Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Det var han jag tänkte på! Ingen stridis tydligen men mycket framgångsrik i sitt krigande.
Tack Blixten. Många voro kallade - men få var Utvalda, sägs det ju.
Av de millioner som inget hellre önskade än få nävarna runt strupen på de plågoandar som var ansvariga för kriget..... ...var denne baskerville den ende Utvalde.
Vad hette mannen och vad gjorde han?, Varjag
Av de millioner som inget hellre önskade än få nävarna runt strupen på de plågoandar som var ansvariga för kriget..... ...var denne baskerville den ende Utvalde.
Vad hette mannen och vad gjorde han?, Varjag
Nåt med franska motståndsrörelsen?????

Motståndsrörelse ja - men inte fransk......MD650 skrev:Nåt med franska motståndsrörelsen?????
Slick politiker, riksdagsman och senator - men med ett förflutet......
- Bilagor
-
- inte alltid slätrakad.jpg (21.27 KiB) Visad 291 gånger
Walter Audisio, kommunist och partisan som hävdar att han var den som avrättade Mussolini och Claretta Petacci?
Just det - Commendante Valerio som han kallades i partisankretsar. Hans anspråk på att ha varit skytten rimmar med vittnesmål av andra som var med. Något gick tydligen galet med den utsedde skyttens K-pist, den jammade helt eller skjöt bara ett skott - i bröstet på Petacci.....Audisio tog sin egen k-pist, en fransk MAS 38 - och skjöt ihjäl diktatorn och hans älskarinna. (Han var inget blöthjärta, han och hans män hade avrättat andra fascister i Dongo dagen innan...)Amund skrev:Walter Audisio, kommunist och partisan som hävdar att han var den som avrättade Mussolini och Claretta Petacci?
Han behöll k-pisten och gav den 1957 till partikamraten Enver Hoxha i Albanien som ett memento över kommunisternas betydelse i Italiens befrielsekamp.
Den visas sedan 1973, i Albaniens Historiska Museum i Tirana...... Amund står för nästa avrättning, Varjag
Tack Varjag - Då söker jag namnet på en av de högre andravärldskrigsmilitärerna. Började som hamnarbetare och stred som ung i första världskriget, mest i skyttegravarna på västfronten, ett tag i en marockansk division. Steg i graderna under andra världskriget och blev befordrad till generalmajor 1940, general -43. När vapnen i Europa tystnat så väntade Asien, erhöll bl.a croix de guerre, blev minister 1957.
Nu får det vara nog med ledtrådar,
vem är det jag försöker beskriva?
Nu får det vara nog med ledtrådar,
Han erövrade sin födelsestad -44 med sina trupper, samma år utnämndes han till den högsta militära rangen, om han hade levt skulle han ha fyllt 102 idag.
Här är mannen som byst, men den står inte i hans hemland.
Här är mannen som byst, men den står inte i hans hemland.
= född 1908skulle han ha fyllt 102 idag
= en MYCKET ung soldatstred som ung i första världskriget, mest i skyttegravarna på västfronten
Sorry, 112 hade han fyllt, alltså född 1898.
Jag skolkade ofta från matematiken 
I Spanien 1936-38, marskalk -44, försvarsminister från -57 till sin död.
Родион Яковлевич Малиновский ? Född i Odessa där barnvagnsscenen från pansarkryssaren Potemkin utspelades. Malinovskij var altså namnet på svenska.
Helt rätt svar! Marskalk Rodion Malinovskij, en erfaren och internationell militär. Jag försökte hela tiden undanhålla hans nationalitet genom all desinformation, vilket lyckades ganska länge.Der Löwe skrev:Родион Яковлевич Малиновский ? Född i Odessa där barnvagnsscenen från pansarkryssaren Potemkin utspelades. Malinovskij var altså namnet på svenska.
Der Löwes fråga - varsågod!