och var ligger udden?, Varjag
Det är slaget vid Actium i västra Grekland.
Spot on - koroshiya! Marcus Antonius med sin Cleopatra, hade läger söder om min vita prick - som representerar Apollo-Actiustemplet som stod där. På udden norr om inloppet - lägrade sig motståndaren, Octavianus (bättre känd som Augustus - Roms förste kejsare). Sjöslaget - för det utkämpades till sjöss utanför inloppet, blev en förkrossande seger för Octavianus. Inte minst då Cleopatra såg nederlaget komma - och flydde med sin Marcus, tillbaka till Egypten.koroshiya skrev:Det är slaget vid Actium i västra Grekland.
Och lämnade sin flotta i sticket
Din tur, Varjag
Tack tack, jag är så imponerad över att du lyckades fixa till en prick på bilden
Det hade jag aldrig klarat.
Ok, Cleopatra var en kvinna med stor makt. Nästa fråga handlar om en annan kvinna som troligen också hade en hel del att säga till om. Hon bör ha residerat i något som heter Egishirgal. Detta komplex fanns i en stor stad i ett forntida imperium, och kvinnorna på denna position hade en viktig uppgift att fylla för rikets stabilitet, och detta därför att Egishirgal fanns i en stad som tidigare hade haft egna "kungar", och även skulle få så i senare tider.
Kvinnan jag söker är INTE världens första poet, men en annan med samma titel och uppgifter.
Ok, Cleopatra var en kvinna med stor makt. Nästa fråga handlar om en annan kvinna som troligen också hade en hel del att säga till om. Hon bör ha residerat i något som heter Egishirgal. Detta komplex fanns i en stor stad i ett forntida imperium, och kvinnorna på denna position hade en viktig uppgift att fylla för rikets stabilitet, och detta därför att Egishirgal fanns i en stad som tidigare hade haft egna "kungar", och även skulle få så i senare tider.
Kvinnan jag söker är INTE världens första poet, men en annan med samma titel och uppgifter.
Kan det möjligtvis vara Tera prästinnan för "guden av månen" i det är gamla Mesopotamien???
Tera är inte rätt, men den eftersökta var översteprästinna för månguden sin i Ur.
Åhhhhhhh nu serverade du på silverfat
Adda-Guppi,,,!!!!!
Adda-Guppi,,,!!!!!
Nääh, vem är det? Jag känner ingen Adda-Guppi
Det är en annan.
*Googla* Jag börjar så smått misstänka att det kanske finns väldigt många som skulle passa in på min fråga. Hur som helst, den jag söker levde i ett annat imperium ca. 1500 år före Adda-Guppi.
*Googla* Jag börjar så smått misstänka att det kanske finns väldigt många som skulle passa in på min fråga. Hur som helst, den jag söker levde i ett annat imperium ca. 1500 år före Adda-Guppi.