Quiz: Andra världskriget
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Andra världskriget
...nej, Stern von Afrika är det inte...en av manga spektakulära flygningar: I fiendens uniform flyger han fiendens flygplan till fiendens land, landar pa fiendens flygplats, tankar upp maskinen och bombar sagda flygplats innan det bär iväg heimwärts...
Hans K
Hans K
- we live - and learn 
-
tommyjonason
- Medlem
Heinz Gerlach.
- sveahk
...känner jag ej, så tyvärr nej...tommyjonason skrev:Heinz Gerlach.
...exakt! En otrolig historia som än så länge inte dementerats - därför tillhör den också frågan - vem är piloten?varjag skrev:- we live - and learn
Hans K
Din fråga, Varjag[/quote]
Min far Rikard Dalstam satt inlåst under däck på Thor under striden med Voltaire. Tyskarna visste precis vad de hade motståndaren. Engelsmannen hade ingen chans. Tyskarna tog ombord alla engelska sjömän som gick att rädda. många var skadade.
Thor hade några dagar innan bordat och sänkt den svenska båten Trolleholm, som farsan seglade med, gick med last för England. Dessa sjömän hamnade sedan i Sanbostel krigsfångeläger. Har farsans bricka kvar.[/quote]
Verkligen intressant post Dalis! Tack för den......Sanbostel låg i närheten av Bremen - satt din far där till krigsslutet - eller kom han hem tidigare?, mvh Varjag[/quote]
Farsan satt i Sandbostel i 2 månader, har frigivningssedeln kvar, de gällde som biljett för resan till Sverige.
Den är påskriven den 16 juli av V Kirtels Oberstleutant und Kommandant. farsan nämnde att han aldrig hade varit så rädd någon gång som när de satt instängda på den tyska oljetankern (som hade hämtat dem på Thor) Och tankern lät ankaret gå. De satt nere i båten i fören och det är klart att man trodde det var något annat som träffade dem. I Sandbostel var det tufft också men han sa att det kom en engelsk soldat dit som hade varit i Bergen-Belsen, antagligen av misstag, men han sa då, detta var 1941!! Att det var djävulskt där, särskilt mot judarna. kan tycka det var tidigt och att så mycket hemskt kunde vara en så stor överraskning vid krigsslutet??? Man får ju uppfattningen så, eller?
Min far Rikard Dalstam satt inlåst under däck på Thor under striden med Voltaire. Tyskarna visste precis vad de hade motståndaren. Engelsmannen hade ingen chans. Tyskarna tog ombord alla engelska sjömän som gick att rädda. många var skadade.
Thor hade några dagar innan bordat och sänkt den svenska båten Trolleholm, som farsan seglade med, gick med last för England. Dessa sjömän hamnade sedan i Sanbostel krigsfångeläger. Har farsans bricka kvar.[/quote]
Verkligen intressant post Dalis! Tack för den......Sanbostel låg i närheten av Bremen - satt din far där till krigsslutet - eller kom han hem tidigare?, mvh Varjag[/quote]
Farsan satt i Sandbostel i 2 månader, har frigivningssedeln kvar, de gällde som biljett för resan till Sverige.
Den är påskriven den 16 juli av V Kirtels Oberstleutant und Kommandant. farsan nämnde att han aldrig hade varit så rädd någon gång som när de satt instängda på den tyska oljetankern (som hade hämtat dem på Thor) Och tankern lät ankaret gå. De satt nere i båten i fören och det är klart att man trodde det var något annat som träffade dem. I Sandbostel var det tufft också men han sa att det kom en engelsk soldat dit som hade varit i Bergen-Belsen, antagligen av misstag, men han sa då, detta var 1941!! Att det var djävulskt där, särskilt mot judarna. kan tycka det var tidigt och att så mycket hemskt kunde vara en så stor överraskning vid krigsslutet??? Man får ju uppfattningen så, eller?
- sveahk
Hmmm - lite fnurra på quiz-tråden Andra världskriget för närvarande
...För att inte förvärra förvirrningen, så kommer här svaret på den efterfrågade piloten...
Transportflygaren Günter Frenzel söktes - den otroliga historien: Frenzel var en av tre piloter som i engelsk uniform 1942 styrde var sin brittisktmärkta Vickers Wellington bombare från Libyen till en flygplats i Belgiska Kongo. Landar och tankar, startar och bombar flygplatsen och återvänder utan störningar till Libyen...
Naturligtvis ett par frågetecken i den här historien, t.ex. tre Wellington-bombare i Afrika? Om historien är sann, hade kanske Abwehr sitt finger med i spelet? Nåja, än så länge har jag mest hört skepsis beträffande den resan - men inga handfesta bevis, varken för eller emot...anyway, it's a good story
...och Riddarkorset fick han, transportflygaren Günter Frenzel 23.12.1942.
http://www.ritterkreuztraeger-1939-45.d ... uenter.htm
Från min sida lämnar jag frågan fri!
Hans K
Transportflygaren Günter Frenzel söktes - den otroliga historien: Frenzel var en av tre piloter som i engelsk uniform 1942 styrde var sin brittisktmärkta Vickers Wellington bombare från Libyen till en flygplats i Belgiska Kongo. Landar och tankar, startar och bombar flygplatsen och återvänder utan störningar till Libyen...
Naturligtvis ett par frågetecken i den här historien, t.ex. tre Wellington-bombare i Afrika? Om historien är sann, hade kanske Abwehr sitt finger med i spelet? Nåja, än så länge har jag mest hört skepsis beträffande den resan - men inga handfesta bevis, varken för eller emot...anyway, it's a good story
http://www.ritterkreuztraeger-1939-45.d ... uenter.htm
Från min sida lämnar jag frågan fri!
Hans K
Japp - vår Dalis borde kanske ha öppnat en ny tråd med sin post.....lite fnurra på quiz-tråden Andra världskriget för närvarande
Men för att fortsätta med otroliga historier....Här snabbmonteras svenska jaktplan för ett skärpt läge... -var befinner vi oss och när är det?, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ett långskott: Filippinerna 1941. Tror mig veta att av USA beslagtagna J 9 flög där inledningsvis med tre kronor-märkning.
Långskott med Träff! Du har alldeles rätt - det var så bråttom att rusta upp arméflyget på Filippinerna - att beslagtagna svenska Seversky EP-1 (J 9-jaktplan) skeppades iväg med svenska nationalitetsbeteckningar dit och monterades och kanske t.o.m. flög med Tre Kronor, innan - innan de försågs med amerikanska stjärnor......bilden är tagen på Nicholls Field utanför Manila omkring augusti 1941.....Stellan Bojerud skrev:Ett långskott: Filippinerna 1941. Tror mig veta att av USA beslagtagna J 9 flög där inledningsvis med tre kronor-märkning.
Din fråga, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hans roll i WW 2 var inte så stor. Vilken?
Nja, han var ju chef för byggandet av bron över Kwai och det var väl inte så dåligt?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jodå, men några år tidigare hade han en mer blygsam roll i byggandet av ett brohuvud.
Alec Guiness var officer i RNVR, blev han inte båtchef på någon landstigningsbåt vid invasionen av Scicilien?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
FNP leder nästa landstigning!