man måste komma ihåg att det ändå är vansinnigt svårt att föra över en bok till film, och jag tycker nog ändå att han lyckats rätt bra måste jag erkänna. även om böckerna på alla sätt är bättre. vi fans har våra böcker och dom andra som inte orkar läsa detta mästerverk får nöja sig med att titta på filmerna. böckerna kommer inte dö ut, utan snarare är det tvärtom. böckerna har nått en ny generation och säljs mer än någonsin. min bror som är 8 är inne på silmarilion nu (inte för att jag tror att han förstår så mycket) och han är jätte lycklig över sina fem böcker (bilbo,trilogin,silmarilion).
Filmerna större än böckerna?
-
Kazi Wappa
- Ny medlem
Jag tycker inte vi ska klaga på Peter jackson.
man måste komma ihåg att det ändå är vansinnigt svårt att föra över en bok till film, och jag tycker nog ändå att han lyckats rätt bra måste jag erkänna. även om böckerna på alla sätt är bättre. vi fans har våra böcker och dom andra som inte orkar läsa detta mästerverk får nöja sig med att titta på filmerna. böckerna kommer inte dö ut, utan snarare är det tvärtom. böckerna har nått en ny generation och säljs mer än någonsin. min bror som är 8 är inne på silmarilion nu (inte för att jag tror att han förstår så mycket) och han är jätte lycklig över sina fem böcker (bilbo,trilogin,silmarilion).
Jag menar naturligtvis inte att det skall utspela sig i någon realistisk nutid, utan snarare en stiliserad sådan... Fast du har nog rätt, det skulle bli lite mycket Romeo + Julia kanske...Beren och Lúthien skulle aldrig funka.. Det skulle bli en ny Romeo och Julia-film där två kärlekspar ska krossa den onda sidan, antingen Saddam Hussein, George Bush (fast då blir USA arg och då börjar de bomba dem...) eller Usama. Eller Hitler, och då skulle det bli någon ny Pearl Harbour-film, då Beren och Lúthien är två amerikaner som inte får gifta sig om de inte mördar Hitler.
-
Brill_Mongo
- Medlem
I såfall är det ju bättre att tacka PJ då det tack vare filmerna har sålts flera tusentals mer böcker än vad det skulle gjorts utan dem.
Jag kan säga utan att skämmas att jag EFTER att jag sett första filmen köpte hela triologin på bok, Innan så hade jag en (vanföreställning) att SoR var töntigt tack vare PJ så har många som jag fått öppnat ögonen (tror jag iaf).
Nåja över till ett annat ämne. Jag personligen tycker att böckerna är bättre MEN det krävs ju att man har bra fantasi (och minne) för att kunna uppskatta böckerna ordentligt. Och det är gött att ha filmen ibland när man inte orkar (eller hinner plöja igenom boken) trots en hel del sakfel och små detaljer i filmen så är ju faktiskt ändå filmen/rna mästerverk (enligt mig).
Ett annat exempel jag kan ta upp är min egen mor,Hon läser väldigt mycket (minst 3 ggr så mycket som jag) men ändå orkade hon knappt läsa igenom första boken men hon uppskattar ändå filmen och om hon frågar nått som hon kanske inte fattar riktigt så kan jag oftast fylla tomrummen . Detta gäller även småsyskon och polare. I princip alla känner nån som har läst sagan om ringen och i princip alla har sett filmen.
-------------------------------------------------------------------------------------
På tal om bok-filmateseringar så kan jag rekomendera Stephens Kings Pestens Tid. Jag vet att den inte kan jämföra sig med boken men den är ändå en favorit i den ligan (efter SoR såklart)
jaja himlar vad man babblar på //MvH/Brill_Mongo
PS. Det som retar mig allra mest med filmerna är att man inte får nån riktig tidsuppfattning allt går ju så himla fort man får känslan av att midgård är ganska litet :) . DS.
Jag kan säga utan att skämmas att jag EFTER att jag sett första filmen köpte hela triologin på bok, Innan så hade jag en (vanföreställning) att SoR var töntigt tack vare PJ så har många som jag fått öppnat ögonen (tror jag iaf).
Nåja över till ett annat ämne. Jag personligen tycker att böckerna är bättre MEN det krävs ju att man har bra fantasi (och minne) för att kunna uppskatta böckerna ordentligt. Och det är gött att ha filmen ibland när man inte orkar (eller hinner plöja igenom boken) trots en hel del sakfel och små detaljer i filmen så är ju faktiskt ändå filmen/rna mästerverk (enligt mig).
Ett annat exempel jag kan ta upp är min egen mor,Hon läser väldigt mycket (minst 3 ggr så mycket som jag) men ändå orkade hon knappt läsa igenom första boken men hon uppskattar ändå filmen och om hon frågar nått som hon kanske inte fattar riktigt så kan jag oftast fylla tomrummen . Detta gäller även småsyskon och polare. I princip alla känner nån som har läst sagan om ringen och i princip alla har sett filmen.
-------------------------------------------------------------------------------------
På tal om bok-filmateseringar så kan jag rekomendera Stephens Kings Pestens Tid. Jag vet att den inte kan jämföra sig med boken men den är ändå en favorit i den ligan (efter SoR såklart)
jaja himlar vad man babblar på //MvH/Brill_Mongo
PS. Det som retar mig allra mest med filmerna är att man inte får nån riktig tidsuppfattning allt går ju så himla fort man får känslan av att midgård är ganska litet :) . DS.
"Pestens Tid" är nog min favorit-Stephen-King-bok. Jag tycker att filmatiseringen (som i och för sig är gjord för TV) är mycket bra, men samtidigt innehåller den bitar som känns fruktansvärt B-iga.På tal om bok-filmateseringar så kan jag rekomendera Stephens Kings Pestens Tid. Jag vet att den inte kan jämföra sig med boken men den är ändå en favorit i den ligan (efter SoR såklart)
Den är fenomenalt bra rollbesatt, och musiken använts på ett snyggt sätt.
Vad som skulle behövts var:
- En "riktig" regissör, i stället för Stephen Kings hustomte.
- Ett rejält reviderat manus, för att slippa en del pinsamma scener
- En större specialeffektsbudget. Eller ännu hellre, skippa Flaggs förvandling till demon. Han är betydligt obehagligare som han är än med två horn på huvudet...
Ursäkta, nu gled jag visst ifrån Tolkien!
-
Brill_Mongo
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Trippad kick
- Medlem
http://www.cedmagic.com/featured/tolkie ... -king.html
Lite tragiska bilder från filmen, jag måste säga att Gollum är imponerande..
hehehmmm, orcherna var ju snygga....Trippad kick skrev:http://www.cedmagic.com/featured/tolkie ... -king.html
Jag laddade ner den från kazaa. Jag ville se den för att få mej ett gott skratt, men filmen är faktiskt så groteskt dålig att den inte ens var underhållande. Däremot finns en jävligt underhållande recension här:
http://www.guthwulf.com/guthbag/otherst ... rings.html
Pippin (om Denethor): He's gone loony, I tell ya!
http://www.guthwulf.com/guthbag/otherst ... rings.html
Pippin (om Denethor): He's gone loony, I tell ya!
Hej. Är ny här o lite ovan med just detta forum.
Det här riktar sig mest till alla boksmurfar som ser Sagan om ringen som sin bibel och slänger en näve skit på filmerna.
Jag tycker ni ska vara otroligt tacksamma till Peter Jackson som drog igång detta projekt. För filmerna är fantastiska. Mycket cred till skådisar,
miljöer, själ och hjärta som är nerlagt i filmerna. Vissa retar upp sig på
att allt inte är som det ska i filmerna. För er som lyckas vara lite objektiva kan jag berätta att böckerna inte är fulländade dom heller.
Tolkien beskriver en otroligt realistisk värld som får sig en riktig törn när
han drar upp Tom Bombadill!?! Något jag stör mig mycket på eftersom den figuren känns ologisk i relation till hela mytologin. Dessutom är det en snudd på mycket löjlig figur.
Och hur kan man bli arg på att vissa fjortisar tror att boken är desamma som filmen? Filmerna har öppnat ögonen och intresset för många nya läsare.
Det här riktar sig mest till alla boksmurfar som ser Sagan om ringen som sin bibel och slänger en näve skit på filmerna.
Jag tycker ni ska vara otroligt tacksamma till Peter Jackson som drog igång detta projekt. För filmerna är fantastiska. Mycket cred till skådisar,
miljöer, själ och hjärta som är nerlagt i filmerna. Vissa retar upp sig på
att allt inte är som det ska i filmerna. För er som lyckas vara lite objektiva kan jag berätta att böckerna inte är fulländade dom heller.
Tolkien beskriver en otroligt realistisk värld som får sig en riktig törn när
han drar upp Tom Bombadill!?! Något jag stör mig mycket på eftersom den figuren känns ologisk i relation till hela mytologin. Dessutom är det en snudd på mycket löjlig figur.
Och hur kan man bli arg på att vissa fjortisar tror att boken är desamma som filmen? Filmerna har öppnat ögonen och intresset för många nya läsare.
Beorn>>>Nu var det länge sen jag läste SoR men jag tyckte storyn haltade rejält iom Tom Bombadills uppdykande. Över huvud taget känns hela den figuren helt overklig. Han verkar vara odödlig. Fanns innan kungar o alver och är skogarnas herre som sjunger alldeles för mycket.
Det är väl bara min personliga åsikt att jag tycker att han är löjlig och att jag inte tycker han passar in. Och det är så jag motiverar det.
Jag kanske svär nu i Tolkiens egen kyrka men allt han skrev tycker inte jag var så bra helt enkelt.
Det är väl bara min personliga åsikt att jag tycker att han är löjlig och att jag inte tycker han passar in. Och det är så jag motiverar det.
Jag kanske svär nu i Tolkiens egen kyrka men allt han skrev tycker inte jag var så bra helt enkelt.