Sovjetiska soldater i tysk fångenskap

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Sovjetiska soldater i tysk fångenskap

Inlägg av Schwalbe » 19 november 2010, 14:13

Jag har lite knapphändiga uppgifter men som jag har förstått fanns det ca 5,5 miljoner ryssar i tyska fångläger, av vilka ca 3 milj dog. Hur var detta möjligt? Var det svält, sjukdomar, vanvård? Jag har även läst att kannibalism förekom.
Kan någon upplysa mej, eller komma med ett boktips?

Schwemppa
Redaktionen

Re: Sovjetiska soldater i tysk fångenskap

Inlägg av Schwemppa » 19 november 2010, 14:17

Lägg ännu till tvångsarbete och direkt utrotande... :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_crime ... oviet_POWs

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 november 2010, 15:49

Schwemppa skrev:Lägg ännu till tvångsarbete och direkt utrotande... :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_crime ... oviet_POWs

Är det mej du himlar med ögonen emot?

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 19 november 2010, 15:52

Nej, åt människans förmåga till grymhet...

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 november 2010, 15:53

Schwemppa skrev:Nej, åt människans förmåga till grymhet...
Ja, det är helt sjukt...

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 november 2010, 20:23

Schwalbe skrev:Jag har även läst att kannibalism förekom.
Eventuell kannibalism var knappast någon dödsorsak. Snarare en följd av svälten och döendet pga svält.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 21 november 2010, 13:20

Stefan skrev:
Schwalbe skrev:Jag har även läst att kannibalism förekom.
Eventuell kannibalism var knappast någon dödsorsak. Snarare en följd av svälten och döendet pga svält.
Där har du fel enligt Guido Knopp. De övriga fångarna valde ut en som inte skulle klara sej, slog ihjäl honom och åt upp honom.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 november 2010, 14:37

Jag håller på med Knopps bok "Hitlers Wehrmacht", där det kända förhållandet att man inte hade någon egentlig plan för de 100.000-tals fångarna som var resultatet av inringningsslagen. Att man struntade i deras välbefinnande är uppenbart. Men kan det tänkandet ha varit en del av planen att avsluta kriget innan vinterns ankomst? Med tanke på hur uselt man planerat (d.v.s. i princip inte alls) för de egna soldaterna, kan man egentligen förvänta sig att det ägnades några tankar om hur fångarna skulle hanteras i längden? Fanns det några planer på snar repatriering, vilket ju skulle inneburit att man inte behövt fundera på hur fångarna skulle klara vintern? Jag hyser inga illusioner om att man såg fångarna som annat än en belastning, men en del av tänkandet under Barbarossa verkar ha varit att avsluta kriget så snabbt som möjligt, och att man inte tänkte längre än vad som krävdes för anfallsplaneringen.

Jon Palmström
Utsparkad

Inlägg av Jon Palmström » 30 november 2010, 10:10

För den som eventuellt kan tyska så finns den här boken:

Christian Streit: "Keine kameraden: die Wehrmacht und die sowjetischen Kriegsgefangenen 1941-1945", Bonn 1997, ISBN 3-8012-5023-7

/Jon

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 30 november 2010, 10:33

Samtidigt som de sovjetiska fångarna behandlades brutalt dåligt så behandlades krigsfångar från de allierade hyfsat. Så någon form av plan, organisation, regelverk för krigsfångar fanns. Sen användes krigsfångar i stor del i produktionen och gjorde , i alla fall på pappret, nytta.

En anledning kan vara att Sovjet, till skillnade från bl a England, USA och Tyskland, inte hade ratificerar de internationella regler om behandling av krigsfångar som fanns.

Tror också behandlingen av sovjetiska krigsfångar var en konsekvens av den politik som fördes och argumentering kring anfallet på Sovjet. Människorna i Sovjet var undermänniskor, alltså behövdes de inte behandlas som männskligt.

/Erik

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 30 november 2010, 10:57

Det var väl ömsesidig hantering av krigsfångar. Jag har läst att det bara var 6000 av de 91000 fångarna från Stalingrad som återvände efter krigsfångenskapen nån gång på 50-talet. Det ena tar inte ut det andra, men två totalitära makter som visar liten hänsyn mot icke önskvärda element i den egna befolkningen verkar ju inte ha haft några skrupler när det gäller krigsfångar från länder man inte tänkte sluta fred med.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 30 november 2010, 13:20

Enligt Aleksandr Solzhenitsyn behandlades krigsfångarna hos tyskarna bättre än hos ryssarna, från den första boken ur "Gulag arkipelagen" har jag för mig. Men det vet jag själv inget om.
Senast redigerad av 1 Johan Matsson, redigerad totalt 30 gånger.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 30 november 2010, 13:29

Der Löwe skrev:Det var väl ömsesidig hantering av krigsfångar. Jag har läst att det bara var 6000 av de 91000 fångarna från Stalingrad som återvände efter krigsfångenskapen nån gång på 50-talet. Det ena tar inte ut det andra, men två totalitära makter som visar liten hänsyn mot icke önskvärda element i den egna befolkningen verkar ju inte ha haft några skrupler när det gäller krigsfångar från länder man inte tänkte sluta fred med.
Samtidigt behandlades krigsfångar från Frankrike, USA och England hyfast så det var nog mer en fråga från var fångarna kom.

Har läst någonstans att 1/3 av Tyska krigsfångar i Sovjet dog. Även om det tyder på hänsynslös behandling så är det i all fall lägre än de drygt 50% som dog i Tyska läger. Men egentligen rätt ointressant tävling. Behandlingen var barbarisk på båda ställen,

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 30 november 2010, 14:06

Saken var väl att Hitler tänkte sig sluta separatfred med Storbritanien och senare USA. Då skulle ju behandligen av krigsfångar vara en fråga för kommande förbindelser, medans Ryssland, eller Europeiska delarna av forna sovjetunionen, skulle koloniseras utan att sluta någon fred.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 december 2010, 17:11

Der Löwe skrev:Det var väl ömsesidig hantering av krigsfångar. Jag har läst att det bara var 6000 av de 91000 fångarna från Stalingrad som återvände efter krigsfångenskapen nån gång på 50-talet. .
Ja det är de siffrorna som anges. Men det är bara för den gruppen som siffrorna är så fasansfulla. För alla de andra tillfångatagna tyskar är de nästan normala. Ja klart sämre än i väst, men men. (nu vet jag inte om Stalingradtyskarna ingår i totalstatistiken - för i så fall sänker de ju den).

Och varför så många stalingradtyskar dog? Huvudanledningen är givetvis att de togs tillfånga redan döende av svält och utmattning. Paulus kämpade så länge det gick och gav upp först när orken tröt totalt. UTAN att planera för att trupperna måste också ha ork att marscheras till krigsfångelägren.
ETT exempel: Tyskarna flög in obduktionsexperter som skulle utreda fall av plötsligt död bland hyfsat friska män medan belägringen fortfarande pågick för fullt, och det fortfarande gick att flyga in personal.
Dessa plötsliga döda hade alla tecken på höggradig svält - och det var dödsorsaken.

Ryssarna själva hävdar att de fick hjälp och även vård så gott det gick, men många bara dog ändå. Och jag tror faktiskt att det är åtminstone delvis sant.

Sedan förekom det diverse tråkiga incidenter. Det var inte alltid de marscherades rakaste vägen till fångläger. Så en och annan kolonn lär ha marscherats till döds.
Det förekom också att kolonnerna besköts av enstaka ryska soldater med k-pistar...

(Det finns uppgifter att ryssarna var inte beredda på att det skulle vara fullt så många i inneslutningen, så de blev överväldigade av antalet fångar. Kanske det).

Beevor nämner allt detta.

Skriv svar