Brittisk invandring till Chile

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Brittisk invandring till Chile

Inlägg av tyskaorden » 2 februari 2003, 13:12

När jag var inne på den chilenska flottans hemsida fann jag bland de högre officerarna två viceamiraler med de brittiskt klingande namnen Gordon och Hodgson och fyra konteramiraler med de likaledes brittisk klingande namnen Young, Saint Lawrence, Leighton och Dunsmore.

Detta tycks tyda på en invandring från de brittiska öarna till Chile, någon som vet mer om denna?

Stefan
Medlem

Invandring eller expert-import?

Inlägg av Stefan » 3 februari 2003, 07:44

Utan att veta något mera om saken, skulle jag gissa att de rekryterade folk. Just att du hittade höga officerare i marinrullan; och britter har alltid varit kända just för sina marina styrkor och marina officerare och varit ett världsföredöme.

Låt mig säga så här. Var rullan allomfattande? Var det liknande frekvens av brittiska namn även bland nyutexade fänrikar (whatishisname?)?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 februari 2003, 13:23

Nu visade listan bara flaggofficerare. Men av deras biografier framgår att de var födda i Chile och alltså inte "importerade" på senare tid. Men som du säger så är det inte så underligt att de återfinns i flottans rullor, en av den chilenska flottans grundare på 1800-talet var föresten den brittiske amiralen Cochrane.

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 3 februari 2003, 13:58

Bernardo O'Higgins blev 1818 Chiles första president.
Han var son till en Irländska immigrerande ingenjör
Om det var någon stor invandring från de Brittiska öarna till Chile vet jag inte nått om så den frågan överlämnar jag till Forumets övriga snillen.

http://209.88.205.5/site/tradicion_hist ... 8bohig.htm

http://gosouthamerica.about.com/library ... 21201a.htm

Stefan
Medlem

Alltså tidigare import

Inlägg av Stefan » 3 februari 2003, 14:03

Födda i Chile. Intressant. Jag gissar ändå att de är barn och barnbarn till tidiga importer, och sedan sågs det som en tradition att de skulle fortsätta inom flottan där de skulle väl också få hjälp av namnet; vilket dessutom är ju en tradition inom brittiska officersfamiljer.
Och i det här fallet: ist för en konstig halvutlänning får de gräddfilen inom yrket, pga och tack vare namnet...

Min gissning, men jag tror på den, och efter att ha tänkt på saken lutar du tydligen åt samma hypotes.

Och en liten sak till: när jag ovan skrivev marinen menade jag givetvis flottan; även om britternas marininfanteri är iofs också ett begrepp.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 februari 2003, 14:29

hasseman skrev:Om det var någon stor invandring från de Brittiska öarna till Chile vet jag inte nått om så den frågan överlämnar jag till Forumets övriga snillen.
Det var en förhållandevis stor invandring till Chile, Argentina och nuvarande Urugay under 1800- och 1900-talet från Europa. Det är än idag tämligen vanligt med engelsk-, tysk och nordiskklingande namn på invånarna i många av dessa länder. Speciellt under 1900-talet när möjligheterna till att flytta till USA blev svårare sökte sig många till södra Latinamerika.

Det svenska arvet i t.ex. Argentina är faktiskt än idag tämligen påtagligt, Presidentpalatset (ett rosa hus) är ritat av en svensk-argentinare, och det finns en hel del orter i Argentina där gatnamnen fortfarande står på svenska. Det var alltså ingen slump att Evert Taube en dag stod i hamnen i Buenos Aries... ;)

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 3 februari 2003, 16:43

Att det var stor europeisk (speciellt då sydeuropeisk) invandring till Sydamerika under sent det senare 18- talet fram till 1920 talet är sant men här handlar det väll om invandrare till Chile på 17/tidigt 18- hundra tal, hur omfattande var den?
I den lilla tarmen av Argentina som sticker in mellan Uruguay och Paraguay mot Brasilien kallad Misiones finns det fans en relativt stor svensk koloni.

http://www.umu.se/littnord/personal/gunvorflodell.html
http://www.fib.se/redroad.html

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 februari 2003, 15:52

Jag är i besittning av ett brittiskt uppslagsverk från 1950-talet som jag inhandlade på Myrorna. Under Chile kunde man där läsa att huvuddelen av befolkningen utgörs av personer av spansk bakgrund, ca 100 000 indianer och 200 000 mestisos, avkomlingar till tyska invandrare främst i södra Chile samt "a wide sprinkling of settlers of English, Irish and Scots descent." Vidare nämns att spanjorer, italienare och slaver är senare invandrare.

Denna invandring har kommit något i skymundan av invandringen till nordamerika, men är onekligen intressant.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 4 februari 2003, 16:44

Hur är det då med svenskar och skandinaver till Sydamerika? var det relativt många även där? Eller drog alla till staterna?

/Rally

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 februari 2003, 17:56

Jag har hittat en artikel som tar upp just den svenska (och brittiska) inverkan på Chiles flotta i en spansk tidning.
Återkommer när jag läst igenom den...

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 30 mars 2003, 11:07

Nu var det länge sen nån skrev i den här tråden men det skulle va intressant om du Patrik kom upp med den artikeln.

Som halvchilenare kan jag annars säga att invandringen av tyskar är
det som känns mest påtagligt i Chile i kontrast mot den annars spansk
influerade befolkningen.

Många svenskar emigrerade till norra Argentina. En ganska blygsam
invandring dock om man jämför den mot den till Nordamerika.
De kallar sig fortfarande för svenskar i dessa områden.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 31 mars 2003, 17:44

Zero! Patric har valt att lämna forumt så hans artikel du vill ha får du vänta med tills han kommer tillbaka (vilket han kommer att göra förr eller senare)

/rally

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 mars 2003, 18:07

Rally skrev:Zero! Patric har valt att lämna forumt så hans artikel du vill ha får du vänta med tills han kommer tillbaka (vilket han kommer att göra förr eller senare)

/rally

Rally, här är en god nyhet för dig, vår käre patrick kunnde inte hålla sina fingar i styr när han såg radiolänkgruppchefens sneaste inlägg. :) Så för eller senare hostar han upp artiklen.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 april 2003, 17:14

Varför lämnade han forumet?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2003, 21:32

Jo, jag e back.
Tyvärr så har jag slarvat bort artikeln, men jag ska kila iväg till svärfar och gräva fram den.
Zero - Om du är intresserad fanns den i latinamerikansk veckotidning utgiven i Sverige vars namn jag tyvärr glömt bort. :roll:

Skriv svar