Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Opperman Scorpion
Beach-Eric
Beach-Eric
Re: Quiz: pansarhistoria
En mycket obskyr och gastkramande värdelöst konceptfordon från en av de små engelska tillverkare som jag älskar. Men amfibie Erik konde den lik fördömt.
Fråga Erik
Fråga Erik
Re: Quiz: pansarhistoria
OK!
En lite enklare textfråga:
Vilket pansarfordon har jämförts med en ädelsten?
Öken-Erik
En lite enklare textfråga:
Vilket pansarfordon har jämförts med en ädelsten?
Öken-Erik
Re: Quiz: pansarhistoria
Hoppsan!
Var den svår...nåja, en ledtråd, fordonet var brittiskt!
Öken-Erik
Var den svår...nåja, en ledtråd, fordonet var brittiskt!
Öken-Erik
Re: Quiz: pansarhistoria
Den är fortfarande för svår, åtminstone för mig.Öken-Erik skrev:Hoppsan!
Var den svår...nåja, en ledtråd, fordonet var brittiskt!
Öken-Erik
Rör det sig om före, under eller efter VK 2?
Re: Quiz: pansarhistoria
Vad gäller tidsperioden så rör det sej inte om "Science Fiction" iaf!
Mannen som fälde utlåtandet var en mycket känd person och miljön där fordonet opererade i är en miljö som jag är hemmastadd i!
Öken-Erik
Mannen som fälde utlåtandet var en mycket känd person och miljön där fordonet opererade i är en miljö som jag är hemmastadd i!
Öken-Erik
Re: Quiz: pansarhistoria
Churchill lär ju ha sagt något om att "hans" vagn hade lika många fel som han själv men om han någonsin jämställt den med en ädelsten är väl inte så troligt.
Skall bli spännande att se svaret.
Skall bli spännande att se svaret.
Re: Quiz: pansarhistoria
Mathildorna var oerhört omtyckta i början av kriget.
Re: Quiz: pansarhistoria
Det kan inte vara "Diamond T tank transporter" för den är inte ett pansarfordon. Jag gissar då på Crusadervagnarna som ju hade ett diamantformat torn.
Re: Quiz: pansarhistoria
Nja....inte många rätt här inte...
Jag måste dock avslöja svaret eftersom jag reser till sydligare breddgrader imorgonbitti och kommer att få svårt att passa quizzen.
Chuchill...hm..nä, den var verkligen ingen höjdare, framförallt inte när den kom, massor med fel som fanns dokumenterade i en speciell bok till dom nya besättningarna. Dom fick ordning på vagnen till sist, men en ädelsten, nä, knappast.
Crusader, ytterligare en brittisk vagn som kanske borde testats innan den skickades ut på förband, INTE populär bland besättningarna.
Matilda, tja, nu närmar vi oss lite, rätt miljö iaf men ingen ädelsten, men den var iaf populär och kallades för "Queen of the desert"!
Fordonet jag tänker på är Rolls-Royce AC 1914 pattern.
TE Lawrence (Lawrence of Arabia) sade vid ett tillfälle följande: "A Rolls in the desert is above rubies"
Jag väljer att ge frågan till "masase" då hans förslag dels var närmst rent tidsmässigt och dels faktiskt var ett populärt fordon i just öknen!
Öken-Erik
Jag måste dock avslöja svaret eftersom jag reser till sydligare breddgrader imorgonbitti och kommer att få svårt att passa quizzen.
Chuchill...hm..nä, den var verkligen ingen höjdare, framförallt inte när den kom, massor med fel som fanns dokumenterade i en speciell bok till dom nya besättningarna. Dom fick ordning på vagnen till sist, men en ädelsten, nä, knappast.
Crusader, ytterligare en brittisk vagn som kanske borde testats innan den skickades ut på förband, INTE populär bland besättningarna.
Matilda, tja, nu närmar vi oss lite, rätt miljö iaf men ingen ädelsten, men den var iaf populär och kallades för "Queen of the desert"!
Fordonet jag tänker på är Rolls-Royce AC 1914 pattern.
TE Lawrence (Lawrence of Arabia) sade vid ett tillfälle följande: "A Rolls in the desert is above rubies"
Jag väljer att ge frågan till "masase" då hans förslag dels var närmst rent tidsmässigt och dels faktiskt var ett populärt fordon i just öknen!
Öken-Erik
Re: Quiz: pansarhistoria
Under tiden som masase funderar passar jag på att fråga vad som är så speciellt med det här periskopet, avsett för stridsvagnar.
- Bilagor
-
- Per i skåpet.jpg (35.01 KiB) Visad 305 gånger
Re: Quiz: pansarhistoria
Hej.
Periskopet är världens första 360 graders, av Gundlach patent.
Satt bla i polska tp7.
MVH
OldCode
Periskopet är världens första 360 graders, av Gundlach patent.
Satt bla i polska tp7.
MVH
OldCode
Re: Quiz: pansarhistoria
OldCode har förstås alldeles rätt. Inte bara 7TP utan tydligen TKS begåvades med detta revolutionerande periskop.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Gundlach
Glädjande nog fick han så småningom en viss ekonomisk ersättning för sitt arbete även om det tydligen tog en viss tid.
Kanske OldCode vill fortsätta med en interimsfråga alternativt så väntar vi på masase.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Gundlach
Glädjande nog fick han så småningom en viss ekonomisk ersättning för sitt arbete även om det tydligen tog en viss tid.
Kanske OldCode vill fortsätta med en interimsfråga alternativt så väntar vi på masase.
Re: Quiz: pansarhistoria
I väntan på masase tar vi ännu en interimsfråga.
Den här vagnen påstås vara världens mest misslyckade stridsvagnskonstruktion och lär användas som avskräckande exempel i utbildningen av tekniker.
Vad är det för vagn?
Den här vagnen påstås vara världens mest misslyckade stridsvagnskonstruktion och lär användas som avskräckande exempel i utbildningen av tekniker.
Vad är det för vagn?
- Bilagor
-
- En prins.jpg (59.31 KiB) Visad 259 gånger
Re: Quiz: pansarhistoria
The Valiant Tank. Det ser ut som att det skulle behövas vara rätt så "valiant" för att dra ut i strid med slikt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Valiant_tank
http://en.wikipedia.org/wiki/Valiant_tank