Det här borde jag egentligen inte bry mig om att svara på, men eftersom det råkar ha koppling till den artikel jag länkade ovan, så en kort kommentar även i denna tråd, för fortsatt diskussion hänvisas däremot till de tidigare i ämnet.
N3 har inte funnits i några 6000 år i Baltikum. N3 har funnits där i ca 2000 år och överhuvud taget i Europa, dvs väster om Uralbergen, i ca 4000-5000 år.
Det är vad man får när man räknar utifrån variansen hos populationernas STR (short tandem repeat)
Varför har det relevans till ovanstående länkade artikel. Jo därför att en rysk forskare vid namn Zhivotovsky år 2004 beklagligen fick publicerat en artikel där han bytte ut de uppmätta mutationshastigheterna med egna så att åldrarna skulle stämma med den gamla sovjetsskolan. Troligen uppfattade Zhivotovsky dess åldrar såsom fastslagna och som om det fanns ett verkligt problem. Lösningen blev dock djupt oventenskaplig, men Zhiotovsky fick sin modell "bekräftad" genom att blanda ihop TMRCA (senaste levande
gemensamma anfadern till nuvarande population) med ankomstdatum till geografiska områden. Detta kan skilja mycket i små populationer som inte kan bära upp en genetisk mångfald, snart är alla släkt med alla och den gemensamma anfadern levde för inte allt för länge sedan.
Zhiotovsky använde sig av befolkningar på små öar i Polynesien för att "bekräfta" sin modell. Beträffande modellen så är det snömos och kurvdragning, men zhiotovsky själv är matematiker och de flesta biologer kan inte räkna, så den slank igenom och resultatet presenterades som "effektiv"- mutationshastighet, långsammare än den verkliga empiriskt uppmätta.
Då detta tillvägagångssätt fått föga genomslag och ger resultat som på flera håll uppenbart inte stämmer har Zhiotovsky senare döpt om sin mutationshastighet till "evolutionär" för att ge den en biologisk klang. Troligen i förhoppningen att bli mer allmännt accepterad.
Inom vissa kretsar, tex Bongos finsk-nationalistiska, har den dock blivit populär. Så även hos tex hindunationalister och vissa araber som låtit räkna om tidigare artiklar enligt Zhiotovskys rön och på så vis fått resultat man gillat bättre. Min uppfattning är dock att detta fenomen är på tillbakagående.
Relevansen till ovanstående länk är att åtminstonne andreförfattaren, Miroslava Derenko, är en av Zhiotovskys lärjungar och publiserat flera av omdateringsartiklarna angående N3. Man bör därför vara något skeptisk inför de tider som anges, därav min reservation ovan.
Tyvärr är det också så att man använder sig av en artikel från 2009 som tycks ha liknande brister som Zhiotovskys, för mitokondrieklockan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2694979/
Denna är dock lite svårare att kontrollera och därmed att direkt avfärda. Men åter dyker öpopulationer och mystiska kurvanpassningar upp, så varningsklockorna ringer. Vidare kan konsteras att resultatet inte ligger i takt med forskningens mittfåra. Tex får man i denna artikel inte längre en datering av spridningen av H som kronologiskt stämmer med jordbruket.
Dateringarna av U5 i diagrammet ovan är alltså egentligen inte förenliga med de forskningsresultat vi diskuterar i denna tråd över huvud taget !
-Däremot framgår ju helt klart att U4 och U5 är äldre än H och mycket väl kan ha spridits i samband med isavsmältningen. (V verkar dock yngre än mitt minne ovan sa mig, det får jag kontrollera igen.)
Edit: Standard-> short, hade nog lite för mycket standardavvikelse i tankarna när jag skrev det, sorry !