Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Grumman Bearcat.
Med kontraprop ?lampros skrev:Grumman Bearcat.
En Curtiss XBTC-2 torpedbombare varav bara prototyper blefvo af, Varjag
Maskinen som ersatte Helldiver och Avengervar den extramirabla Skyraider. Förloraren av den utprovningen var Martin Mauler. Så långt är historien välkänd ute i stugorna men det konstruerades ytterligare två maskiner för samma kontrakt tillverkade av Curtiss och Kaiser-Fleetwings.
Curtiss XBTC2 med kontraprop var kanske den minst lyckade av de två, bägge prototyperna kraschade 1947.
Frågan till Varjagen.
Curtiss XBTC2 med kontraprop var kanske den minst lyckade av de två, bägge prototyperna kraschade 1947.
Frågan till Varjagen.
Tackar....XSBU och XBTC - vår spett måste ha hittat en givande malmåder med misslyckade amerikanska plan
Vi tar en flygmaskin till - ett ettrigt litet jaktplan - som faktiskt seriebyggdes i något dussin exemplar. Och visar generöst en treplansskiss av apparaten......vilken typ handlar det om?, Varjag
Vi tar en flygmaskin till - ett ettrigt litet jaktplan - som faktiskt seriebyggdes i något dussin exemplar. Och visar generöst en treplansskiss av apparaten......vilken typ handlar det om?, Varjag
- Bilagor
-
- treplansskiss.gif (7.06 KiB) Visad 777 gånger
Fabrikatet kan vara Boeing, modell vet jag ej.
Tyvärr ingen Boeing - inte ens amerikanskt.....Varjaglampros skrev:Fabrikatet kan vara Boeing, modell vet jag ej.
Ryskt i så fall.
Jag tänker polikarpov I-16. Men jag har för den byggdes i så långt fler antal än något dussin exemplar.
Ryskt är rätt.....det här flygplanet hade TUNG beväpning. Ett par stridsvagnskanoner av den här typen...... 
- Bilagor
-
- redig bössa.jpg (25.76 KiB) Visad 753 gånger
TsKB-12P?
En I-16 prototyp med 20 mm automatkanon?
Ingen I-16 - det handlar om något så avancerat som ett par 45-millimeters rekylfria automatkanonerVargas skrev:TsKB-12P?
-
Ola Häggström
- Medlem
Är det månne en Grigorovich I-Z ( i en av dess festliga roller)?
En mycket bra gissning Ola - men fel flygplanstyp.....de underhängda 76mm's-kanonerna är dock identiska med de som frågans flygplan i sin andra uppenbarelse - använde
, Varjag
.....bild.....
- Bilagor
-
- foto.jpg (32.69 KiB) Visad 302 gånger