Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Var det en bildfråga Varjag eller en impulsbild? 
Ifall det är en fråga så tror jag att jag vet vad det är för flygplan ;D (Äntligen kanske jag får rätt på flygplans frågor! Om detta nu är en fråga!)
Henschel Hs 123
Ifall det är en fråga så tror jag att jag vet vad det är för flygplan ;D (Äntligen kanske jag får rätt på flygplans frågor! Om detta nu är en fråga!)
Henschel Hs 123
Frågan tillhör sveahk! Bilden var ett litet tips - då frågan syns mig mindre lätt.....Diabolus skrev:Var det en bildfråga Varjag eller en impulsbild?
Henschel Hs 123
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...tja, svår och svår...hur många flygande Riddarkors med eklöv och svärd gavs det utvarjag skrev:Frågan tillhör sveahk! Bilden var ett litet tips - då frågan syns mig mindre lätt.....Diabolus skrev:Var det en bildfråga Varjag eller en impulsbild?
Henschel Hs 123
Hans K
- sveahk
Ska vi ta en sista vägledning - alla var Schlachtflieger och ingen överlevde kriget...
Hans K
Hans K
De bålda tyska attackflygarna är; fr.v. - Georg Dörffel, Alfred Druschel (med Eklöv och Svärd), Josef Menapace och Heinz Frank. Alla '' äss'' i sitt fack, Varjag
- sveahk
...varjag är att lita på, tackvarjag skrev:De bålda tyska attackflygarna är; fr.v. - Georg Dörffel, Alfred Druschel (med Eklöv och Svärd), Josef Menapace och Heinz Frank. Alla '' äss'' i sitt fack, Varjag
Andra världskriget tillhör varjag!
Hans K
Tack sveahk. Vi söker en ubåtschef och hans fartyg - som mot övermäktiga odds - lyckades med artillerield - göra detta fartyg - till en ''teknisk totalförlust'' - men också i strid med tre jagare, fick en lyckträff på denna... som - liasom ''torpederade sig själv''
Hans fartyg sänktes, men ubåtschefen, blev efter tillfångatagande hjärtligt inbjuden till the gunroom, officersmässen hos motståndarna. Som förbehållslöst erkände hans tapperhet i striden och skålade sin modige motståndare
.
Vilken var ubåten, när och var hände det - och vad hette ubåtschefen?, Varjag
Hans fartyg sänktes, men ubåtschefen, blev efter tillfångatagande hjärtligt inbjuden till the gunroom, officersmässen hos motståndarna. Som förbehållslöst erkände hans tapperhet i striden och skålade sin modige motståndare
Vilken var ubåten, när och var hände det - och vad hette ubåtschefen?, Varjag
Det är inte HMS Royal Oak och ubåts kapten Günther Prien?
Nej - ingen Prien eller Scapa Flow, det hände låångt därifrån......Faktiskt för en gångs skull i ett hav med rätt angenäm badtemperatur året runtDiabolus skrev:Det är inte HMS Royal Oak och ubåts kapten Günther Prien?
Här en bild av ubåten.....
- Bilagor
-
- tapper ubåt.jpg (33.75 KiB) Visad 1636 gånger
- eftersom det tydligen var svårt - besvarar jag ''var'', det hände i Röda Havetvar hände det
...torpederade sig själv.....
Om Lyckoträffen - K-klassjagaren tog en träff i torpedernas komprimerade ventilsystem - tuberna var neutrala, riktade fö/akter - en torped flög ur sin tub, genom skottet till den oljeeldade kabyssen - och startade en våldsam eldsvåda.....
Det slutade med förintelse för jagaren......
Det slutade med förintelse för jagaren......
Det är alltså HMS Khartoum och den italienska ubåten Toricelli som avses. När man googlar på händelsen får man dock lite skiftande uppgifter:
http://www.uboat.net/allies/warships/ship/4459.html
I alla händelser en remarkabel historia.
Och Salvatore Pelosi var då Torricellis befälhavare.
Ja, uppgifterna går isär, i frågan valde jag den italienska versionen.lago skrev:Det är alltså HMS Khartoum och den italienska ubåten Toricelli som avses. När man googlar på händelsen får man dock lite skiftande uppgifter:
http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?138126
http://en.wikipedia.org/wiki/Salvatore_Pelosi
Men du har givetvis rätt om vilken händelse - och det var. Slupen HMS SHOREHAM drevs, enligt italienska uppgifter också på grund för att unvika sänkas.
lago har ordet, Varjag