Midway, 68 år sedan

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
spett
Medlem

Midway, 68 år sedan

Inlägg av spett » 4 juni 2010, 14:40

En oljetanker som tagits i tjänst av den amerikanska flottan även om det bara är besättningens klädsel som skiljer, är inte en tanker utan en oiler och att översätta det ordet verkar hopplöst.
När Pearl Harbour anfölls hade USN 26 oilers :
12 stycken nya av Cimarron-klassen, 8 stycken gamla av Patoka-klassen och 6 stycken gamla av Kanawha-klassen. Patokas var långsammast.

Fram till Midway, ett halvår, sänktes tre oilers.
AO-5 Neches torpederades av I- 72 väster om Hawaii den 23 januari -42.
AO-6 Pecos sänktes av störtbombare från Soryu söder om Java den 1 mars -42.
AO-23 Neosho bombades av störtbombare från Shokaku och Zuikaku i Korallhavet den 7 maj -42. Hon brann i fyra dagar innan hon sänktes av egna.

Efter Midway, mer än tre år av krig, sänktes EN av de ursprungliga oilers och ytterligare ett nybygge.
AO-1 Kanawha sänktes av störtbombare vid Guadalcanal den 7 april -43.
AO-59 Mississinewa sänktes av en Kaiten i Ulithi 20 nov -44.

Så förkrossande överlägsna var amerikanerna. Dessutom hade fyra av Cimarron-skeppen byggts om till eskorthangarfartyg som var med vid sådana ställen som Leyte och Okinawa.

Midway avgjordes idag för 68 sedan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Midway, 68 år sedan

Inlägg av Hans » 4 juni 2010, 16:59

Din post fick mig att tråla på japanska oilers:

http://www.combinedfleet.com/Yusosen.htm

Tack för läsningen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 5 juni 2010, 16:42

Jag har läst en svensk historiebok efter att ha kontrollerat att författaren inte är akademiker.
Midway 1942 av Johan Lupander och jag kan faktiskt rekommendera den.

Lupander har den bästa beskrivningen jag läst om hur kaotisk det amerikanska hangarfartygs-attacken var och har många detaljer som inte finns i någon av mina tre böcker om slaget.
Lupander beskriver bland annat exakt vad fänrik Sheedy gjorde. I amerikanska böcker står det vad han gjorde eller vad han hette, inte i samma bok. Jag antar att han ännu levde när mina tre böcker skrevs.
Sedan finns det mycket som stör niträknare som jag, han skriver sonar när han uppenbart menar hydrofon och sådant. Han glömmer ofta bort ett eller par flygplan, han kallar Vindicator-planen gamla när de i själva verket var byggda året innan och sådant. Det fattas också tre eller fyra förlorade amerikanska flygplan i tabellen för förluster.
Lupander kritiserar Parshalls bok Shattered Sword på ett ställe och skriver att han inte riktigt behärskar sitt komplicerade ämne och det gör inte lupander heller.

Framförallt är det stora antalet skisser berömvärt. Amerikanerna pressar in mycket mera data på sina kartor.

Läs den !

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 juni 2010, 12:06

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 10 juni 2010, 19:36

En månad före Midway utkämpade de japanska amiralerna slaget som krigsspel.
En amerikansk flygstyrka smet förbi, fick nio träffar och sänkte både Kaga och Akagi.
Stridsdomaren Ugaki underkände omedelbart sex träffar och bärgade Akagi.

Vid nästa krigsspel angående ett anfall på Samoa hade Ugaki som tydligen var en begåvad necromancer även bärgat Kaga.

Jag har läst på ett ställe att den flygstyrka som gjorde träggarna var B-17-plan och med tanke på deras miserabla prestationer vid Midway och andra platser så gjorde Ugaki rätt. Men jag hittar inte källa till uppgiften.

Är det någon som har ?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 juni 2010, 23:33

Apropå Midway - här en vacker studie av HIRYU, det sista av de fyra japanska hangarfartygen som sänktes i slaget...
och den enda av de fyra - som lyckades få in en kontrastöt, vilken beseglade YORKTOWN's öde.

Den observante, ser att hon hade kommandobryggan på babordssidan, ett experiment som HIRYU var ensam om - det upprepades aldrig. Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_a ... Hiry%C5%AB
Bilagor
vacker bild.jpg
vacker bild.jpg (51.37 KiB) Visad 5402 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 11 juni 2010, 06:43

varjag skrev:HIRYU

Den observante, ser att hon hade kommandobryggan på babordssidan, ett experiment som HIRYU var ensam om - det upprepades aldrig. Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_a ... Hiry%C5%AB
Många japanska hgf hade väl ingen brygga alls? Dvs inte placerad på däcket, utan framme i fören...?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 juni 2010, 09:11

lampros skrev: Många japanska hgf hade väl ingen brygga alls? Dvs inte placerad på däcket, utan framme i fören...?
De äldre hangarfartygen började sin karriär utan överbyggnad/brygga, men de byggdes om under -30 talet.
Se länk om IJN Kaga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_a ... rrier_Kaga

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 juni 2010, 12:12

Dvs inte placerad på däcket, utan framme i fören...?
Det är riktigt - dom som byggdes om i största hast, på diverse depåfartygs/passagerarfartygs skrov, ansågs ha för litet tonnage och därmed följande flygdäcksutrymme - för att offras på en ''ö'' varifrån guldgaloner kunde följa trafiken.
Navigationsbryggan låg under flygdäcket föröver. Fördel: behövde inget paraply på bryggvingarna om det regnade. :D
Nackdel: man måste klättra upp på flygdäcket för att ta solhöjden å bestämma sin position 8O

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 11 juni 2010, 17:02

Kan inte ha varit lätt att vara boss eller miniboss utan att ha överblick över flygdäcket.

Om man har vägarna förbi San Diego kan jag verkligen rekommendera ett besök på USS Midway. Fantastiska guider som i många fall är f.d. Navy och som var med när Midway var aktiv.

http://www.midway.org/

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 11 juni 2010, 17:34

(Tack för svar.)

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 13 juni 2010, 18:24

Då kan jag meddela att det var så att de bombträffar som Ugaki underkände under krigsspelet var gjorda med landbombplan och att Ugaki gjorde rätt som underkände de träffarna.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2010, 01:14

spett skrev:Då kan jag meddela att det var så att de bombträffar som Ugaki underkände under krigsspelet var gjorda med landbombplan och att Ugaki gjorde rätt som underkände de träffarna.
...var det den avskydda arméns höjdbombare han hade i åtanke?

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 14 juni 2010, 20:10

Det är föga känt att britterna bombade Akagi den 9/4.
Det var nio Blenheims som strödde bomber runt henne. Fem blev nedskjutna utan överlevande.

pandionutv
Ny medlem

Inlägg av pandionutv » 16 juli 2010, 13:57

spett skrev:Jag har läst en svensk historiebok efter att ha kontrollerat att författaren inte är akademiker.
Midway 1942 av Johan Lupander och jag kan faktiskt rekommendera den ...

... Sedan finns det mycket som stör niträknare som jag, han skriver sonar när han uppenbart menar hydrofon och sådant. Han glömmer ofta bort ett eller par flygplan, han kallar Vindicator-planen gamla när de i själva verket var byggda året innan och sådant. Det fattas också tre eller fyra förlorade amerikanska flygplan i tabellen för förluster.
Lupander kritiserar Parshalls bok Shattered Sword på ett ställe och skriver att han inte riktigt behärskar sitt komplicerade ämne och det gör inte lupander heller ...

... Läs den !
Som författare till boken tackar jag för rekommendationen!

"Niträknare" är vi väl allihopa med dessa böjelser, dock vill jag ta tillfället i akt att bemöta något av det Du säger:
* jag har helt avsiktligt använt modern terminologi för att underlätta för läsaren; därav "sonar" i stället för "hydrofon"
* även om det är korrekt att de sista SB2U Vindicator-planen levererades till marinkåren i början på 1941 rubbar detta inte det faktum att typen konstruktions- och prestandamässigt var omodern ("gammal") i jämförelse med sin efterträdare SBD Dauntless.
* amerikanska flygplansförluster är avgränsade till stridsflygplan under perioden 4-7 juni. Tar man med övnings/sambandsplan och operativa förluster dagarna innan och efter angiven period kan siffrorna ändras något. Inkluderas även skadade/utslitna plan som avfördes efter 7 juni blir det nya siffror igen.
* "Shattered Sword" är en utmärkt bok som rekommenderas varmt! Det sagt så har författarna eller sakgranskarna släppt igenom några riktiga grodor också och, i mitt tycke, inte dragit vissa uppenbara slutsatser av sitt källmateriel. Sådant kan drabba alla författare - själv har jag missat att nämna Fletchers överlämnande av det övergripande befälet för TF16+TF17 till Spruance ...

Johan

Skriv svar