Propagandaradio från Moskva?

Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023

Propagandaradio från Moskva?

Inlägg av Amund » 6 oktober 2010, 21:37

Läste nyss historien om ammunitionsfabriken Marieberg i Stockholm av Peter Nordström, och där omnämndes följande angående arbetsförhållanden:
Riktigt så illa som den sovjetiska krigspropagandan ville göra gällande var det inte. I februari 1940 omtalades nämligen uti nyhetssändningarna på svenska från Moskva beträffande ammunitionsfabrikerna (i första hand den i Karlsborg), att den nästan uteslutande kvinnliga personalen hade ett tungt och oerhört påfrestande arbete utan avbrott för matraster.

Fabriken gick dygnet runt och arbetarna blev fullständigt utslitna, påstods det.

Tyskarnas Radio Königsberg kände jag till, men hur var det med denna sovjetiska svenskspråkiga sändning? Hur långt nådde sändningarna, hur länge höll man på och vilka skötte sändningarna?

Apropå propagandasändningar - Kommer ihåg Radio Moscow under kalla kriget, hur hopplöst långt efter Voice of America man var när det gällde att värva sympatisörer världen över. Att produktionssiffrorna i en bulgarisk kemifabrik ökat si eller så många procent, lyckades kanske inte helt övertyga om planekonomins förträfflighet. :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Propagandaradio från Moskva?

Inlägg av Hans » 7 oktober 2010, 09:17

Jag kan bara ge några smådetaljer då jag rattade in de sovjetiska propagandasändningarna på svenska åren runt 1980. Jag bara minns att de var tråkiga och att de inte ens kunde skramla fram en hallåa som pratade svenska utan brytning. Det var i samma veva vissa trodde att sovjeterna kunde skramla fram tusentals spetsnazsoldater flytande i svenska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 oktober 2010, 11:10

Fast 1956 pratade hon bra svenska.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=938532

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 7 oktober 2010, 11:23

Under det kalla kriget störde ju Sovjet systematiskt utländska radiosändningar avsedda för länderna bakom järnridån. Det gick knappast eller inte alls att höra dem.

För den som inte alls vet något om detta en förklarande länk, http://www.idg.se/2.1085/1.235836/fula- ... teranvands

Men när mera exakt upphörde detta? Eller har det verkligen helt upphört? Jag tänker t.ex. på Sovjets förhållande till Tetjenien m.m., där man kanske vill störa ut vissa "nyheter"?

Jag läser i varje fall på webben att Nord-Korea och Kina fortsätter med störsändningar.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 12 oktober 2010, 23:01

Varför använder man i den här tråden imperfekt när man talar om propagandasändningar på svenska från Moskva? Är det alltså ingen här som hört talas om Golos Rossii - Rysslands röst? Nyheter med ryskt perspektiv - helt på svenska! Kolla in här: http://swedish.ruvr.ru/
Tidvis har svenska studenter arbetat som uppläsare åt Rysslands röst. Sändningarna har pågått sedan 1930 men nu har man mer övergått till att vara webbaserade. Dessutom har väl projektet Russia Today slukat en hel del av propagandabudgeten, så man satsat nog inte så hårt på de svenska sändningarna längre.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 oktober 2010, 00:29

Hans skrev:Fast 1956 pratade hon bra svenska.

MVH

Hans
-ja nog minns man Moskvaradions svenska sändningar från tidigt 50-tal och både kvinnliga och manliga röster på svenska....men som sagt mest tråkiga nyheter av arten ''produktionssegrar'' och ''normöverträffanden'' från platser man aldrig hört talas om.
Ett annat huvudämne, var tjat om amerikansk bakteriekrigföring i Korea.....
Sändningen började kl. 21.oo vad jag minns - och varade i en timme - till 22.oo.
Då - var det ''midnatt i Moskva'' - klockorna i Spasskij-tornet i Kreml slog tolv - och sen kom Sovjethymnen!
Det var så och då - jag lärde mig den mäktiga melodin - och att gilla den.

Men vad farao hette musikstrofen som klingade i samband med tidssignalen????? Tjusig den med.

minns Varjag

Jon Palmström
Utsparkad

Inlägg av Jon Palmström » 13 oktober 2010, 09:59

Lite info här:

http://swedish.ruvr.ru/2007/06/01/1136242.html

Sixten von Gegefeldt lär ha kallats "snuvige Sixten".

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 13 oktober 2010, 10:15

varjag skrev:
Hans skrev:Fast 1956 pratade hon bra svenska.

MVH

Hans
-ja nog minns man Moskvaradions svenska sändningar från tidigt 50-tal och både kvinnliga och manliga röster på svenska....men som sagt mest tråkiga nyheter av arten ''produktionssegrar'' och ''normöverträffanden'' från platser man aldrig hört talas om.
Ett annat huvudämne, var tjat om amerikansk bakteriekrigföring i Korea.....
Sändningen började kl. 21.oo vad jag minns - och varade i en timme - till 22.oo.
Då - var det ''midnatt i Moskva'' - klockorna i Spasskij-tornet i Kreml slog tolv - och sen kom Sovjethymnen!
Det var så och då - jag lärde mig den mäktiga melodin - och att gilla den.

Men vad farao hette musikstrofen som klingade i samband med tidssignalen????? Tjusig den med.

minns Varjag
Varjag tänker kanske på "Fäderneslandets sång" av Isaak Dunajevskij? Melodin, med sina klockspelstoner, var Moskvaradions paussignal under många år. Eller är det jag som minns fel?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 oktober 2010, 12:22

Eller är det jag som minns fel?
Nej lago - du minns rätt! Och jag är dig evigt tacksam för att du löst gåtan åt mig.....(Reste samma fråga för några år sedan på forumet - den föll på Hälleberget :roll: )
Refrängen i Dunayevsky's ''Fäderneslandets Sång'' - var just de klockspelstoner jag sökte - som var Moskvaradions paussignal!
Vad man än månde tycka om Sovjet och Ryssland - och som forumet bekant - tycker varjag ibland till.....så tycker han också - om, den ryska musiken :D
Medryckande toner! Varför inte lyssna.....

http://www.youtube.com/watch?v=m-BlZxzw ... re=related

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 13 oktober 2010, 15:16

Eftersom jag är lite marschintresserad så var det inte så svårt. :D Nedanstående är saxat ur
http://www.militarmusiksamfundet.com/sh ... ?id=semjon

"Tjernetskijs kompositoriska talang utvecklade sig framförallt under det stora fosterländska kriget, dvs andra världskriget, och han oeuvre omfattade 56 marscher och 22 sånger. Han tillämpade på ett elegant sätt traditionen att lägga in citat i marscher, sk allusionsmarscher. Moskva-salut (Saljut Moskvy) syftar på de stora segerfyrverkerierna under andra världskriget och på segerjubileerna i fredstid och inleds med välkända klockspelstoner, nämligen Moskvaradions paussignal under många år, som utgjordes av de första takterna av "Fäderneslandets sång" av Isaak Dunajevskij och som marschens första repris bygger på. Denna sång var nästan en andra nationalsång. Ett annat exempel på allusionsmarsch är Leninuppbådet (Leniskij prizyv), som har Internationalen inflätad i trion."

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 oktober 2010, 12:45

"Fäderneslandets sång"...... var nästan en andra nationalsång....
Aha - det var så jag också uppfattat den - fast jag aldrig lyckats nagla melodin till en titel eller text. Och skoj att ngn annan oxå....
är lite marschintresserad
- vilket väl annars betraktas som nästan obscent idag :roll:

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 15 oktober 2010, 18:35

Tack samtliga för de intressanta svaren, särskilt Jon Palmströms länk som förklarade mycket av mina funderingar, :) historien blir alltid så levande när människoöden vävs in i sammanhanget.

Skriv svar