Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Kan inte vara någon annan än Francis Beaufort, uppfinnare av Beaufortskalan.
Ja daer satt den, och saa slapp jag forsaetta med vaederbilder paa Beaufortskalan.
lago blaaser vidare.
lago blaaser vidare.
Tackar.
Lago är ingen sjöbjörn men vi fortsätter ändå med det maritima. Vilket är fartyget?
Lago är ingen sjöbjörn men vi fortsätter ändå med det maritima. Vilket är fartyget?
- Bilagor
-
- Dramatiskt.JPG (59.57 KiB) Visad 525 gånger
Fartygets namn har med begreppet "förkläde" att göra men nu får det räcka med ledtrådar ett tag 
H.M.S. Pinafore?
unmo300 är väl insatt i imperialismens tid! Själv tycker jag att Gilbert & Sullivans "HMS Pinafore" är ett väldigt trevligt stycke, väl i klass med Mikadon.
http://en.wikipedia.org/wiki/H.M.S._Pinafore
unmo300 seglar lyckligt vidare
http://en.wikipedia.org/wiki/H.M.S._Pinafore
unmo300 seglar lyckligt vidare
Tack foer fraagan. Man kanske lever i fel tidevarv, och haer aer en haendelse som skulle ha varit kul att vara med paa. Vilken?
...en mycket ung Sven Hedin var naervarande, och haemtade inspiration foer framtida stordaad.
Trodde först det var ngn kröning - men det passade inte med det ENDA segelfartyget i fokus. Gissar då att det är Nordenskjöld och VEGA-expeditionens hemkomst 1880 som firas.unmo300 skrev:...en mycket ung Sven Hedin var naervarande, och haemtade inspiration foer framtida stordaad.
Varjag
Javisst aer det Vegas aaterkomst som firas, 24 april 1880.
100 aar senare, paa Vega-dagen, bevittnade jag ett liknande staatligt fyrverkeri, som var lite av ett startskott foer Ymer-80 expeditionen.
Varjag tar naesta fraaga.
100 aar senare, paa Vega-dagen, bevittnade jag ett liknande staatligt fyrverkeri, som var lite av ett startskott foer Ymer-80 expeditionen.
Varjag tar naesta fraaga.
Tack unmo300. En man med ett namn, mera känt än hans ansikte som fick stor betydelse för samfärdseln...
Vem?, Varjag
Vem?, Varjag
- Bilagor
-
- linjeman.jpg (6.97 KiB) Visad 459 gånger
Skulle gissa på Plimsoll, främst p g a av bildtexten "Linjeman". Jag har också hört uttrycket "Plimsollare" men aldrig förstått om det handlar om fartyg som har eller saknar den där viktiga linjen på skrovet.
En bra gissning för visst är det Samuel Plimsoll.lago skrev:Skulle gissa på Plimsoll, främst p g a av bildtexten "Linjeman". Jag har också hört uttrycket "Plimsollare" men aldrig förstått om det handlar om fartyg som har eller saknar den där viktiga linjen på skrovet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Plimsoll
En plimsollare, var ett oklassat och ofta oförsäkrat fartyg - överlastat - och osäkert och lastades ned tills sunda förnuftet - ibland, vann över snöda Mammon..... Plimsoll drev igenom lagstiftning, där ''den där linjen'', eller rättare sagt linjerna angav hur djupt fartyget fick lastas under olika förhållanden, med hänsyn till sjö- och väderleksförhållanden.
Ser ut som denna; där medellinjen går genom cirkeln - övriga indikerar att man kan nedlasta bra mycet djupare i Tropiskt Sötvatten (= lugnt) än Wintertid Nordatlanten (svårt väder/nedisning).
Bokstäverna i vardera ändan av medellinjen, här LR = Lloyds Register, kan lyda BV = Bureau Veritas eller t.ex. NV = Norsk Veritas, alla ''klassningssällskap'' vars villkor måste uppfyllas i många detaljer. Annars får man ingen försäkring för fartyg eller last. Eller betalar mycket dyrare premier...
Din fråga, Varjag
Jag har ofta undrat vad de där tecknen på svenskbåtarnas skrov betyder och kan nu briljera på vår nästa resa
Vi lämnar det osäkra havet och söker en byggnad som var revolutionerande på sin tid eftersom det var ett modulbygge med prefabricerade element. Byggnaden var 563 meter lång, 124 meter bred och 33 meter hög.
Ett första utkast såg ut som nedan. Vilken byggnad var det?
Vi lämnar det osäkra havet och söker en byggnad som var revolutionerande på sin tid eftersom det var ett modulbygge med prefabricerade element. Byggnaden var 563 meter lång, 124 meter bred och 33 meter hög.
Ett första utkast såg ut som nedan. Vilken byggnad var det?
- Bilagor
-
- Ett första försök.JPG (19.48 KiB) Visad 444 gånger
-
Bo Dahlström
- Medlem
- Kontakt:
Jag gissar på Crystal Palace som byggdes till världsutställningen i London 1851.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Crystal_Palace
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Crystal_Palace