Saker längs den transibiriska järnvägen.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Saker längs den transibiriska järnvägen.

Inlägg av Vargas » 20 december 2010, 08:44

Lite mindre nogräknat ser det ut lite som om jag följer med ett gäng glada figurer på en liten resa på den transibiriska järnvägen. Åtminstone delar utav den då slutmålet verkar vara Kambodja och Laos.
Och därför skapar jag en liten tråd om det är någon som har något bra tips på vad man kan besöka och se längs järnvägen genom Ryssland.

Det slog mig att det finns ett pansarmuseum sex mil utanför Moskva som vore värd en titt. Men bättre koll än så har jag inte.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Saker längs den transibiriska järnvägen.

Inlägg av Battler » 20 december 2010, 09:16

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 december 2010, 10:23

Vargas skrev:Det slog mig att det finns ett pansarmuseum sex mil utanför Moskva som vore värd en titt.
Måtte vara Kubinka, med världshistoriens enda Maus. Den hade jag tagit en omväg för.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kubinka_Tank_Museum

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 22 december 2010, 13:29

Tack och bock!
Mitt tidigare sökande gällde själva tågrutten i sig själv och det gav inte mycket matnyttigt om ställen att besöka.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 december 2010, 15:44

Googla på orterna längs järnvägen (finns här http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Siberian_Railway ) plus 'tourism' - första träffen på Perm och Tourism: http://www.uraltourism.com/perm.php

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 december 2010, 15:48

I varje stad finns det något intressant att se. Mitt tips är att köpa någon av Lonely Planets böcker, de har en speciellt för Transibiriska järnvägen. Annars rekomenderar jag stopp i Kazan och Jekateinburg. Andra städer på linjen har jag inte besökt men ska vara mycket fina. I Moskva finns det hur mycket som helst att besöka, är det något särskilt du är ute efter.
Hoppa över historiska museet vid Röda Torget och satsa istället på Väpnade styrkornas museum.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 december 2010, 16:01

Martin, hade inte du några bilder från Monino?
http://www.moninoaviation.com/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 december 2010, 16:05

Jo, det stämmer. Finns det intresse så kan jag lägga up lite bilder efter helgerna. Jag har länge tänkt lägga upp en reseskildring av sommarens semester tll Tjernobyl (smekmånad :) ) Så då kan jag lika gärna göra två trådar.

Om man har ont om tid så skulle jag rekomendera att avstå besök utanför städerna, det tar ändå en dag att ta sig fram och tillabaka till till exempel pansarmuseet. Under den dagen finns det så mycket annat man kan se i Moskva.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 december 2010, 16:32

Det var det dummaste jag hört på länge, vad kan komma före flygetyg och pånsarvagnar? Det skulle väl vara dina 'kompisar' möjligtvis. Vill gärna se bilder - av flygetygen då, eller vad tusan, släng in några på 'kompisarna' också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 december 2010, 17:52

Moskvas nattliv? Fast det gör man förvisso på natten. Sovjetiskt kitsch? http://en.wikipedia.org/wiki/All-Russia ... ion_Centre

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 december 2010, 23:56

Vargas skrev:Tack och bock!
Mitt tidigare sökande gällde själva tågrutten i sig själv och det gav inte mycket matnyttigt om ställen att besöka.
Jag och frugan åkte TRANSMON-TRANSSIB från Beijing till Moskva (och sist Moskva-St.Petersburg)
Enda ordentliga stoppen vi hade var Ulan Bataar i Mongoliet och Irkutsk. Prövade aldrig ordentligt - men fann vid sniffning, att det där med att åka etapper - med avstigning/påstigning - var ganska krångligt i Ryssland.Etappbiljetter med förbokning av alla avgångar och sittplatser.....
Det finns ju tre alternativ - TRANSSIB - slutar i Vladivostok. TRANSMON(GOLISKA) slutar i Beijing med byte i Irkutsk eller Ulan-Ude. TRANSMAN(CHURISKA) går genom Manchuriet till Beijing med tågbyte i Chita och via Harbin och Chenyang.

Om resan skall gå till Cambodia/Laos, gäller TRANSMON eller TRANSMAN till Kina.

Googlingsbara städer i Sibirien blir Yekaterinburg, Omsk, Novosibirsk, Krasnoyarsk, Irkutsk och Ulan-Ude.
I Mongoliet Ulan Bataar så klart.

De sibiriska städerna (från tåget sett) var enformigt tråkiga och ruffiga. Inte heller naturen bjöd några sensationer med få undantag. Järnvägen går långt söderut i Sibirien och någon taiga sågs inte till.

My tuppence, Varjag

Skriv svar