Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Vi håller kursen och stannar bland hangarfartygen. Dessa är både slagkraftiga och ömtåliga - ett sjönk under VK2 helt utan hjälp av fientliga insatser. Vilket då ?
Den var lite halvkrånglig. Jag brukar tycka att jga har hyfsad koll på flytande flygplatser men denhär hade jag missat helt, fast jag får väl skylla på att det var ett mesigt eskorthangarfartyg och tillråga på allt brittiskt...
HMS Dasher som flög i luften av exploderande flygbränsle när hon låg ankrad hemma.
Just exploderande flygbränsle var en rätt vanlig "dödsorsak" för hangarfartyg fast normalt i kombination med bomb eller torpedskador.
HMS Dasher som flög i luften av exploderande flygbränsle när hon låg ankrad hemma.
Just exploderande flygbränsle var en rätt vanlig "dödsorsak" för hangarfartyg fast normalt i kombination med bomb eller torpedskador.
Exakt vad som hände är nog inte helt klart. Jag har sett uppgifter att det hela startade med en misslyckad landning, men Wikipediaartikeln nämner inget om detta. En mycket tragisk händelse, som delvis mörkades av brittiska myndigheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Dasher_(D37)
Terje ställer nästa fråga.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Dasher_(D37)
Terje ställer nästa fråga.
Sådär, äntligen hemkommen från jobbet så vi tar en enkel.
Den 30 april 1943 sjösattes denna operation som med små medel kom att få långt större effekter än vad som planerats och tillochmed påverkade andra frontavsnitt. Vilken operation är det jag tänker på.
Den 30 april 1943 sjösattes denna operation som med små medel kom att få långt större effekter än vad som planerats och tillochmed påverkade andra frontavsnitt. Vilken operation är det jag tänker på.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En favorit: "Operation Mincemeat". Liket av "major Martin" plus fejkade hemligdokument spelas ut till tyskarna. Var det vid Huelva. Sjösattes i flytväst för att simulera nedskjutet flygplan. Från en ubåt. HMS Seraphis? Minnet sviker.
Idén kom från en reservofficer vid namn Montagu?? Ewen i förnamn?? I det civila jurist och inkallad till underrättelsetjänsten. "Major Martin" var en civilist, som avlidit i lungtuberkulos och hade vatten i lungorna, vilket vid en obduktion skulle kunna missuppfattas som tecken på drunkning.
Tyskarna svalde hela betet! Missbedömde invasionen av Sicilien. Militär vilseledning när den är som bäst!
Idén kom från en reservofficer vid namn Montagu?? Ewen i förnamn?? I det civila jurist och inkallad till underrättelsetjänsten. "Major Martin" var en civilist, som avlidit i lungtuberkulos och hade vatten i lungorna, vilket vid en obduktion skulle kunna missuppfattas som tecken på drunkning.
Tyskarna svalde hela betet! Missbedömde invasionen av Sicilien. Militär vilseledning när den är som bäst!
Aldeles riktigt,liket lär ha strukit med av leversvikt efter att ha fått i sig något råttgift vilket i princip var omöjligt att se. Det finns en liten och svag koppling till förra frågan då någon eller några få personer tror att då det ursprungligt planerade liket heltenkelt blivit förgammalt ett nyare ordentligt drunknat dito från HMS Dasher skulle ha använts istället, detta dementeras dock från officiella källor (allt enligt wikipedia). Då tyskarna och Hitler blev fullkomligt vrållurade så lär tydligen två pansardivisioner ha flyttats från östfronten (som väl skulle deltagit vid kursk) till grekland på vad som blev semester...
Ytterligare effekter kom senare i kriget när tyskarna kom över riktiga dokument men trodde att dom var planterade.
Stellan luras vidare
Ytterligare effekter kom senare i kriget när tyskarna kom över riktiga dokument men trodde att dom var planterade.
Stellan luras vidare
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Matematikern Arne Beurling?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Mannen som knäckte koden till tyskarnas Geheimschreiber. Frågan är din.
Tackar. Då visar jag två bilder där jag undrar vilken nationalitet soldaterna har, och även var de är?
En bra fråga....soldater med benlindor - på tvåpuckliga kameler
Baktriska kameler hör hemma i centralasien - så vi är nog inte i Afrika eller Mellanöstern
Nogai-öknen väster om Kaspiska Havet???????
Baktriska kameler hör hemma i centralasien - så vi är nog inte i Afrika eller Mellanöstern
Jag är djupt imponerad av den geografiska träffsäkerhetenvarjag skrev:En bra fråga....soldater med benlindor - på tvåpuckliga kameler![]()
Baktriska kameler hör hemma i centralasien - så vi är nog inte i Afrika eller Mellanöstern![]()
Tack Amund - kombinationen av asiatiska kameler och det ökenliknande landskapet - gav mer eller mindre lokalen....
(Tack Paul Carell !) - även om jag missade rumänerna
Nästa - ett stort fartyg får en explosion ombord - kantrar - och sjunker med svåra förluster av människoliv.
1) Vilka fixade explosionen? 2) Var och när hände det? Varjag
(Tack Paul Carell !) - även om jag missade rumänerna
Nästa - ett stort fartyg får en explosion ombord - kantrar - och sjunker med svåra förluster av människoliv.
1) Vilka fixade explosionen? 2) Var och när hände det? Varjag
På rät köl - såg fartyget ut så här...... 
- Bilagor
-
- i04165.jpg (48.27 KiB) Visad 232 gånger
25 nov 1940 - SS Patria med judiska flyktningar sprängdes av judiska haganah med det goda syfte att hålla kvar fartyget, och därmed många judiska flyktningar, i Haifa Dessvärre tog man för mycket dynamit och 267 människor dog...
http://en.wikipedia.org/wiki/Patria_disaster
http://en.wikipedia.org/wiki/Patria_disaster