Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Tack unmo300. Ett flygplan, en båt och en plats - vilken båt och plats?, Varjag
- Bilagor
-
- båt m spaningsplan.jpg (35.7 KiB) Visad 411 gånger
-
- försiktig ishackning.jpg (49.04 KiB) Visad 411 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Vi är nog på Kvitöya med mediafolket från MS Isbjörn - och samlar ihop resterna av Andrée-expeditionen...året är 1930.
Hans K
Hans K
Dead right - och för de som inte är bevandrade i norska - är det Vitön. sveahk gräver upp nästa, Varjagsveahk skrev:Vi är nog på Kvitöya med mediafolket från MS Isbjörn - och samlar ihop resterna av Andrée-expeditionen...året är 1930.
Hans K
- sveahk
Tack varjag...
En bild där det bugas och bockas - gentemot vem visas denna servilitet, och i vilket sammanhang?
Hans K
En bild där det bugas och bockas - gentemot vem visas denna servilitet, och i vilket sammanhang?
Hans K
En vild chansning att det är Napoleon som håller hov borta i Egypten efter sina segrar där?
- sveahk
Amund prickade rätt - till höger står Napoleon och tackar(möjligtvisAmund skrev:En vild chansning att det är Napoleon som håller hov borta i Egypten efter sina segrar där?
Hans K
- sveahk
...på det här slottet!
Hans K
Hans K
Finckenstein, Ostpreussen 1807, och kohandel med perserna? Jag tyckte att huvudbonader (och morgonrockar?) såg en gnutta utomeuropeiska ut. 
- sveahk
...rätt sett, Amund! Frankrike och Persien skriver under på ett fredsfördrag som kom att hålla två år - och Finckenstein i Ostpreussen var orten, slottet förstördes av ryssarna 1945...Amund skrev:Finckenstein, Ostpreussen 1807, och kohandel med perserna? Jag tyckte att huvudbonader (och morgonrockar?) såg en gnutta utomeuropeiska ut.
En Amund-fråga kommer!
Hans K
Tack Sveahk! Och här fortsätter jag med en bild från en hamn, tagen sex år efter ett krig där flottan led ett förödande nederlag. På bilden syns masterna efter marinens i särklass förnämsta enhet. Var är vi? Extrapoäng för fartygets namn!
Luktar spansk-amerikanska kriget......Manila och REINA CHRISTINA?????
Nej tyvärr! Det var ett betydligt kortare krig, och fartyget var nog förlorarnas enda enhet såvitt jag förstår.varjag skrev:Luktar spansk-amerikanska kriget......Manila och REINA CHRISTINA?????
Kriget blev kort... till och med kortare än en vanlig lunchrast! 
Aha, vi befinner oss i Zanzibar och Anglo-Zanzibarkriget på ''lunchrasten'' 27:e augusti 1896 - vraket är/var HHS Glasgow. Sultanens personliga lilla lustfiskebåt, en gammal engelsk fregatt med samma namn, Varjag
Där satt den!
Jag har för mig att Guiness rekordbok har med detta krig som världens kortaste, ca 40 minuter (inte helt säker). Hur som helst var det kort, och ca 500 gubbar dog eller sårades av Zanzibarborna emedan endast en britt skadades... han klämde väl tummen i kanonmekanismen eller nåt i den stilen.
HHN Glasgow var enligt Wikipedia utrustad med "seven rifled, muzzle loading nine pounder, "och "nine barreled Gatling gun". Så det var inget renodlat nöjesfartyg för sultanen med pool och bar.
Näste imperalistiske revolutionär är Varjag - Varsågod!
HHN Glasgow var enligt Wikipedia utrustad med "seven rifled, muzzle loading nine pounder, "och "nine barreled Gatling gun". Så det var inget renodlat nöjesfartyg för sultanen med pool och bar.
Näste imperalistiske revolutionär är Varjag - Varsågod!