Dessa dokument finns tydligen tillgängliga.Man kan givetvis undra var alla dessa material och alla rättsmedicinska protokoll förvaras, och om de finns, varför ingen, inte ens dagens Ryssland har publicerat dessa.
http://community.livejournal.com/ru_kat ... -documents
Så här står det i rapportens inledning:Mellan 16 och 23 januari 1944.
Merparten av vittnena förhördes hösten/vintern 1943.On the order of the Special Commission, and in the presence of all its members and of the medico-legal experts, the graves were excavated. A large number of bodies clad in Polish military uniform were found in the graves. The total number of bodies, as calculated by the medico-legal experts, is 11,000. The medico-legal experts made detailed examinations of the exhumed bodies and of documents and material evidence discovered on the bodies and in the graves.
Simultaneously with the excavation of the graves and examination of the bodies, the Special Commission examined numerous witnesses among the local residents, whose testimony establishes with precision the time and circumstances of the crimes committed by the German occupationists.
Om förhören och exhumeringen pågick parallellt, ja...vad får vi då för tidsangivelser?
Det finns ytterligare tidsangivelser, nämligen att exhumeringsarbetet pågick januari-mars 1944. (Enligt länken jag gav ovan)
Av de rättsmedicinska protokollen framgår att man hade assistenter som utförde genomsökningar av liken.Hur menar du här? Givetvis undersöktes de av kommissionen (namnen på dess medlemmar har du själv givit en lista på). V.I. Prozorovskij var väl huvudläkaren, så min gissning är att det var han som undersökte. Det är inte omöjligt att han också fick hjälp av andra (Smol'janinov, Vyropajev, Semjonovskij, Sjvajkova?), men det vet inte jag något om.
Eller menar du att rättsmedicinarna genomförde 925 obduktioner själva? Mellan den 16-23 januari? Vad blir det, 18 lik per dag. Bra jobbat!
SOm sagt, några spår efter 925 ordentliga undersökningar finns inte.
Ja, sovjeterna samlade in många vittnesmål. Samstämmiga, ja, kanske, men väldigt oprecisa gällande datum.Man ska också tillägga att de ryska vittnesmålen var många och samstämmiga. 95 personer lämnade uppgifter om olika saker som de hade sett eller hört. Vissa sakfel som "537 byggnadsbataljonen" och "Arnes" tog Nürnbergtribunalen senare för intäkt att de ryska vittnesmålen var felaktiga. Men det är då märkligt att det fanns en "537 sambandsbataljon" på platsen i Koz'ji Gory (förlagd i NKVD-datjan) och att deras chef hette "Ahrens". Man kan bara inte vifta bort de ryska uppgifterna med att det inte fanns varken sådan enhet eller en sådan person, för de snarlikt klingande namnen på båda tyder på att de ryska vittnena ändå visste någonting.
Enligt den sovjetiska rapporten hade polackerna skjutits mellan september och december 1941. Berodde det på vittnenas dåliga minne? Eller behövde sovjeterna decembermånad för att förklara varför polackerna bar vinterkläder.
Andra tidsangivelser som förekommer i sovjeternas rapport är: "efter juni", "september-december", vissa vittnen hörde skottlosning "hösten".
En objektiv diskussion är att föredra. Där vi tillsammans kan värdera Burdenkokommissionens rapport och avgöra dess vederhäftighet. OK?Slutligen vill jag säga, att om du Artur vill ha en diskussion kring det här, så vore det kanske lämpligt att inte "översvämma" mig med alla inlägg (glöm inte att det finns flera andra här som kanske ställer fler frågor). Den ende som kan tänkas besvara och debattera mot alla de frågorna är jag, och som ensam debattör mot dig och andra (samt med flera inlägg från varenda person) så hinner jag helt enkelt inte med att beta av allt. Om du sänker tempot, inväntar mina svar, så ska jag försöka besvara dina frågor och funderingar.
FÖr jag menar, du Mc, har väl inga intressen att försvara här?