Quiz: Sevärdheter
Re: Quiz, sevärdheter
Tack NIL. Var kan denna kloss beses?, Varjag
- Bilagor
-
- byggkloss.jpg (51.57 KiB) Visad 465 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Ett s.k. Leitturm, står ungefär 400 meter ifrån Gefechtsturm, Flaktornet - ah ja, det befinner sig i Augarten i Wien, och är, tror jag, för närvarande obebott och tomt...
Hans K
Hans K
Leitturm i Augarten i Wien var det, (Wien torde ha flera WW2 FLAK-torn bevarade än ngn annan stad) frågan till sveahk, Varjagsveahk skrev:Ett s.k. Leitturm, står ungefär 400 meter ifrån Gefechtsturm, Flaktornet - ah ja, det befinner sig i Augarten i Wien, och är, tror jag, för närvarande obebott och tomt...
Hans K
- sveahk
Tackar - besöktes förra året
Att minnas det som hände, att ära de som dog - ett delvis kontroversiellt minnesmärke - var någonstans?
Hans K
Att minnas det som hände, att ära de som dog - ett delvis kontroversiellt minnesmärke - var någonstans?
Hans K
?....i Israel?????
- sveahk
Tack för påminnelsen, varjag, men nej, icke Israel - betydligt närmare varjags hemö...varjag skrev:?....i Israel?????
Hans K
- sveahk
En gång i tiden såg det ut så här i luften---ovanför---just det, där nere någonstans ställde man upp minnesmärket...
Hans K
Hans K
Japanese Peace Memorial, Namanula Hill, Papua New Guinea!
- sveahk
...och Cuba hittade rätt - Rabaul och det japanska fredsmonumentet.Cuba skrev:Japanese Peace Memorial, Namanula Hill, Papua New Guinea!
Den australiska administrationen var inte helt lycklig över hur platsen utformades - i bakgrunden en gigantisk Pacifik-karta med Japans segrar under kriget, och på var sin sida om monumentet står antydda bunkers. Mer en symbol för kriget än för freden
Och nu kommer Cuba!
Hans K
Yes, tackar för det Hans!
Vi åker en skaplig bit och börjar med att titta på en (tror jag) mindre känd del:
Vi åker en skaplig bit och börjar med att titta på en (tror jag) mindre känd del:
Kan det vara början på utgrävningen av en "liten" armé som just nu ställs ut i Stockholm på Östasiatiska museet?
http://www.ostasiatiska.se
tror / currahee
tror / currahee
Du tror alldeles riktigt! Tänk att den var så lätt? Bilden föreställer en av de (ännu) outgrävda delarna av Qin Shi Huangs terrakottaarmé, som visas (ja, inte hela...) på Östasiatiska museet i Stockholm. Har inte varit på besök där än, alltså varken i Stockholm eller i Xian, Kina, där armén hittades.currahee skrev:Kan det vara början på utgrävningen av en "liten" armé som just nu ställs ut i Stockholm på Östasiatiska museet?
tror / currahee
Din fråga!
Tack - jag har sett utställningen här i Stockholm, så det var "ganska" enkelt.
Ny fråga.
Vad är detta och var är vi någonstans?
/ currahee
Ny fråga.
Vad är detta och var är vi någonstans?
/ currahee
- Bilagor
-
- stenar.jpg (52.51 KiB) Visad 473 gånger
Dåligt med gissningar. Dax för en ledtråd.
- Vi befinner oss i Sverige.
- Stenarna ligger i denna byggnad.
/ currahee
- Vi befinner oss i Sverige.
- Stenarna ligger i denna byggnad.
/ currahee
- Bilagor
-
- hus.jpg (48.86 KiB) Visad 456 gånger