Vichy Frankrikes flygplans produktion

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
h.norrstrom
Ny medlem

Vichy Frankrikes flygplans produktion

Inlägg av h.norrstrom » 7 maj 2010, 22:30

Jag hittade följande intressanta fakta på wikipedia när jag kollade upp lite fakta om Vichy Frankrike och deras flygvapen och flygplans produktion:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.520
In April 1941, the German armistice commission authorized Vichy authorities to resume production of a batch of 1,000 military aircraft for their own use, under the condition that 2,000 German-designed aircraft would later be manufactured in France and delivered to Germany. As part of this agreement, 550 examples of the D.520 were ordered so as to replace all other single-seat fighters in service[1]. The plan was to have the Dewoitine eventually equip a total of 17 Groupes with 442 aircraft, three escadrilles of the Aéronautique navale with 37 aircraft each plus three training units with 13 aircraft. The agreement stated aircraft of the new batch were to be similar with the ones already in service. From serial number 543 on, however, D.520s used the 12Y49 engine that had a slightly higher rated altitude than the 12Y45. But the German Armistice Commission explicitly prohibited production of the more powerful 12Y51 or 12Z engines.
Ursäkta att texten är på engelska men jag hoppas det går att förstå ändå?
Någon som vet mer om detta och vad den eventulla produktionen av tyska flygplan skulle bestå av?
Hur mycket utvecklings och produktion skedde i Vichy Frankrike av egna plan?

Vore roligt om någon visste mer om detta, det var inte så lätt att hitta mer info på nätet.

patrik blom
Medlem

Re: Vichy Frankrikes flygplans produktion

Inlägg av patrik blom » 7 maj 2010, 23:48

h.norrstrom skrev:
Ursäkta att texten är på engelska men jag hoppas det går att förstå ändå?
Kan man få texten på franska?

h.norrstrom
Ny medlem

Inlägg av h.norrstrom » 7 maj 2010, 23:59

patrik blom skrev: Kan man få texten på franska?
Jag kan göra en taskig översätting till svenska om du vill, men franska är lite utanför min kunskap...
Följande står på wikipedia på franska ( det står mer på engelska ):
Il commença à équiper l'armée de l'Air à partir de janvier 1940, mais ne fut véritablement opérationnel qu'à partir du 13 mai 1940. À l'armistice, 437 exemplaires auront été produits et 351 livrés.

En avril 1941 la production reprit pour équiper l'armée de l'air du Régime de Vichy qui en commanda 550 exemplaires.

En 1944, les D.520 repris aux armées d'occupation équipèrent le 1er Groupe de Chasse FFI, sous le commandement de Marcel Doret, pour effectuer des missions sur la région de Bordeaux et la poche de Royan.

775 exemplaires au total furent produits.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 8 maj 2010, 09:49

Vad jag vet var det i princip en standarddeal mellan Tyskland och Vichyfrankrike - Vuchy fick producera vapen, om dubbelt så många vapen gick till Tyskland. 1/3 till Frankrike, 2/3 till Tyskland. Jag har för mig att rätt många SPW (Sdkfz 251) producerades i just Vichyfrankrike.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 maj 2010, 16:28

h.norrstrom skrev:Vore roligt om någon visste mer om detta, det var inte så lätt att hitta mer info på nätet.

Bra fråga, jag skall gräva i veckan i mina arkiv (osorterade tidnings- och bok-högar mycket på franska) då jag har förvånats själv över en del saker som skedde i Frankrike på flygplansutveckling och produktionsidan då. Fransoserna var snabbt igång efter kriget inte att förglömma. Påminn mig om jag glömmer.

Sorgligt nog tror jag att kommentaren om franska var ironisk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 10 maj 2010, 23:24

Vichy försökte 1941 återuppliva den sedan juli 1940 stillagda franska flygindustrin. I juli 1941 kom de tyska myndigheterna och Vichy-regeringen överens om att fabrikerna i den ockuperade zonen skulle bygga mer än 2,000 flygplan av följande typer: Caudron Goeland, Arado Ar 196, Messerschmitt Me 108, Focke-Wulf Fw 189, Fieseler Fi 156, Siebel si 204, Junkers Ju 52 och delar till Ju 87 och Ju 88.

Fabriker i den fria zonen(plus ytterligare ett par på Vichy-sidan), å andra sidan, blev autoriserade att bygga ett antal militära och civila plan (1,200 under två år), plus tilläts att, i Vichy-regi, begränst satsa på nya militära och civila projekt. Ett f.ö. mycket intressant studieobjekt, med en hel del lyckade och mindre lyckade konstruktioner, vissa flög t.o.m.!

Finanseringen av den tyska produktionsdelen sköttes i Paris av en gren av Bank der Deutschen Luftfahrt, här kallad Aéro-Banque S.A., kapital 200 millioner Francs.

Några exempel på franska fabriker som skötte produktionen av tyska maskiner:

Société Amiot - Ju 52
Mureaux - Me 108
Morane - Fi 156 Storch
S.N.C.A.C. - Si 204
S.N.C.A.S.O. - Ar 196
S.N.C.A.S.O. och Breguet - Fw 189

I princip var det enbart tyskarna som var uppdragsgivare, fram till befrielsen - i Tyskland var det GL (Generalluftzeugmeister) som också bestämde att flygproduktionen i de ockuperade västliga länderna framför allt skulle bestå av tränings-, skol- och reseflygplan.

Ja, en kort och rudimentär översikt - som sagt, ett intressant område att vidareutveckla...!

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 maj 2010, 07:20

Och flera av de här flygplanen fortsatte väl att tillverkas efter VK2 om jag inte missminner mig som tex
Société Amiot - Ju 52
och
Morane - Fi 156 Storch
Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 maj 2010, 13:13

Stork, Morane-Saulnier MS-500 (Till 506) Criquet
Tante Ju, A.A.C. 1 Toucan

Lite om Vichy'rs flygvapen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vichy_French_Air_Force
http://www.michael-reimer.com/CFS2/CFS2 ... VICHY.html

Lite om produktion.

http://seacoast.sunderland.ac.uk/~os0tm ... collab.htm
En bok http://www.volle.com/lectures/paxton.htm han har skrivit fler böcker om Vichy.

MVH

Hans

h.norrstrom
Ny medlem

Inlägg av h.norrstrom » 25 maj 2010, 20:10

Tack för många upplysande svar Hans med flera. Som sagt så är det ett stycke intressant historia.

Skriv svar