Vad är detta för fordon?

Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Vad är detta för fordon?

Inlägg av volgar » 26 juli 2010, 08:55

Halloj!
Surfade runt på nätet nu efter att jag kommit hem från ett låångt nattpass och jag kom över denna bild;

Bild

Det jag undrar är vad för slags vagn det första fortonet är? Tyckte först det liknade en wespe vid första ögonkastet, fast utan kanon? Men efter att ha kollat lite mer noggrant så kom jag fram till att så var inte fallet.. dock har jag iiingen aning om vad detta kan röra sig om för vagn.. någon som har en aning?

Fö. Vad gör dem två ryssarna vid sidan av vägen?

Hittade bilden här; http://www.chilloutpoint.com/featured/u ... hotos.html
Ska vara "Unseen World War II Photos", men bilden på döda män med folk runt omkring på ett öppet fält är en välkänd bild med många olika beskrivningar/tolkningar på vad som hänt..

Kolla in denna länk också med en hel del färgbilder som jag inte sett tidigare; http://completeall.com/History/WW2-in-Color.html

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Vad är detta för fordon?

Inlägg av Daniel L » 26 juli 2010, 10:13

Munitionspanzer 38(t) (Sf) Ausf K (SdKfz 138). 102 stycken producerades mellan januari och maj 1944. Tillfördes Infanteriegeschützkompanien vid Panzergrenadierregementen. Planen var att ha två stycken per sex Grille (15cm Schweres Infanteriegeschütz 33/1 på samma chassi). Enda skillnaden mellan de två var att kanonen saknades och att man hade tillfört ammunitionsfästen samt satt en plåt där kanonen hade stuckit ut. Att konvertera tillbaks dem till artilleriversionen sägs ha varit mycket lätt.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2010, 10:41

Daniel L skrev: Planen var att ha två stycken per sex Grille
Andra vagnen synes vara en tvilling till ettan. Så kolonnen är säkerligen en fullständig en sån där batteri du beskriver.

De två ryssarna vid sidan av? Rimligen två sk Hilfswillige... Eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 juli 2010, 12:34

Det är nog en rimlig tolkning att det rör sig om ett sådant batteri. Bilden är tagen i maj 1945. Det är ett tyskt förband som kapitulerar för sovjetiska trupper, minns dock ej vilket förband.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2010, 12:59

Daniel L skrev: Bilden är tagen i maj 1945. Det är ett tyskt förband som kapitulerar för sovjetiska trupper, minns dock ej vilket förband.
Ah, så då inga Hilfswillige utan snarare två mycket förnöjda sovjetiska soldater. Kanske rent av några grader upp.
Jo, jag köper detta lättare än två Hilfswillige.

Så var DEN gåtan löst. :D

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 juli 2010, 13:06

Daniel L skrev:Det är nog en rimlig tolkning att det rör sig om ett sådant batteri. Bilden är tagen i maj 1945. Det är ett tyskt förband som kapitulerar för sovjetiska trupper, .
De tyska soldaterna ser inte direkt molokna ut, fastän tillfångatagna av ryssar. Jag antar att de är inte så lite lättade att nu är det slut, och de är hela och oskadade och därmed med utmärkt hopp att behålla livhanken, till skillnad från så många andra....

En spekulation kan vara, att flera av batteriets kanonvagnar blev utslagna i striderna - antagligen slogs de så länge de kunde. Dessa två ammovagnar inte är stridsfordon i vanlig mening, så de de hade bättre chans att komma ut oskadade...

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 26 juli 2010, 14:25

Kan man helt utesluta lite maskirovka?
Ryssar kittade som tyskar på väg att hitta på rackartyg.

*OBS* spekulationer *OBS*
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 juli 2010, 14:53

Nej, det är ingen maskirovka. Bilderna ingår i en välkänd fotoserie.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 26 juli 2010, 19:27

Tack för svaren! :) Tyskarna ser ju onekligen nöjda ut.. lär väl vara nöjda att dem lever då som någon tidigare sagt .

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 17 augusti 2010, 04:58

Hej!

Jag är faktiskt inte alls så säker p att det är en Munitions-schlepper utan en "vanlig" Grille.
Titta noga, en av tyskarna verkar sitta på eldröret vars mynning och rekylsläde syns under honom.

Öken-Erik

Skriv svar