Framgångsrika invandrarföreningar

Skriv svar
pandersson2
Medlem

Framgångsrika invandrarföreningar

Inlägg av pandersson2 » 30 september 2006, 02:51

Det har ju funnits några framgångsrika föreningar bildade av invandrare i Sverige. Den sport som har haft mest framgångrika föreningar, som jag känner till, är basketen. BK Riga (letter) frånStockholm har blivit svenska mästare för herrar på 1950-talet. Enda invandrarklubben jag känner till som blivit svenska mästare. Rigas ungdomar blev även svenska juniormästare så sent som på 1970-talet. Även damlaget var representerat i högsta serien, om jag ej missminner mig. Det fanns en till lettisk klubb, Baltika, från Göteborg som var i högsta serien på 1950-talet. Numera finns Akropol (grekisk) från Stockholm representerade i högsta serien.

I Fotboll har vi Assyriska från Södertälje som haft en ettårig sejour i högsta serien. Annars har fotbollen haft få framgångsrika klubbar med invandrarbakgrund.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 5 oktober 2006, 23:26

Stockholm Exiles har varit en av Sveriges bästa rugbyklubbar under de senaste 40 åren.
Från början var den en klubb för invandrare från engelsktalande (och rugbyspelande) länder och även om klubben "försvenskats" under åren så är den anglosaxiska profilen fortfarande tydlig.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 24 mars 2007, 10:50

Jag läste nyss om de lettiska legionärernas idrottsaktiviteter under interneringstiden efter 2 VK. Det mest intressanta var att ett lettisk lag blivit tyska mästare i basket 1950. Laget hette Viestura rota, fri översättning Viesturs kompani.

pandersson2
Medlem

Re: Framgångsrika invandrarföreningar

Inlägg av pandersson2 » 28 oktober 2010, 13:01

Jag tycker att den här tråden nu behöver uppmärksammas. I dagarna har ju Syrianska blivit klara för fotbollsallsvenskan. Det blir den andra invandrarklubben från samma stad, Södertälje. Till på köpet samma grupp, syrianer/assyrier. Assyriska var ju först för några år sedan. Det som kanske kan poängteras är att båda klubbarna har öppnats upp och inte enbart spelar mad den egna nationaliteten. Assyriska var först, och etablerade sig tidigare på en högre nivå, och Syrianska följde efter för inte så länge sedan.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 28 oktober 2010, 21:41

Denna tråd inspirerade mig till att försöka ta reda på vad det är för skillnad på Assyrier och Syrianer. Sportanalfabet som jag är så hade jag inte fattat förrän nu att det är två olika klubbar. Efter att jag letat runt på nätet så blev jag inte mycket klokare. Hursomhelst verkar skillnaden vara viktig för en del människor.

http://www.dn.se/sport/fotboll/dagens-m ... -1.1194619

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 29 oktober 2010, 07:30

Blixten skrev:Denna tråd inspirerade mig till att försöka ta reda på vad det är för skillnad på Assyrier och Syrianer. Sportanalfabet som jag är så hade jag inte fattat förrän nu att det är två olika klubbar. Efter att jag letat runt på nätet så blev jag inte mycket klokare. Hursomhelst verkar skillnaden vara viktig för en del människor.

http://www.dn.se/sport/fotboll/dagens-m ... -1.1194619
"Syrianer" har väl kommit att betyda "syriska kristna" (en särskild trosriktning med bas i regionen) medan "assyrier", tja, det analyseras etymologiskt i Ad-Syrien (där d:et assmimileras till ett s). Alltså "Till-Syrien" eller "Land som ligger intill (det gamla) Syrien" - dvs, dagens Syrien som inte ligger exakt där gamla assyriska riket låg eller :p

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 29 oktober 2010, 19:48

Det är tydligen mycket mer kompicerat än två namn på samma sak. Enligt wikipedia är det bara i Sverige som distinktionen upprätthålls.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 november 2010, 19:01

Assyrier och syrianer har sin grund i en splittring i deras kyrka. Det är samma folk.

Förklarande länktips.
http://www.arameiska.se/Aram_Baryamo/Hi ... syrier.htm

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 4 november 2010, 21:07

Enligt den artikeln så är "assyrier" ett begrepp som svenska myndigheter använt för att hålla folket splittrat...

Hm, låter inte som Sanningen med stort S.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 5 november 2010, 10:05

Det är ingen opartisk artikel, det är korrekt. Det som jag främst ville påvisa var följande citat:
Missionärerna hjälpte östsyrianerna med förnödenheter och migration till Amerika. Med tiden fick beteckningen assyrier fäste hos de och började tillämpa den på sig själva.
Det är här som konflikten grundas. Det är två kyrkodelar som valt olika namn. Som protestanter och katoliker i Tyskland, de är alla tyskar. Skillnaden är här religiös, men går tillbaka flera generationer vilket därför numera ses som en del av identiteten.

Tsar
Ny medlem

Inlägg av Tsar » 5 november 2010, 16:28

Föreningen Dalkurd från Borlänge bör nog kunna kvala in, som förutom ett ganska betydande samhällsengagemang, avancerat från division 6 2005 till division 1 Norra 2010. Spikrakt avancemang med andra ord. Majoriteten är kurder men en mängd andra nationaliteter samsas även i klubblokalerna. SvD hade en längre artikel om dem i somras av Mustafa Can.

1772
Medlem

Inlägg av 1772 » 27 januari 2011, 00:52

Vad som är lite intressant är att Assyriska är en av de svenskaste klubbarna i Stockholm. Då storklubbarna importerar mycket så hamnar de stockholmska spelarna istället i Assyriska.

Skriv svar