Man kan stadig læse en del steder, at det store dyr er en løve.
En løve?! Med det hoved?! Det kan jeg ikke se.
Nogen mener man skal se på "fødderne", hvor de ser kløer. Andre mener, det kan være "kunstnerisk frihed", og at vi har at gøre med et dyr, der af kunstneren er givet en krop, som er sammensat af flere dyr.
Men jeg vil spørge: Hvilke dyr kan man tænke sig sprang rundt i Jylland dengang? Hvilke dyr kan man tænke sig blev afbildet, fordi det var dyr, man jagede og var glad for? Kunne det tænkes at være en hjort?
Hvis man udelukkende ser på hovedet, kan det udmærket være en hjort.
De specielle "fødder" kan være stiliserede klove, eller fuglekløer. På den ældste tegning, jeg kender, nemlig den af Worms, har dyret nærmest fået et fuglehoved, der slet ikke ligner originalen, og det kan skyldes at han har tolket fødderne som fugle kløer.
Når jeg stiller spørgsmålet, er det fordi hjorten er blevet brugt i flere sammenhænge.
Kongens mjødhal i Lejre hed Heorot (hjortehallen el.lign.) og senere ses en springende hjort som biskop Absalons skjoldmærke, ligesom hjortegevir eller bare -takker ses i en del af Hvide-slægtens medlemmers våbenskjolde, i visse tilfælde sammen med ørnevinger eller dele deraf. Det sidste vil jeg senere vende tilbage til.