B Uppsats

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rally
Medlem

B Uppsats

Inlägg av Rally » 5 februari 2003, 21:49

Jag ska skriva en B-uppsats med två andra i Medie och Kommunikations Vetenskap. Vi har några alternativ på ämnen att välja mellan. men vi satt och snackade om att skriva om den "sponsrade" propagandan i spelfilmer, främst då Hollywoodproduktioner. Men vi tänkte inte bara återge den propaganda som finns utan vi tänkte först och främst undersöka propagandans funktion och effekt historiskt. Från de första "Why We Fight" filmerna till dagens filmer. Vi tänkte också se om det fanns perioder då propagandan inte var så påtaglig i de "populära" filmerna under den tid de gjordes och släpptes. Och i sånt fall varför den inte var påtaglig under denna period.

Ämnet är kanske lite vagt och luddigt, men det är pågrund utav att vi inte riktigt har läst på, och inte heller riktigt formulerat frågan ännu. Vad jag/vi vill veta av er är om ni har läst någon literatur som berört detta på något sätt och om ni då skulle kunna tipsa om dessa?? Kanske känner ni också till sidor på nätet som kan var till hjälp.

Självklart får det även startas en diskussion om ämnet... Man behöver ju alltid ett bollplank.

tack på förhand

/Rally

Förresten... Jag kanske borde ha öppnat denna tråd i 1800 -1900 tal... Eller kanske historiska filmer... Eller kanske denna.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 6 februari 2003, 11:07

I filmen Starship troopers finns ett par scener med när folk kollar på Why We fight, fast i framtidstappning, förstås. Riktigt kul är det när en hel familj stampar sönder helt vanliga kakerlackor för att visa sin avsky mot "the bugs".

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 6 februari 2003, 11:41

Kul att du går samma program som jag läste. :D Jag pluggade i Jönköping. Var håller du till?
Skrev förmodligen den mest annorlunda C-uppsatsen i skolans historia. Titel var: Förhistorisk kommunikation i det postglaciala Europa. (smaka på den du :lol: ) Resulterade i 45 sidor kommunikstionsanalyser och kulturstudier.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 6 februari 2003, 11:47

du kan inte publicera den på internet så att jag kan läsa den?? verkar intressant.
/janne

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 6 februari 2003, 18:03

Jag håller till i Gävle. Ingen som har något tips då på litteratur? Jag vet att Chomsky har skrivit en massor om relationen politik och media i USA... Men inget om filmer vad jag minns eller har läst.

/rally

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 februari 2003, 19:05

Rally skrev:Jag håller till i Gävle. Ingen som har något tips då på litteratur? Jag vet att Chomsky har skrivit en massor om relationen politik och media i USA... Men inget om filmer vad jag minns eller har läst.

/rally
Du bör nog hitta någon annan, mindre kontroversiell än Chomsky.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 6 februari 2003, 19:47

Det vet jag mycket väl...men mina lärare tycks vara förtjusta i honom.

/Rally

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 februari 2003, 22:19

Rally skrev:Det vet jag mycket väl...men mina lärare tycks vara förtjusta i honom.

/Rally
Ytterligare en anledning till att inte välja Chomsky.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 7 februari 2003, 01:19

Nej, honom ska jag inte använda som en källa.

/Rally

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 7 februari 2003, 04:27

Om det är brist på litteratur på orten testa LIBRIS (om det heter så fortfarande) finns ganska bra fjärrlånemöjligheter

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 7 februari 2003, 04:32

Den omstridde sovjetforskare Robert Conquest nämner i sin bok om Stalin och terrorn på 30-talet (tror den heter Den stora terrorn) har åtminstone för mig att det är i den boken och troligen i förordet Conquest påstår att den finaste kolchos han någonsin sett var i en Hollywoodfilm gjord då Stalin var rätt poppis i USA (slutfasen av kriget)

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 7 februari 2003, 12:43

Vi har tyvärr övergett detta ämne! Tack för hjälpen. Fortsätt diskussionen om n vill!

/Rally

Skriv svar