Stridsfordon i Afghanistan
Stridsfordon i Afghanistan
Hej!
Vet gemene man antalet stridsfordon som svenska trupper förfogar över i Afghanistan idag?
Vilka typer och hur många är tillförda förband?
Hoppas någon samlar på sig mtrl om detta för om 50 år så är där säkert nån som letar med ljus o lykta efter dylika uppg.
Vet gemene man antalet stridsfordon som svenska trupper förfogar över i Afghanistan idag?
Hoppas någon samlar på sig mtrl om detta för om 50 år så är där säkert nån som letar med ljus o lykta efter dylika uppg.
Re: Stridsfordon i Afghanistan
Lynx_39 skrev:Hej!
nåra vagnar är det men ej vet jag hur många...plutons storlek kanske.....
//Ola
Senast redigerad av 2 ola, redigerad totalt 19 gång.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Stridsfordon 9040C: (deleted)
Säkerställda mil.reg.nr. (deleted)
Bgbv 90 (deleted)
Patgb 203 (deleted)
RG32 Galten (deleted)
Norge - CV 9030
Danmark - CV 9035 (deleted)
Lynx_39
Bgbv 90 (deleted)
Patgb 203 (deleted)
RG32 Galten (deleted)
Norge - CV 9030
Danmark - CV 9035 (deleted)
Lynx_39
Senast redigerad av 1 Lynx_39, redigerad totalt 19 gånger.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Vi kanske ska lugna oss lite med att diskutera antal under pågående mission?
Ibland får vi historieintresserade lugna oss lite och tänka på säkerheten för våra insatta förband i första hand.
/Thord
Ibland får vi historieintresserade lugna oss lite och tänka på säkerheten för våra insatta förband i första hand.
/Thord
Thord Wedman skrev:Vi kanske ska lugna oss lite med att diskutera antal under pågående mission?
/Thord
Kan jag ställa upp på, ibland vore vettigt att tänka en vända till som sagt....
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Antalet fordon som finns i Afghanistan är visserligen uppgifter som kommenterats i media av ett flertal företrädare för försvarsmakten och försvarsdepartementet och knappast något sekretessbelagt.Thord Wedman skrev:Vi kanske ska lugna oss lite med att diskutera antal under pågående mission?
Instämmer!Thord Wedman skrev:Vi kanske ska lugna oss lite med att diskutera antal under pågående mission?
/Thord
Förstår vad du menar, men om de uppgifterna skulle vara skadliga - ja då har motståndet det enkelt eftersom det tog mig cirka fem (5) minuters slö-surfning att vaska fram dessa uppgifter. Från flera nationella medier, forum och t.o.m. soldaters egna bloggar. Tänkvärt.Thord Wedman skrev:Vi kanske ska lugna oss lite med att diskutera antal under pågående mission?
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Jag vidhåller ändå att ju färre som pratar om det desto bättre.
Tänk på det gamla ordspråket "fienden lägger pussel"
Så sent som idag kom en svensk soldat hem i kista efter att hans fordon i lördags gått på en IED.
Tro inte att de som vill våra soldater ont inte använder Internet.
Diskutera gärna hur många vagnar vi hade i Bosnien eller hur många KP-bilar som fanns i Kongo men stilla er med nyfikenheten om pågående operationer.
Jag har också ett intresse av vad som sker i Afghanistan men just nu räcker det för mig att veta att det finns en viss fordonstyp där nere, jag behöver inte veta hur många det är och vilka regnummer eller på vilken bas de är grupperade.
/Thord
Tänk på det gamla ordspråket "fienden lägger pussel"
Så sent som idag kom en svensk soldat hem i kista efter att hans fordon i lördags gått på en IED.
Tro inte att de som vill våra soldater ont inte använder Internet.
Diskutera gärna hur många vagnar vi hade i Bosnien eller hur många KP-bilar som fanns i Kongo men stilla er med nyfikenheten om pågående operationer.
Jag har också ett intresse av vad som sker i Afghanistan men just nu räcker det för mig att veta att det finns en viss fordonstyp där nere, jag behöver inte veta hur många det är och vilka regnummer eller på vilken bas de är grupperade.
/Thord
Självklart använder även talibanerna internet. ALLA använder internet.
Mina 'gissningar' och några mil.reg.nr är i vilket fall borta.
Ändå diskuteras detta sedan länge på andra svenska "seriösa" forum - med länkar till artiklar med bilder ifrån nationella medier - länkar till youtube-filmer med förevisningar av fordon i den omtalade miljön, intervjuer med soldater m.m där såväl antal som platser omnämns. Engelskspråkiga diskussioner är även dem talrika. Soldatbloggar finns det också. Bara att välja o vraka bland information.
Mina 'gissningar' och några mil.reg.nr är i vilket fall borta.
Ändå diskuteras detta sedan länge på andra svenska "seriösa" forum - med länkar till artiklar med bilder ifrån nationella medier - länkar till youtube-filmer med förevisningar av fordon i den omtalade miljön, intervjuer med soldater m.m där såväl antal som platser omnämns. Engelskspråkiga diskussioner är även dem talrika. Soldatbloggar finns det också. Bara att välja o vraka bland information.
Så bra att det finns det Lynx.
Då kan ju dessa källor ägna sig åt sprida den information, men jag tycker som flera andra här att detta forumet kanske inte är rätt plats för det.
Säkerheten främst, både för mina kollegor i Affe och allas barn som är där.
Tobbe
Då kan ju dessa källor ägna sig åt sprida den information, men jag tycker som flera andra här att detta forumet kanske inte är rätt plats för det.
Säkerheten främst, både för mina kollegor i Affe och allas barn som är där.
Tobbe
Ni behöver inte oroa er kära forumdeltagare. Här kommer inte några mer uppgifter.
Inte här eller någon annanstans heller. Loppu.
Inte här eller någon annanstans heller. Loppu.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Läste just antalet fordon i Afghanistan-truppen på "Eniro nyhetssök", 8 st sfd-90, 19 st Pasi o s v. Källan hänvisade till Försvarsmaktens hemsida. Sekretessgrader i stigande betydelse: 1) Hemlig 2) Kvalificerat hemlig 3) Publicerad på FM hemsida.
Å andra sidan har väl de terrorister som är i stridskontakt med svensk trupp inte särskilt svårt att räkna ut ungefär hur mycket fordon den svenska truppen har till sitt förfogande heller, även utan att Försvarsmakten skriver det på sin hemsida eller Lynx skriver det här på forumet. Ordinär visuell observation av truppens rörelser borde ge sådana svar.
Den informationsinhämtning som sker på nätet handlar snarare om att läsa av det politiska läget i de länder som har trupp i Afghanistan för att genom olika attentat sedan försöka underblåsa olika politiska stämningar. Jag tror inte det är en slump att det blivit fler incidenter i takt med att det svenska valet närmade sig och därefter att riksdagen ska fatta beslut om truppens framtid.
Därutöver kan väl fienden möjligen vara intresserad av den tekniska information som i riklig mängd finns upplagd på nätet om olika fordon och vapensystem för att få hintar om hur man kan slå ut dessa.
Utan att vilja verka sarkastisk kan man till exempel hävda att Thord Wedmans generösa bildmaterial av CV9040 med detaljstudier av bland annat band och bandupphängning kan vara användbart om man tänker bekämpa samma fordon med någon form av IED.
http://www.primeportal.net/apc/thord_wedman/cv9040/
(EDIT: Vid en lite närmare titt såg jag att liknande bildmaterial också är utlagt för Patgb 203 och RG32
Patgb 203: http://www.primeportal.net/apc/thord_we ... php?Page=1
RG32: http://www.primeportal.net/trucks/thord ... php?Page=1)
Den informationsinhämtning som sker på nätet handlar snarare om att läsa av det politiska läget i de länder som har trupp i Afghanistan för att genom olika attentat sedan försöka underblåsa olika politiska stämningar. Jag tror inte det är en slump att det blivit fler incidenter i takt med att det svenska valet närmade sig och därefter att riksdagen ska fatta beslut om truppens framtid.
Därutöver kan väl fienden möjligen vara intresserad av den tekniska information som i riklig mängd finns upplagd på nätet om olika fordon och vapensystem för att få hintar om hur man kan slå ut dessa.
Utan att vilja verka sarkastisk kan man till exempel hävda att Thord Wedmans generösa bildmaterial av CV9040 med detaljstudier av bland annat band och bandupphängning kan vara användbart om man tänker bekämpa samma fordon med någon form av IED.
(EDIT: Vid en lite närmare titt såg jag att liknande bildmaterial också är utlagt för Patgb 203 och RG32
Patgb 203: http://www.primeportal.net/apc/thord_we ... php?Page=1
RG32: http://www.primeportal.net/trucks/thord ... php?Page=1)
Mycket tänkvärt........Wooster skrev: