Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12411
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av sveahk » 8 maj 2010, 12:55

Det kalligrafiska betyder "Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken Aktien-Gesellschaft"...men kunskap om patroner och liknande - nada :roll: ...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 8 maj 2010, 13:32

sveahk skrev:Det kalligrafiska betyder "Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken Aktien-Gesellschaft"...men kunskap om patroner och liknande - nada :roll: ...

Hans K
Ah - nu ligger vi nära Bullseye! DWM är vad det handlar om - men varför Parabellum? :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 8 maj 2010, 15:52

Para bellum, pro pacem

Också DWM:s telegramadress tror jag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av lampros » 8 maj 2010, 18:14

varjag skrev: - men varför Parabellum? :wink: , Varjag
Latinsk sentens som i sin helhet lyder:

"Si vis pacem, para bellum."

Detta brukar översättas:

"Om du vill ha fred, förbered dig för kriget."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 8 maj 2010, 21:53

spett skrev:Para bellum, pro pacem

Också DWM:s telegramadress tror jag
Och vinnaren är - fanfarer....spett!

DWM's telegramaddress var parabellum och namnet häftades vid bägge patronerna OCH pistolen för dem.
7,65mm Parabellum kom 1898 och 9mm Parabellum 1902. Den sista lever och frodas som bekant än idag men det är få som vet att dagens term - 9 Para - härstammar från en 112-årig telegramaddress i Berlin :D

spett har frågan, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 9 maj 2010, 16:27

?
Bilagor
bulle.jpg
bulle.jpg (46.67 KiB) Visad 768 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av lampros » 9 maj 2010, 16:50

Prototyp till Schwimmwagen.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 10 maj 2010, 12:23

Njä, ingen prototyp

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12411
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av sveahk » 10 maj 2010, 13:04

Bugatti 166...?

Hans K

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 10 maj 2010, 13:17

Bugatti har litet att göra med den

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 10 maj 2010, 13:28

...hmm - fälgarnas perforering och allmän hopfogning verkar tysk DKW - en Trippel SG6?, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 10 maj 2010, 13:35

Trippel SG6 är det.
De flesta byggda i Bugatti-fabriken.

Frågan till Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 10 maj 2010, 13:42

Tack spett....av båtmafososkäl vågar inte ngn båt denna gången - så ett flygetyg. Vilket?, Varjag
Bilagor
flaffflaff.jpg
flaffflaff.jpg (34.39 KiB) Visad 727 gånger

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av spett » 10 maj 2010, 14:56

ser ut som en Caudron

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 10 maj 2010, 22:48

spett skrev:ser ut som en Caudron
En fransk Caudron är rätt....vi kanske kan få typbeteckningen också innan vi släpper frågan.....Varjag

Låst