Gräsmattor när kom de?
Gräsmattor när kom de?
Ja,när kom detta med gräsmattor?och hur spred det sig? Och när började allmogen att klippa gräs? Och hur såg det ut innan gräsmattorna?
Re: Gräsmattor när kom de?
Inte för att vara ofin, men lite info finns här, även om det inte står så mycket om när vanligt folk började med det. Jag kan tänka mig att bruket av gräsmattor spred sig i samband med att vanligt folk började få möjlighet att skaffa sig eget hus/hem med lite mark (tomt). Mina kunskaper är små på det här området, men jag skulle gissa på att bruket av gräsmattor bland vanligt folk inte fick någon riktig spridning förrän en liten bit in på 1900-talet... eller..?
Har redan läst det. Men det gav mig inte riktigt så mycket kött på benen som jag ville ha. Framför allt undrar jag hur det såg ut innan gräsmattorna.
Jag skulle gissa att innan det kom igång med gräsmattor och planteringar/trädgårdsväxter, så hade man inte den strikta indelningen mellan tomterna med staket/häckar etc. utan marken mellan husen lät man vara helt öppet som den var, dvs. gräs, tuvor och vilda växter...
Men det är bara en gissning från min sida...
Men det är bara en gissning från min sida...
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Det fanns något som man kallade "vall" eller "gräsvall" också. Dvs ett område som man lät djuren, kor, får osv beta av. Sådana kunde man ha invid bostadshusen (på bondgårdar och torp givetvis) och det blir faktiskt ganska välansat.
Behovet för gräsmttor i modern mening torde varit minimalt före villaområdernas uppkomst och varit begränsat till slotts och herrgårdsanläggningar. Min gissning är att de först uppträdde i samband med barockträdgården, men det är bara en gissning.
Behovet för gräsmttor i modern mening torde varit minimalt före villaområdernas uppkomst och varit begränsat till slotts och herrgårdsanläggningar. Min gissning är att de först uppträdde i samband med barockträdgården, men det är bara en gissning.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Wikis länk var onåbar för mig.
Men jag vet att gräsmattan uppstod i England (engelsk park, anyone?) där man vältade och planade ut terrängen och sedan sådde gräs och hade sig. Alltså en herrgårdsuppfinning.
Men jag vet att gräsmattan uppstod i England (engelsk park, anyone?) där man vältade och planade ut terrängen och sedan sådde gräs och hade sig. Alltså en herrgårdsuppfinning.
-
Camilla.dk
- Medlem
Der findes en tråd allerede om dette, den hed noget med plæneklipperens historie, men da jeg ikke kan huske hvad det hedder på svensk kunne jeg ikke finde tråden. Måske nogen anden kan?
Gräsklippare?Camilla.dk skrev:Der findes en tråd allerede om dette, den hed noget med plæneklipperens historie, men da jeg ikke kan huske hvad det hedder på svensk kunne jeg ikke finde tråden. Måske nogen anden kan?
-
frejs väpnare
- Medlem
Mellan tummen och pekfingret är det en ganska sen företeelse.
Okej Slott och herrgårdar kunde ha gräsmattor från slutet av 1700-talet, då de engelska trädgårdsmodet slog igenom.
När städerna började anlägga parker med grönskande gräsmattor, blommor och träd, kom nästa inspiration.
Städernas egnahem använde ledig mark till köksträdgårdar. Ännu på 1950-talet nöjde man sig med en smal remsa gräsmatta mot gatan (där man har Tujahäckarna nu), och köksträdgård hela baksidan. Slutet av 50-talet innebar att köksträdgården började omvandlas till gräsmatta.
Jag har en personlig föreställning att pappa skar ner potatislandet, och gjorde gräsmatta DÄRFÖR att vi hade fått ett krocketspel i present (1956-58 ?). Det handlade då om att vi fick vänta över ett år innan vi fick använda krocketspelet. Vilket, naturligtvis, är anledningen till att jag kommer ihåg det.
På landet tror jag det är en mer flytande utveckling, beroende på herrgårdsinflytande och rikedom/status.
Morfar hade en gård med centralsvensk bebyggelse. ”Gräsmattan” där var en rundel i mitten framför boningshuset. Morfar hade sin brunn där, så det var bara gräs. I min barndoms början hämtade vi upp vatten med hävertstång. Boningshuset hade visserligen vattenpump, men vi semestrade i pigkammaren som inte hade sådana bekvämligheter. Så vitt jag kommer ihåg slogs rundeln med lie några ggr/år. Andra gårdar kunde ha en blomsterrabatt där. Först på 60-talet lades köksträdgården på boningshusets baksida om till gräsmatta.
Farfars gårdshus nybyggdes ca 1910. På gamla foton (20-talet ?) kan man se gräsmattor framför huset, dock ganska toviga. På dessa foton kan man också se syrenbersån, men inga rabatter. Från grinden till huset gick en spikrak grusgång. Hur gräsmattan såg ut struntade farfar i, men grusgångens kanter skulle vara spikraka. Och Gud nåde den unge som trampade sönder de spikraka snövallarna på vintern.
Okej Slott och herrgårdar kunde ha gräsmattor från slutet av 1700-talet, då de engelska trädgårdsmodet slog igenom.
När städerna började anlägga parker med grönskande gräsmattor, blommor och träd, kom nästa inspiration.
Städernas egnahem använde ledig mark till köksträdgårdar. Ännu på 1950-talet nöjde man sig med en smal remsa gräsmatta mot gatan (där man har Tujahäckarna nu), och köksträdgård hela baksidan. Slutet av 50-talet innebar att köksträdgården började omvandlas till gräsmatta.
Jag har en personlig föreställning att pappa skar ner potatislandet, och gjorde gräsmatta DÄRFÖR att vi hade fått ett krocketspel i present (1956-58 ?). Det handlade då om att vi fick vänta över ett år innan vi fick använda krocketspelet. Vilket, naturligtvis, är anledningen till att jag kommer ihåg det.
På landet tror jag det är en mer flytande utveckling, beroende på herrgårdsinflytande och rikedom/status.
Morfar hade en gård med centralsvensk bebyggelse. ”Gräsmattan” där var en rundel i mitten framför boningshuset. Morfar hade sin brunn där, så det var bara gräs. I min barndoms början hämtade vi upp vatten med hävertstång. Boningshuset hade visserligen vattenpump, men vi semestrade i pigkammaren som inte hade sådana bekvämligheter. Så vitt jag kommer ihåg slogs rundeln med lie några ggr/år. Andra gårdar kunde ha en blomsterrabatt där. Först på 60-talet lades köksträdgården på boningshusets baksida om till gräsmatta.
Farfars gårdshus nybyggdes ca 1910. På gamla foton (20-talet ?) kan man se gräsmattor framför huset, dock ganska toviga. På dessa foton kan man också se syrenbersån, men inga rabatter. Från grinden till huset gick en spikrak grusgång. Hur gräsmattan såg ut struntade farfar i, men grusgångens kanter skulle vara spikraka. Och Gud nåde den unge som trampade sönder de spikraka snövallarna på vintern.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Redan på 1700-talet kom den första cylinder gräsklipparen om jag inte minns fel. ( Den drogs av hästar.)lampros skrev:Wikis länk var onåbar för mig.
Jag det var ju det här med den Engelska parken som skulle immitera ett böljande beteslandskap. Så jag vill nog mena att man istället byggde falska kullar och så.
För slog man gräset kort även med lie, Jag hade en äldre släkting som kunde den här konsten. Jag blev alldeles paff när han kunde "klippa" gräset med lien.
Annars tror jag man hade lång gräs även runt husen, detta slogs ju naturligtvis då och då. Ett foto av några vänners bonings hus från förra sekelskiftet (alltså både huset och fotot.) visar hur gräset i trädgården står knähögt. Det ser lite knäppt ut eftersom trädtgården i övrigt är väldigt praktfull. Med mormors perenner och äppelträd, (varav några av dem står ännu idag.)
Så maniskt som vi klipper gräs nu. Ja detta började nog inte förrens villan blev var mans egendom runt 40 - 50-talet skulle jag tro.
Själv hatar jag gräsmattor. Om man nu inte ska använda dem till nånting som lek och bollspel. Allt annat kallar jag okynnes gräsmattor. Ni vet de där mattorna som bara finns där utan att användas till nått. (Vill man sola kan man ju arangera en gräscirkel i trädgården med radie av 4m?)
Jag kämpar frenetiska med att gräva bort min och anlägga perennrabatter och köksland. I en hörna av trädgården har jag också en äng med långgräs som baren älskar men som jag misstänker att grannarna, ja i bästa fall inte förstår sig på, där de går svettas med sina gräsklippare, mossrivare och strollers.
Att jag dessutom arbetar i den grönasektorn spär förmodligen på deras frustration.
Sonderling
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
"Svenska byggnadsvårdföreningen" hade ett temanummer om trädgårdar i sin tidskrift Byggnadskultur nr 2/2008.
En mycket sevärd artikel om svenska trädgårdar sedan 1850 och borgarhemmen fick små gräsplättar i sina trädgårdar, när "funkis-stilen" kom så var gräsmatta ett måste.
http://www.byggnadsvard.se/index.php?op ... &Itemid=75
Denna artikel om trädgård
http://chaos.bibul.slu.se/sll/biodyn_fo ... T98-3C.HTM
Att folk hade gräsmattor under 1700-talet är nog inte så noga dokumenterat, däremot fanns det hushåll på ängsmarker och ni som har bokbandet "Det svenska jordbrukets historia" eller någon av dess fem böcker kan nog finna bilder på svenska hem. Framsidan till Jon Hogdals bok "Liv och landskap i Uppsala län" finns en målad bild på byn Sävasta i Altuna socken(Uppland) och det är en by som man har undersökt emellanåt. Målningen är en akvarell av Gunnar Brusevitz och där låg husen tätt på ängsmark.
Stefan
En mycket sevärd artikel om svenska trädgårdar sedan 1850 och borgarhemmen fick små gräsplättar i sina trädgårdar, när "funkis-stilen" kom så var gräsmatta ett måste.
Denna artikel om trädgård
http://chaos.bibul.slu.se/sll/biodyn_fo ... T98-3C.HTM
Att folk hade gräsmattor under 1700-talet är nog inte så noga dokumenterat, däremot fanns det hushåll på ängsmarker och ni som har bokbandet "Det svenska jordbrukets historia" eller någon av dess fem böcker kan nog finna bilder på svenska hem. Framsidan till Jon Hogdals bok "Liv och landskap i Uppsala län" finns en målad bild på byn Sävasta i Altuna socken(Uppland) och det är en by som man har undersökt emellanåt. Målningen är en akvarell av Gunnar Brusevitz och där låg husen tätt på ängsmark.
Stefan