Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
-
tommyjonason
- Medlem
Richard D. Winters "Band of Brothers" är död
Nu kommer det att protesteras här.
Men "Band of Brothers" var en typisk dålig amerikansk TV-serie.
När man kan göra bra filmer, som "Rädda menige Ryan", varför är det så omöjligt göra TV-serier med samma goda kvalitet?
Framför allt i USA tycks det, BBC och andra engelska bolag håller betydligt högre standard, som serien om det belgiska gänget som räddade flygare med mera. Som man sen gör en väldigt rolig variant av i "allo, allo".
Skräckexemplet är väl såpan om förintelsen, som gick för många år sedan, har glömt bort vad den hette. Att göra pekoral av en sån fruktansvärd del av historien.
Och Steven Ambrose böcker är inte heller några höjdare precis, det finns så många oändligt mycket bättre böcker i detta stora ämne.
Varsågod, reta upp er nu.
Men "Band of Brothers" var en typisk dålig amerikansk TV-serie.
När man kan göra bra filmer, som "Rädda menige Ryan", varför är det så omöjligt göra TV-serier med samma goda kvalitet?
Framför allt i USA tycks det, BBC och andra engelska bolag håller betydligt högre standard, som serien om det belgiska gänget som räddade flygare med mera. Som man sen gör en väldigt rolig variant av i "allo, allo".
Skräckexemplet är väl såpan om förintelsen, som gick för många år sedan, har glömt bort vad den hette. Att göra pekoral av en sån fruktansvärd del av historien.
Och Steven Ambrose böcker är inte heller några höjdare precis, det finns så många oändligt mycket bättre böcker i detta stora ämne.
Varsågod, reta upp er nu.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Richard D. Winters "Band of Brothers" är död
Ja.tommyjonason skrev:Nu kommer det att protesteras här.
Du är nog ganska ensam om att tycka att BoB är dålig och SPR bra. Har du överhuvudtaget sett serien? Och har du ägnat ens tio sekunder åt att försöka analysera SPR?tommyjonason skrev:Men "Band of Brothers" var en typisk dålig amerikansk TV-serie.
Tyvärr, men du verkar ha missat att amerikanska HBO ligger bakom den ena höjdarserien efter den andra.tommyjonason skrev:Framför allt i USA tycks det, BBC och andra engelska bolag håller betydligt högre standard, som serien om det belgiska gänget som räddade flygare med mera. Som man sen gör en väldigt rolig variant av i "allo, allo".
Vad den hette? "Förintelsen"... ("Holocaust" i original). Nu är det en evighet sedan jag såg den, men att karaktärisera den som "såpa" är att ha missuppfattat vad en såpopera är för något.tommyjonason skrev:Skräckexemplet är väl såpan om förintelsen, som gick för många år sedan, har glömt bort vad den hette. Att göra pekoral av en sån fruktansvärd del av historien.
Visst finns det det, och Ambrose hade en del klara svagheter, men han populariserade samtidigt genren, vilket ju som bekant brukar betyda att mer seriös litteratur tjänar på det.tommyjonason skrev:Och Steven Ambrose böcker är inte heller några höjdare precis, det finns så många oändligt mycket bättre böcker i detta stora ämne.
Det som är mest irriterande är slappt tänkta inlägg...tommyjonason skrev:Varsågod, reta upp er nu.
-
tommyjonason
- Medlem
Re: Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar
Nädå, jag är väl medveten om att HBO gjort mycket bra serier. Sopranos är en av mina absoluta favoriter.
Men för övrigt är det magert. Stereotypt, figurlösa och färglösa skådespelare, enfaldig dialog. Jag förstår fortfarande inte denna skillnad mellan kvaliteten på filmer och TV serier i USA. Kanske det är en budgetfråga.
Handlingen i Menige Ryan var förstås diskutabel och gjord enligt en sentimental Hollywood mall, men rent filmtekniskt var den superbt gjord.
Vidhåller att serien om förintelsen var en förskräckligt pekoral av värsta sort. Här tror jag att jag har åtskilliga kritiker på min sida.
Jodå, jag såg flera avsnitt av Band of Brothers innan jag blev sååå trött på alla personer i rollerna. Och handlingen och skådespelarprestationerna var undermåliga jmf med många bra amerikanska krigsfilmer som gått på bio. Filmbranschen håller en mycket hög klass tycker jag.
Amerikanska och engelska TV serier tål mycket väl att granskas. Om vi går utanför kriget, kan vi ta "the Office" som ett skräckexempel. Och som tur var stoppade John Cleese iden om att göra en amerikansk version av "Fawlty Towers"
Min aversion är säkert färgad av den mängd skräpserier och talkshows som alla TV kanaler svämmar över av. Och efter att studerat amerikansk TV på plats i USA flera gånger. Står knappt ut med att ens se nyhetsprogram där.
Det borde finnas en betydligt större marknad än USA att plocka från. Frankrike,Tyskland, Italien?
Men för övrigt är det magert. Stereotypt, figurlösa och färglösa skådespelare, enfaldig dialog. Jag förstår fortfarande inte denna skillnad mellan kvaliteten på filmer och TV serier i USA. Kanske det är en budgetfråga.
Handlingen i Menige Ryan var förstås diskutabel och gjord enligt en sentimental Hollywood mall, men rent filmtekniskt var den superbt gjord.
Vidhåller att serien om förintelsen var en förskräckligt pekoral av värsta sort. Här tror jag att jag har åtskilliga kritiker på min sida.
Jodå, jag såg flera avsnitt av Band of Brothers innan jag blev sååå trött på alla personer i rollerna. Och handlingen och skådespelarprestationerna var undermåliga jmf med många bra amerikanska krigsfilmer som gått på bio. Filmbranschen håller en mycket hög klass tycker jag.
Amerikanska och engelska TV serier tål mycket väl att granskas. Om vi går utanför kriget, kan vi ta "the Office" som ett skräckexempel. Och som tur var stoppade John Cleese iden om att göra en amerikansk version av "Fawlty Towers"
Min aversion är säkert färgad av den mängd skräpserier och talkshows som alla TV kanaler svämmar över av. Och efter att studerat amerikansk TV på plats i USA flera gånger. Står knappt ut med att ens se nyhetsprogram där.
Det borde finnas en betydligt större marknad än USA att plocka från. Frankrike,Tyskland, Italien?
Angående budget: Band of Brothers hade en budget på uppskattningsvis 125 miljoner dollar, Saving Private Ryan en budget på ca 70 miljoner dollar enligt IMDB.tommyjonason skrev:Nädå, jag är väl medveten om att HBO gjort mycket bra serier. Sopranos är en av mina absoluta favoriter.
Det var väl ungefär samma team bakom båda produktionerna, skillnaden är att Band och Brothers är mer av drama och mer troget följer de faktiska omständigheterna än Saving Private Ryan som är en mer eller mindre uppdiktad historia men med mer pang pang och tuffa explosioner.
Vi har väl olika smak helt enkelt.
-
tommyjonason
- Medlem
Ja, så är det.
Vi har olika smak. Och man kan knappast övertyga andra att tycka si och så.
Men diskutera kan man alltid.
Vi har olika smak. Och man kan knappast övertyga andra att tycka si och så.
Men diskutera kan man alltid.
Re: Richard D. Winters "Band of Brothers" är död
JA!tommyjonason skrev:Nu kommer det att protesteras här.
BoB är väl en av de bättre miniseries som gjorts, i alla fall om andra världskriget. En bra mix mellan "pang-pang", bra karaktärer, etc.tommyjonason skrev:Men "Band of Brothers" var en typisk dålig amerikansk TV-serie.
Framför allt i USA tycks det, BBC och andra engelska bolag håller betydligt högre standard
BBC är delproducent till serien, alltså måste den vara bra
Tycker nog att HBO har producerat (sänt) en hel del bra serier:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pr ... ast_by_HBO
Finns ingen anledning. Om något hade SPR högre pekoral-halt än Band of Brothers, som var briljant. Klart slut.tommyjonason skrev:Men diskutera kan man alltid.
-
tommyjonason
- Medlem
Jag tycker Tom Hanks är en betydligt starkare profil och bättre skådespelare än det torftiga gänget i Brödrabandet. OK, handlingen kan diskuteras i Ryan, men skådespelarna är viktiga, och Tom Hanks är bra och gjorde en stark rollprestation..
Det var nog rollbesättningen som gjorde att Brödrabandet inte var något för mej.
Likadant med "Max Manus". Totalt fel personer i rollerna som förstörde hela filmen.
Vilken skillnad mot "Flammen och Citronen", som var superb.
Ni kanske tänker mer på att handlingen stämmer med verkligheten, för mej är skådespelarna och rollfigurerna viktigare.
Det var nog rollbesättningen som gjorde att Brödrabandet inte var något för mej.
Likadant med "Max Manus". Totalt fel personer i rollerna som förstörde hela filmen.
Ni kanske tänker mer på att handlingen stämmer med verkligheten, för mej är skådespelarna och rollfigurerna viktigare.
Landstigningen i Normadie är mycket bra i Save Private Ryan, men efter det känns det som filmen tappar rätt mycket. Effekterna är ju bra i SPR, men jag vet inte om jag minns skådespelarinsatserna som sådär fantastiska. Och så blir den väl sentimental/pekoral för min smak också. Men det var ett tag sedan jag såg filmen.
Då håller BoB en betydligt bättre kvalité över tiden.
Då håller BoB en betydligt bättre kvalité över tiden.
Smaken är som baken, det är helt klart. Tycker inte att Tom Hanks gör någon vidare bra rollprestation i SPR. Enda som känns riktigt bra är hans skakscener, det är väl det enda som gör att han lyfter.tommyjonason skrev:Jag tycker Tom Hanks är en betydligt starkare profil och bättre skådespelare än det torftiga gänget i Brödrabandet. OK, handlingen kan diskuteras i Ryan, men skådespelarna är viktiga, och Tom Hanks är bra och gjorde en stark rollprestation..
Damian Lewis tycker jag spelar sin roll utmärkt i BoB, även hans kollega som Ron Livingstone spelar är bra utförd.
I övrigt är båda filmerna ganska likvärdiga i skådespelarinsats, varken SPR eller BoB går där till höjderna.
-
tommyjonason
- Medlem
Tom Hanks är en av mina favorit skådespelare vilkett färgar min bild. Men övriga roller var besatta av rätt bra skådisar vad jag minns.
Jag håller med om att handlingen i resten av filmen var mycket en Hollywood snyftare. Filmpubliken over there tycks kräva den där stilen. Inga Hollywood filmer slutar utan sentimentalitet eller med oklarheter.
Kort sagt, jag såg en 3-4 avsnitt av Brödrabandet men slutade sen titta. Varför?
Jag som är intresserad av den här epoken i historia. Troligen för att det för mej började bli stereotypsik amerikansk TV-serie, dialog, roller, delar av handlingen.
Vad skulle jag tyckt om man gjort en liknande serie i Tyskland eller England, befriad fårn de mallar och ramar som amerikanska scriptwriters för TV-serier sitter fast i.
Jaja. Jag har en udda och kritisk smak som skiljer sig fullständigt från er andra.. Urtrött på amerikansk kultur (om dom har nån överhuvudtaget)
Därmed avslutar jag min debatt.
Jag håller med om att handlingen i resten av filmen var mycket en Hollywood snyftare. Filmpubliken over there tycks kräva den där stilen. Inga Hollywood filmer slutar utan sentimentalitet eller med oklarheter.
Kort sagt, jag såg en 3-4 avsnitt av Brödrabandet men slutade sen titta. Varför?
Jag som är intresserad av den här epoken i historia. Troligen för att det för mej började bli stereotypsik amerikansk TV-serie, dialog, roller, delar av handlingen.
Vad skulle jag tyckt om man gjort en liknande serie i Tyskland eller England, befriad fårn de mallar och ramar som amerikanska scriptwriters för TV-serier sitter fast i.
Jaja. Jag har en udda och kritisk smak som skiljer sig fullständigt från er andra.. Urtrött på amerikansk kultur (om dom har nån överhuvudtaget)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Kort sagt, jag såg en 3-4 avsnitt av Brödrabandet men slutade sen titta." Så du har inte sett resten av serien, men uttalar dig ändå tvärsäkert om den? Rollbesättningen till Bob var bra; det var en ensemble, och inte en samling stjärnor. SPR hade visserligen bra skådisar, men jösses vilka klichéer! Den käftige Newyorkaren - check. Den religiöse lantisen - check. Den stabile sergeanten - check. Blåbäret - check. Etc, etc...
Fast nog låter det rätt lustigt att du gillar en stereotypisk amerikansk Hollywoodfilm (som blir lite av en snyftare och flaggviftning) och samtidigt avfärdar en TV-serie som stereotypisk för att du är trött på amerikansk kultur...tommyjonason skrev:Tom Hanks är en av mina favorit skådespelare vilkett färgar min bild. Men övriga roller var besatta av rätt bra skådisar vad jag minns.
Men smaken är som redan har påpekats delad.
-
tommyjonason
- Medlem
Jag upplevde Ryan som mer realistisk i sina detaljer på många sätt.
Och det är säkert inte samma människor som skriver för film som för TV-serier.
Vi har inte berört amerikanska TV-deckare. Ytterligare ett sorgligt kapitel.
Vi har inte berört amerikanska TV-deckare. Ytterligare ett sorgligt kapitel.
Fast är inte BoB mer realistisk skildrad än SPR? Därmed inte sagt att underhållningen är bättre om det är mer realistiskt, iofs.tommyjonason skrev:Jag upplevde Ryan som mer realistisk i sina detaljer på många sätt.
Fast BoB är ju inte en deckare.tommyjonason skrev: Vi har inte berört amerikanska TV-deckare. Ytterligare ett sorgligt kapitel.