Kan någon förvandla mitt frågetäcken till ett utropstäcken?
Uruk-hai i morodor!
Uruk-hai i morodor!
Orcherna som står på svarta porten i filmen tål ju solljus. Jag trodde att bara uruk-hai tålde solljus (har jag missuppfattat?) men uruk-hai finns väl inte i morodor, det är väl Sauroman som har fixat fram dom.
Sauron avlade fram Uruk-Hai från början, men Saruman använde sig också av dem senare.Sauroman som har fixat fram dom
Jag kan inte förklara det i filmen, bara uruk-hai är opåverkade av solljus som du säger. Kanske är det mörkare där (för orker vaktar ju porten även där) i boken, kommer inte ihåg vad Tolkien skriver om exakt det, men Mordor är ju är väldigt mörkt och kargt.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
PJ verkar ha gjort ganska mycket missar då det gäller soljus etc, vare sig de gjort det med flit eller inte. Precis som Gilithil säger så var det ju Sauron som avla fram dem, och Saruman kopierade. Men det var väl orcher som stod på Morannon... Det är alltför ljust runt Mordor överhuvudtaget, och Gollum som vandrar under Gula Ansiktet m.m.
Tror att PJ ändrat det för att folk inte ska börja fråga efter en massa. Eller vad vet jag. Fast nu väcker det ju frågor...
Tror att PJ ändrat det för att folk inte ska börja fråga efter en massa. Eller vad vet jag. Fast nu väcker det ju frågor...
- D. Andersson
- Medlem
Den gruppen består - om jag inte missminner mig (inte kommit så långt i min omläsning av boken - av en blandad grupp Uruk-Hai och Orcher.Haldir skrev:Men sen har vi ju orcherna som springer genom Rohan från Rauros och mot Isengard med Aragorn & co jagande efter sig... springer inte de i solljus även i boken?
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
- D. Andersson
- Medlem
Ja, och om en del av grupper är orcher så sprang väl vanliga orcher genom Rohan? Eller?Patrik skrev:Den gruppen består - om jag inte missminner mig (inte kommit så långt i min omläsning av boken - av en blandad grupp Uruk-Hai och Orcher.Haldir skrev:Men sen har vi ju orcherna som springer genom Rohan från Rauros och mot Isengard med Aragorn & co jagande efter sig... springer inte de i solljus även i boken?
- thingolsheir
- Medlem
Alla orcher kan uthärda solljus men blir försvagade av det och försöker därmed undvika solen. Att de goblins ("vättar") som förekommer i Bilbo inte kan vistas i solen får nog tillskrivas att böckerna tillkommit i olika stadier av utveckling under Tolkiens författarskap, alt. att de var av ett annat slag än vanliga orcher. Ex vis förekommer det ju en typ av troll där som inte tål solen, dessa troll förekommer ju inte i några andra böcker (som jag har lästa iallafall).
Uruk-hai däremot är oberörda av solen. Jag har ju för mig att det var Saruman som skapade Uruk-hai genom att korsa vanliga orcher med människor. Nämner inte Gandalf det som det vidrigaste sveket av Saruman? Allt Saruman gjorde var ju en efterapning av Saurons verk som i sin tur jobbade på i Morgoths fotspår.
Uruk-hai däremot är oberörda av solen. Jag har ju för mig att det var Saruman som skapade Uruk-hai genom att korsa vanliga orcher med människor. Nämner inte Gandalf det som det vidrigaste sveket av Saruman? Allt Saruman gjorde var ju en efterapning av Saurons verk som i sin tur jobbade på i Morgoths fotspår.
Thingols arvinge
- thingolsheir
- Medlem
Detta är vad jag funnit om uruk-hai:
1 In Appendix A (iv) of The Lord of the Rings, in the section recounting the history of the Stewards, we find an account of the first appearance of the uruks. 'In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.' This passage seems to imply that the uruks actually appeared shortly before Gondor's great defeat of III 2475
Detta antyder ju rätt klart att uruks kommer från Sauron.
Är då uruks och uruk-hai samma sak? Jag har inte hittat någon källa som klargör detta.
1 In Appendix A (iv) of The Lord of the Rings, in the section recounting the history of the Stewards, we find an account of the first appearance of the uruks. 'In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.' This passage seems to imply that the uruks actually appeared shortly before Gondor's great defeat of III 2475
Detta antyder ju rätt klart att uruks kommer från Sauron.
Är då uruks och uruk-hai samma sak? Jag har inte hittat någon källa som klargör detta.
Thingols arvinge
- CJBackfire
- Medlem