Försvarsmaktens styrka idag
Re: Försvarsmaktens styrka idag
insatsorganisationen 2014 kommer ha 8 manöverbataljoner
5 tunga mekaniserade manöverbataljoner
1 lätt mekaniserad manöverbataljon
1 lätt amfibisk förmåga
1 lätt luftburen förmåga
utöver detta så kommer finnas 4 reservmanöverbataljoner dessa sätts upp när staten tycker att omvärlden blir orolig.
//Ola
5 tunga mekaniserade manöverbataljoner
1 lätt mekaniserad manöverbataljon
1 lätt amfibisk förmåga
1 lätt luftburen förmåga
utöver detta så kommer finnas 4 reservmanöverbataljoner dessa sätts upp när staten tycker att omvärlden blir orolig.
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Magnus L skrev:Tja det är ju därför jag frågar. Var i hela friden får man tag på en hyfsat detaljerad översikt över hur iaf mekbataljonerna tros bli organiserade och hur fördelas 122:orna ? Finns det här på forumet, jag har ju sett det någonstans, men kanske inte den senaste svängen...Henke78 skrev:Nej, Wikipedia är inte sanningen, läsaren till en Wikipediaartikel skall vara källkritiskMD650 skrev:Wikipedia är INTE saninngen.
Titta lite längre upp i listan där har jag skrivit bataljonsorganisationen:
Mekaniserad manöverbataljon:
-1 ledning/understödskompani: innehåller bla spaningspluton,granatkastarpluton,pionjärpluton,ledningspluton
-2 strf90 kompanier
-1 mekaniserad trosskompani: innehåller bla sjukvårdspluton,trosspluton
Det torde vara minst ett till manöverkompani.ola skrev:
Titta lite längre upp i listan där har jag skrivit bataljonsorganisationen:
Mekaniserad manöverbataljon:
-1 ledning/understödskompani: innehåller bla spaningspluton,granatkastarpluton,pionjärpluton,ledningspluton
-2 strf90 kompanier
-1 mekaniserad trosskompani: innehåller bla sjukvårdspluton,trosspluton
Svaret från P4...Hej
Det stämmer att p4 skall utbilda tunga pansarbataljoner. De heter idag 41 0ch 42 bataljonen.
Till dessa kommer 2 stridsvagnskompanier och ett tungt transportkompani.Nummer på dessa kan jag inte på rak arm.
En bataljon består av ett trosskompani för underhållstjänsten, ett ledningskompani med luftvärn och granatkastare, samt spaning.
Utöver dessa finn 2 st skyttekompanier med stridsfordon 90.
Våra 2 bataljoner är en stående och den andra tidvis tjänstgörande, dvs de kommer in viss tid varje år (ungefär som gamla repövningar)
Samma sak är det med stridsvagnskompanierna, ett stående och ett visstidstjänstgörande.
Detta är något förenklat då det finns delat som är stående och visstidstjänstgörande i båda bataljonerna.
Men de kan säkert ha fel
Det kan vara utbildningsorgen som redovisas.ola skrev:
Svaret från P4...
Men de kan säkert ha fel
MD650 skrev:Det kan vara utbildningsorgen som redovisas.ola skrev:
Svaret från P4...
Men de kan säkert ha fel
Stämmer nog så bra
antalet manöverkomp i nya mekbat är mig veterligen 3x pskkomp därimot ska ett pskkomp i stående bat vara kontrakterat...som jag förstått det
Detta stämmer för två mekbat, de två övriga är i helhet kontrakterade.larsleo skrev:antalet manöverkomp i nya mekbat är mig veterligen 3x pskkomp därimot ska ett pskkomp i stående bat vara kontrakterat...som jag förstått det
Ang mekbats nya org så tittar man tydligen på trycka in ett strvkomp i mekbat isf för att ha dom fristående..
*nynnar något om att den orgen börjar kännas bekant och snart står vi där med mekbat 122/90 igen*
*nynnar något om att den orgen börjar kännas bekant och snart står vi där med mekbat 122/90 igen*
Då lär det i så fall gälla P4s båda bataljoner och I19s båda bataljoner (men ett kompani skall ju ställas på Gotland)larsleo skrev:Ang mekbats nya org så tittar man tydligen på trycka in ett strvkomp i mekbat isf för att ha dom fristående..
blir det i såfall P4s eller I19s ena bataljon utan ?.
Så nästa undran blir ju då hur det blir med de 4 reserv mekaniserade bataljonerna (blir de enbart 90-bataljoner tro) ?
Vi har 122:or för 4 komp i mekbat + ett komp på gotland så att....
Ang reservbat så antingen rena 90bat.. eller om man sparar 121... så det blir 121/90 bat..
Ang reservbat så antingen rena 90bat.. eller om man sparar 121... så det blir 121/90 bat..