Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
?????? De Valera ?????
Detta med
ledde mina tankar till Dunkerque? vilket skulle kunna tyda på att det är Leopold nummer tre som efterfrågas i Von Adlers som vanligt kluriga formuleringar?kan ha räddat hundratusentals
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Leopold III är mitt i prick. Vid Dyle höll Belgarna tyskarna på britternas begäran. Amunds fråga.
Tackar! Här syns tre fartyg som getts ett viktigt uppdrag i fosterlandets försvar. Emellertid skulle det senare visa sig med dunder och brak, att de tre misslyckats kapitalt med sitt åtagande.
Vad hette de tre skeppen? Och vet man det, vet man säkert även när och vad jag åsyftar.
Vad hette de tre skeppen? Och vet man det, vet man säkert även när och vad jag åsyftar.
Vi befnner oss i Holmsund!
Men inte det - utanför Umeå.... utan norra infarten til Scapa Flow. Där 1914 sänktes FYRA blockfartyg....ångarna THAMES, NUMIDIAN, ARANGI och MINIEH för att stoppa tyska ubåtar från att komma in till ankarplatsen.
25 år senare - stoppade inte dom U 47 och Klt Prien - att ta sig igenom holmsundet - och torpedera HMS ROYAL OAK.
OCH ta sig ut samma väg! En snygg bedrift, fast med mankerande torpeder. Prien fick LADDA OM tre tuber efter lika många blindgångare
Varjag
25 år senare - stoppade inte dom U 47 och Klt Prien - att ta sig igenom holmsundet - och torpedera HMS ROYAL OAK.
OCH ta sig ut samma väg! En snygg bedrift, fast med mankerande torpeder. Prien fick LADDA OM tre tuber efter lika många blindgångare
Varjag
Och det här blev en enkel match för Varjag, Holmsund var det alltså.
Däremot har jag trott det rörde sig om tre fartyg, Thames, Numidian och Soreano? Men det var ju även Minich så jag hade fel här.
Hur som helst hade visst tidvattenströmmarna ruckat lite på vraken, men britterna hade dragit en vajer mellan Soriano och Thames, samt att Sorianos ena ankare dragits upp mot stranden. Men igenom kom han med ankarkättingen skrapande ubåtens undersida, och frågan går till Varjag - Varsågod! 
Tack Amund....men
Tid för en fråga till innan nattedags ''downunder'' - vad ser vi här och var låg det?, Varjag
man drar inte ett ankare - man varpar det!ena ankare dragits upp mot stranden
Tid för en fråga till innan nattedags ''downunder'' - vad ser vi här och var låg det?, Varjag
- Bilagor
-
- kaserner med master.jpg (52.34 KiB) Visad 359 gånger
......utlandshörna..... 
...Beobachtungsdienst - lyssnar 24/7..... 
Anläggningen ifråga - har redan fått några omnämnanden i Blockadbrytartråden.... 
.....och ligger HÄR!.....varjag skrev:Anläggningen ifråga - har redan fått några omnämnanden i Blockadbrytartråden....
- Bilagor
-
- här ligger det.png (11.26 KiB) Visad 284 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Norddeich Radio...?
Hans K
Hans K
Just precis sveahk....Tysklands mesta Kustradiostation och Kriegsmarines förnämsta ''öra'' före och under 2:a VK.sveahk skrev:Norddeich Radio...?
Hans K
Norddeich Radio ligger i Utlandshörn ett både passande och svenskt klingande namn
http://de.wikipedia.org/wiki/Utlandsh%C3%B6rn
http://de.wikipedia.org/wiki/Norddeich_Radio
Din fråga, Varjag
- sveahk
Ok och merci varjag!
Dags för ett par nunor - fyra flygare, alla i samma Geschwader, en är Gruppenkommandeur, tre Staffelkapitäne.
Minst ett rätt namn önskvärt - fyra ger stor guldstjärna
!
Hans K
Dags för ett par nunor - fyra flygare, alla i samma Geschwader, en är Gruppenkommandeur, tre Staffelkapitäne.
Minst ett rätt namn önskvärt - fyra ger stor guldstjärna
Hans K
- sveahk
Här ser vi idel Ritterkreuzträger - en fick till slut tom Riddarkorset med Eichenlaub und Schwertern...
Hans K
Hans K