Danmarks dåbsattest

Skriv svar
Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Re: Danmarks dåbsattest

Inlägg av Jan Eskildsen » 21 november 2010, 13:09

Sappi: Tak for links, hvoraf nogen var kendt. Tilbage står mit spørgsmål, om hjortegevirer kan blevet optaget i seglmærker, fordi hjorten tidligere var tilbedt som hellig (eventuelt som jagtbytte), når kongehallen i Lejre er blevet omtalt som Heorot. Og om det kan være en hjort på Jelling stenen.
Hvad det sidste angår, er jeg blevet kontaktet af en herboende polak, der arbejder med filologi/lingvistik. Vedkommende bad mig gå ind i Google Translate og vælge oversæt fra dansk til polsk. Skriv 'hjort' i det danske felt og oversæt. Se på det polske ord og lyt til det. Når min nye bekendt, polakken, siger hjort på polsk, lyder det stort set som byens navn.
Da jeg kun har meget lidt indsigt i navnes dannelse og ikke er inde i etymologiens mysterier, kan jeg ikke bedømme, hvad der eventuelt kan gemme sig her. Men hvorfor ikke? Vi ved, at de danske herskere var indgift i slaver, hvis ikke de i virkeligheden var slaver hele banden (af Saxo kaldt vendere).
8-)

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 21 november 2010, 13:44

Mere om hjorte. Hvilet dyr ses på denne mønt? Inden nogen svarer "et lam" så se venligst på fotografier af lam, hvis I ikke (som jeg) har dem gående i kikkertafstand. Et lam er ikke ret gammelt, før det har en længere, hængende hale, og det har i øvrigt meget kortere ben. En hjort har en meget kort hale og lange ben. Er det afgjort, hvilket dyr man ser på mønten?
Mønt.JPG
Mønt.JPG (20.03 KiB) Visad 1069 gånger

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 21 november 2010, 13:53

Endnu en hjort (?) på en mønt, sammen med en slange. Altså samme motiv som på Jelling stenen?
Mønt2.jpg
Mønt2.jpg (12.01 KiB) Visad 1068 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 november 2010, 14:12

Jag säger ändå lamm, Guds lamm, Agnus Dei. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Agnus_Dei

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 21 november 2010, 14:39

Tak. Jo, den historie kender jeg. I Jobs bog står "Han skaber Løven og Orion, Syvstjernen og stjernebillederne på sydhimlen.“ (9,9). Men også dette om Gud: "Med sin blæst fejede han himlen ren, med sin hånd gennemborede han den flugtsnare slange.“ (26,13). På den ene mønt ser man korset over ryggen på dyret. På Jelling stenen kan det være en løves kamp mod slangen, der symboliseres, man har så bare ikke kendt udseendet af en løve?

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 21 november 2010, 14:44

Hvis dyret på mønt nr 2 skal være et lam, må tegningen være lavet af en blind.
8-)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 november 2010, 15:00

Att det är en hjort tillsammans med ormen är givet. På medeltiden levde myten att hjorten dödade ormar. Släkten Kid/Staverskovs ättling, den sägenomsusade häradsfogden Nis Henriksen på Hajstrup satte dit en orm i munnen på hjorten i sitt vapen. Nis som var häradsfogde över Urne häradsting, det gamla landstinget, hade talat emot att försvara kung Kristian II 1523, och för sin furste kungens farbror hertig Fredrik. Han skall ha flytt från tinget med pilarna hängande i kappan. Men bönderna gick inte ut i strid och Nis belönades rikligt efter det av den nye kung Fredrik.
Kappan hängde sedan i släktkyrkan i Hajstrup tills den föll sönder låångt senare.
Nis satte dit ormen i hjortens mun efter det och den skulle föreställa just - Kkristian II, Kristian tyrann som vi säger i Sverige. Ormen försvann efter ett par generationer.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 24 november 2010, 14:12

Valdemar Sappi skrev:Att det är en hjort tillsammans med ormen är givet. På medeltiden levde myten att hjorten dödade ormar. Släkten Kid/Staverskovs ättling, den sägenomsusade häradsfogden Nis Henriksen på Hajstrup satte dit en orm i munnen på hjorten i sitt vapen. Nis som var häradsfogde över Urne häradsting, det gamla landstinget, hade talat emot att försvara kung Kristian II 1523, och för sin furste kungens farbror hertig Fredrik. Han skall ha flytt från tinget med pilarna hängande i kappan. Men bönderna gick inte ut i strid och Nis belönades rikligt efter det av den nye kung Fredrik.
Kappan hängde sedan i släktkyrkan i Hajstrup tills den föll sönder låångt senare.
Nis satte dit ormen i hjortens mun efter det och den skulle föreställa just - Kkristian II, Kristian tyrann som vi säger i Sverige. Ormen försvann efter ett par generationer.
Den viste mønt er vel meget ældre end 1500-tallet. Der ses også hjorte i nogle våbenskjolde fra England, så det har måske været "ret almindeligt" at bruge hjorte i våbenskjolde på et tidspunkt?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 1 december 2010, 10:14

För den som är intresserad av släkten med hjorten i vapnet, så bygger jag då och då på en sida om Kid/Staverskov.
Där ligger hela sju släkttavlor just nu.
Finns i menyn på min sida. Direktlänk: http://niels-ebbesen.com/kid.htm

Idag kom min 14 sidor långa artikel om Niels Ebbesen i Siden SAXO, Danmarks största historiska magasin.
Köp boken och ge bort i Julklapp!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 1 december 2010, 12:18

Det ser spændende ud, glæder mig til at se resten.
8-)

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 12 december 2010, 10:16

I mellemtiden har jeg talt med flere historikere, der mener, at dyret på stenen i Jelling er en hjort, som også Niels Lund skriver i sin artikel Harald Blåtands dåb: http://www.sidensaxo.dk/.../saxo.../har ... 2006_1.pdf .

Tilbage står, hvorfra navnet Jelling kommer fra, hvordan det er dannet. (af polsk Jelén?)
Det samme kunne jeg tænke at få opklaret om Bjernede.
:milsmile:

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 12 december 2010, 11:06

Valdemar Sappi skrev:För den som är intresserad av släkten med hjorten i vapnet, så bygger jag då och då på en sida om Kid/Staverskov.
Där ligger hela sju släkttavlor just nu.
Finns i menyn på min sida. Direktlänk: http://niels-ebbesen.com/kid.htm

Idag kom min 14 sidor långa artikel om Niels Ebbesen i Siden SAXO, Danmarks största historiska magasin.
Köp boken och ge bort i Julklapp!

Vedr: Tavla 4: Du nævner navnet Emmerlev, er det et familienavn, eller (og) et stednavn? tænker på, at der ligger et Emmerlev i Sønderjylland.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 12 december 2010, 11:09

Jan Eskildsen skrev:
Valdemar Sappi skrev:Att det är en hjort tillsammans med ormen är givet. På medeltiden levde myten att hjorten dödade ormar. Släkten Kid/Staverskovs ättling, den sägenomsusade häradsfogden Nis Henriksen på Hajstrup satte dit en orm i munnen på hjorten i sitt vapen. Nis som var häradsfogde över Urne häradsting, det gamla landstinget, hade talat emot att försvara kung Kristian II 1523, och för sin furste kungens farbror hertig Fredrik. Han skall ha flytt från tinget med pilarna hängande i kappan. Men bönderna gick inte ut i strid och Nis belönades rikligt efter det av den nye kung Fredrik.
Den viste mønt er vel meget ældre end 1500-tallet. Der ses også hjorte i nogle våbenskjolde fra England, så det har måske været "ret almindeligt" at bruge hjorte i våbenskjolde på et tidspunkt?
Jeg fandt dette: "Nis Hinrichsen var herredsfoged i 36 år. Hans søn Hans Nissen var herredsfoged i 14 år og han skænkede i 1585 prædikestolen. Foroven på lydhimlen kan ses slægtens våbenskjold: Halv, springende hjort med slange i munden samt et blad. Våbenskjoldet genfindes på sønnens epitafium på nordvæg ( foroven til venstre og højre)."
Kilde: http://www.bylderupsogn.dk/Om%20Kirken.html

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 december 2010, 11:41

Häradsfogdesläkten på Hajstrup finns beskriven i flera artiklar. De bästa är den i Sönderjydske Aarböger 1891 och i Sönderjysk månedsskrift juni -84, nr 6. Heralisk tidskrift har også skrevet om hjorten og slangen.

Det som jeg syns spendende med slegtemn Kid/Staverskov er det at man kan se den enorme sociale bevegelse op og ned i samfundet den gang i en studie af ätten. To af de störste opstiger finder vi der, som Eggert Frille på Vesterbäk og Mogen Göye (Staverskovlinien). Den siste eksempellöst rig efter handen.
Slegten på Hajstrup opretholder ikke sin skattefrihed som ätte, men blir som tjänesteadel en tid meget rigere en tidligere. Flere grener bli nyadlet. Som Hansen, von Esmarch og Castenskiold. Og nogle blir borgmestere.

I min tavle 7 på Kid-siden kan man f.eks. se at tre medlemmer af ätten blir borgmestere. I en tid hvor hovedgårdsystemet er knust og fribrev ikke givet så godt. Friheden er da dyr regnet i rusttjenste for nogle, så mange gamle stormänd välger at opgi sin frihed og bli borgere. En tid så beholder du også din frihed som borger, isär i Sönderjyllands byer.

Iver Falles(en) Staverskov får et af de förste kendte fribrev. 1417 hvis jeg husker korregt. Brev som debaterets intenst tidligere. Idag ser man at det ikke er et spörgsmål om nyadling, men handler om at kongemagten nu skellner på personlig frihed og jordens frihed. Fordi mange stormend lagt skattebönders jord under sig og snydt kongen på skattejord. (Falle er nok et stednavn og ikke et personnavn).

Du finder mange hjorte i tyske våbner. Det geografiskt nermeste er nokk den holsteinke ette Heest.
Tinhuus (Skinkel) fra byn Tegenhusen nord Rendsburg ser jeg som en Sönderjydsk gren af Kids. Det kan man se af at de besegler ofte sammen på Haderslevnäs. Tinhuus og Staverskov arbejder seden sammen som underfogder under Limbeks på Riberhus.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem

Inlägg av Jan Eskildsen » 12 december 2010, 12:28

Tak for dette, vil se nærmere på det.
En anden sag: De oprindelige våbenskjolde for Hvide slægten i Sorø klosterkirke blev overmalet, og man ved ikke, hvordan de så ud. Her er nogle af de nye vist:
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavl ... aegten.htm

Klik på Ingefred ved siden af Esbern Snare – så kommer bl.a. slægten, der begynder med Bonde. Da ser vi en ørn "med knyttede næver" (min betegnelse) som hos Roskilde og Piasterne. Nogle af personerne vist under Bonde boede i Borup nær Roskilde. Hvorfor der står Ingefred, ved jeg ikke. Esbern Snare var ifølge andre kilder gift med først Holmfred, dernæst Ingeborg og så Helene. Hvem var Holmfred, og hvor kom hun fra?

:oops:

Skriv svar